نکات مشاوره ای

رشته های دو مدرکی فرهنگیان

رشته های دو مدرکی فرهنگیان

رشته های دو مدرکی فرهنگیان

رشته های دو مدرکی فرهنگیان یک نوع برنامه تحصیلی است که به صورت مشترک توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های تراز اول دولتی ارائه می شود. در این رشته ها، افراد برای اخذ مدرک فارغ التحصیلی و تبدیل شدن به معلم، بایستی دو سال اول تحصیل خود را در یک دانشگاه دولتی و دو سال دیگر را در دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلمان آینده سپری کنند. همچنین، جهت آشنایی با لیست رشته های موجود در این برنامه، افراد بایستی به دفترچه راهنمای کنکور مراجعه نمایند.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

با توجه به نیاز بسیار بالای کشور به معلمان، در سال های اخیر روش های مختلفی توسط وزارت آموزش و پرورش برای تأمین نیروی معلم به کار گرفته شده است. یکی از این راهکارها، طرح رشته های دو مدرکی فرهنگیان است که براساس آن، برخی از دانشگاه های دولتی با دانشگاه فرهنگیان همکاری کرده اند و علاقه مندان می توانند دوره تحصیلی خود را به صورت مشترک در این دو مؤسسه تحصیلی پیش ببرند.

با این حال، به دلیل تازگی اجرای این طرح، اکثر داوطلبان با این موضوع آشنا نیستند که کدام رشته ها قابلیت ثبت نام در این برنامه را دارند. به همین دلیل، در این مقاله به منظور اهمیت بیشتر این موضوع، به تفصیل بررسی شده و لیست رشته های دو مدرکی فرهنگیان در گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان معرفی می شود. همچنین، در این مقاله به همراه توضیحات مشاوره ای، روشی برای اطلاع از کد رشته های طرح دو مدرکی فرهنگیان نیز بررسی خواهد شد.

از کی برای کنکور 1401 شروع کنیم؟
ادامه مطلب

لیست رشته های دو مدرکی فرهنگیان

در سال گذشته، طرحی به نام “دو مدرکی” یا “بورسیه معلمی سال آخر” توسط شورای گسترش وزارت علوم تصویب شد. طبق این طرح، دانشگاه های برتر کشور به همراه دانشگاه فرهنگیان، دانشجویان معلم را در قالب برنامه های مشترک آموزش می دهند. بنابراین، علاقه مندان باید در زمان ثبت نام کنکور فرهنگیان، علاوه بر انتخاب رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش، حداقل دو سال از دوره تحصیل کارشناسی خود را در یکی از دانشگاه های مادر تحصیل کنند و سپس برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

در دانشگاه های دولتی، این دانشجویان فقط دروس تخصصی را می خوانند و در صورت پذیرش پس از مصاحبه، وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند و دوره های تخصصی معلمی را در آنجا طی می کنند. با این حال، تنها برخی از رشته های خاص در این قانون شامل می شوند و داوطلبان باید حتماً در آن رشته ها تحصیل کرده باشند. در ادامه، لیست رشته های فرهنگیان بر اساس گروه های آزمایشی ریاضی، فیزیک، انسانی، و هنر آورده شده است. همچنین، اگر رشته های بورسیه مربوط به علوم انسانی و هنر اعلام شوند، جزئیات مربوطه در جدول زیر ذکر خواهد شد.

لیست رشته های فرهنگیان:

گروه آزمایشی ریاضی:

 آموزش ریاضی

 آموزش فیزیک

گروه آزمایشی فیزیک:

 آموزش زیست شناسی

 آموزش شیمی

گروه آزمایشی انسانی:

در حال حاضر رشته ای در این گروه معرفی نشده است.

شیوه ی پاسخگویی به تست کنکور از نظر کنکور آسان است
ادامه مطلب

گروه آزمایشی هنر:

در حال حاضر رشته ای در این گروه معرفی نشده است.

لطفا توجه داشته باشید که امکان انتخاب از لیست رشته های فرهنگیان فقط در صورت کسب حداقل معدل مورد نیاز پس از گذراندن دو سال تحصیل در دانشگاه دولتیمعتبر و صلاحیت معلمی تائید شده باشد. در صورت اعلام رشته های بورسیه مربوط به علوم انسانی و هنر، جزئیات لازم در جدول زیر قرار خواهد گرفت.

رشته های دو مدرکی فرهنگیان

لیست کدهای رشته های طرح دو مدرکی فرهنگیان

 

همان طور که قبلاً ذکر شد، لیست کدهای رشته های دو مدرکی فرهنگیان محدود است و تنها برخی رشته های خاص که شامل بورسیه معلمی هم هستند، تحت این قانون قرار می گیرند. برای این منظور، علاقه مندان باید کد رشته مربوطه را انتخاب و در فرم تقاضانامه وارد کنند.

 

برای آگاهی از این کدها، متقاضیان باید پس از اعلام نتایج اولیه، در صورت امکان انتخاب رشته، کدهای رشته های طرح دو مدرکی فرهنگیان را از دفترچه راهنما استخراج کنند و آنها را در لیست اولویت های خود قرار دهند. با توجه به اینکه کدهای مذکور هنوز منتشر نشده اند، کد مربوط به هر رشته هنوز مشخص نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *