نکات مشاوره ای

انتخاب رشته ریاضی 1402 با انتشارات گیلنا

انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته ریاضی

کنکور ریاضی در حال حاضر به عنوان سومین گروه آزمایشی پرجمعیت در کنکور سراسری شناخته می‌شود.که در آن رشته‌های فنی مهندسی و علوم پایه جای دارند. با توجه به آمار سال‌های گذشته، به راحتی می‌توان مشاهده کرد که هدف اصلی داوطلبان برای شرکت در انتخاب رشته ریاضی، قبولی در رشته‌های مهندسی است.تا انتهای مقاله با انتشارات گیلنا همراه باشید.

در سال‌های اخیر، با توجه به آمار موجود از کاهش تعداد داوطلبان این گروه آزمایشی، شانس قبولی در رشته‌های مهندسی افزایش یافته است. اما انتخاب رشته‌ای که با رتبه داوطلب منطبق باشد، تا بتوانید در بهترین رشته و دانشگاه ممکن قبول شوید، یکی از اصلی‌ترین اهداف داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری است.

در این مقاله، سعی شده است که به شما اطلاعاتی را ارائه دهیم تا با پاسخ به آنها در مورد انتخاب رشته در کنکور  ۱۴۰۲، با درک صحیحی از فرایند انتخاب رشته، تصمیم‌های مطابق با شرایط خود بگیرید و با توجه به عملکرد اولیه خود، امید بیشتری به قبولی در رشته و دانشگاه‌های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲ داشته باشید.

کارنامه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲

کارنامه انتخاب رشته کنکور  ۱۴۰۲ نتایج کنکور سراسری در قالب کارنامه‌ای برای تمامی داوطلبان در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می‌گیرد. کارنامه اولیه که در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد، شامل سه بخش است که در ادامه توضیحاتی درباره هرکدام از این بخش‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا از تأثیر هر بخش در انتخاب رشته مطلع شوید.

مشاور و برنامه ریزی کنکور 1401 استاد امیر مسعودی
ادامه مطلب

در بخش اول کارنامه ریاضی، اطلاعاتی نظیر مشخصات هویتی، معدل، نوع سهمیه و استان بومی داوطلب درج شده است. بخش دوم کارنامه ریاضی، اطلاعات وضعیت مجاز به انتخاب رشته را نشان می‌دهد.

مجاز شدن به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، شبانه و فرهنگیان بر اساس رتبه شما در کنکور سراسری تعیین می‌شود و برای انتخاب رشته دانشگاه در سایر دوره‌ها، بسیاری از داوطلبان مجاز خواهند شد. این اطلاعات از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند و برای تحلیل آن نیازمند هستید. با تعابیری همچون رتبه در سهمیه، رتبه در زیرگروه‌های ریاضی، رتبه کشوری و نمره آزمون آشنا شوید.

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور ریاضی 1402

ظرفیت کل پذیرش انتخاب رشته  در سال گذشته در هر یک از دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه غیر انتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد به شرح زیر است. این اطلاعات بر اساس آمار ظرفیت پذیرش سال 1402 برای انتخاب رشته بروزرسانی شده است:

جدول ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی در دوره‌های مختلف کنکور:
  • روزانه: 34763
  • نوبت دوم (شبانه): 2263
  • پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد: 4614
  • سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات: 1508
  • فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد): 6514
  • دانشگاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی: 2461
  • پیام نور: 3829
  • جمع کل: 55952

با توجه به اینکه تعداد متقاضیان کنکور ریاضی 132,457 نفر است و ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های سراسری که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، به راحتی مشخص می‌شود که هر داوطلب بیش از یک شانس قبولی در یکی از رشته‌های با آزمون و یا بدون آزمون ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی 1402 خواهد داشت.

تقویت و بهسازی حافطه چیست ؟
ادامه مطلب

اما برای متقاضیان رشته‌های مهندسی در کنکور ریاضی که از طرفداران بیشتری برخوردار هستند، رقابت در دانشگاه‌های معتبر کشور وجود دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته ریاضی، رتبه قبولی داوطلبان است که نوع سهمیه و استان بومی داوطلب در آن تأثیرگذار است.

برای داشتن دید بهتری از انتخاب رشته ریاضی 1402، اطلاعات آخرین رتبه قبولی در رشته‌های مهندسی که تعداد متقاضیان بیشتری دارند، بر اساس آمار موجود از کنکور سراسری سال گذشته جمع‌آوری شده و در ادامه برایتان آورده شده است.

انتخاب رشته ریاضی

سهمیه‌های انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲

برای اکثر داوطلبان کنکور سراسری، سهمیه مناطق اعمال می‌شود. این سهمیه شامل سه بخش منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه می‌باشد. این منطقه‌بندی‌ها بر اساس دسترسی به امکانات آموزشی تعیین می‌شوند. در واقع، اکثر داوطلبان کنکور ریاضی که از سهمیه‌های خاص مانند سهمیه ایثارگران و جانبازان در انتخاب رشته کنکور ریاضی استفاده نمی‌کنند، از سهمیه مناطق استفاده می‌کنند.

داوطلبان بر اساس محل تحصیل در سه سال آخر دبیرستان، مشمول یکی از مناطق ۱ یا ۲ یا ۳ می‌شوند. توضیحات کاملتر و پاسخ به پرسش‌هایتان درباره نحوه اعمال سهمیه‌ها در انتخاب رشته کنکور سراسری را در مقاله “تأثیر سهمیه‌ها در انتخاب رشته کنکور سراسری” شرح دادیم.

انتخاب رشته در دانشگاه آزاد – کنکور تجربی ۱۴۰۲

انتخاب رشته در دانشگاه آزاد برای حدود ۸۰ درصد داوطلبان کنکور ریاضی اهمیتی مشابه انتخاب رشته در کنکور سراسری دارد. در مقابل روند چند سال گذشته که در بدون آزمون کردن رشته، محل‌های دانشگاه آزاد رشته‌های پرمتقاضی را انتخاب می‌کردند، هنوز تمامی رشته‌های مورد نظر در دانشگاه آزاد تنها از طریق کنکور دانشجو دریافت می‌شوند و رقابت بین داوطلبان متقاضی این رشته‌ها تنها از طریق ماراتن سخت کنکور سراسری انجام می‌شود.

کنکوری عزیز با این روش ها زندگیتو کنکوری کن
ادامه مطلب

با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد، تمامی داوطلبانی که در کنکور ریاضی شرکت می‌کنند و دارای کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، حق انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را نیز دارند. بنابراین، همه علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه آزاد باید حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور ریاضی ۱۴۰۲ شرکت کنند. انتخاب رشته ریاضی در دانشگاه آزاد تفاوت‌های زیادی با انتخاب رشته در کنکور سراسری دارد.

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله هنوز سوالات یا ابهامی درباره انتخاب رشته کنکور1402 در ذهن شما باقی مانده است، می‌توانید سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی کنکور آسان است بپرسید. برای این منظور، می‌توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی انتشارات گیلنا استفاده کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری باشید تا از تمامی اخبار مربوط به این حوزه مطلع شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *