نکات مشاوره ای

تراز سوابق تحصیلی در کنکور

تراز سوابق تحصیلی در کنکور

تراز سوابق تحصیلی در کنکور

در سال جاری، در کارنامه علمی داوطلبان کنکور، بخشی به نام “تراز سوابق تحصیلی در کنکور” وجود دارد. برای درک مفهوم نمره منفی کنکور، می توان گفت که این تراز به معنای سوابق تحصیلی داوطلب است که از قبل از طریق سامانه مای مدیو تایید شده اند. تراز سوابق تحصیلی در نمره کنکور تأثیر دارد و در صورتی که منفی باشد، داوطلب می تواند از طریق وبسایت my.medu.ir اعتراض خود را ثبت کند.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باید.

در کنکور سراسری، علاوه بر تراز و رتبه ی حاصل از درصدهای کسب شده در آزمون، تراز سوابق تحصیلی نیز تأثیر مهمی دارد. در سال جاری، علاوه بر تراز مثبت سوابق تحصیلی در کنکور، تراز منفی نیز تأثیر خواهد داشت و در نتیجه نهایی بر نتیجه تأثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که تا سال گذشته، نمره و معدل سوابق تحصیلی تنها در صورتی که مثبت بود، در نتیجه کنکور سراسری تأثیر داشت.

در سال جاری، پس از انتشار نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲، داوطلبان در کارنامه خود نمره کل آزمون اختصاصی کنکور و نمره کل سابقه تحصیلی که از طریق سازمان آموزش و پرورش دریافت کرده اند را مشاهده می کنند و ممکن است در بخش نمره سوابق تحصیلی با عدد منفی مواجه شوند. در این صورت، سوالی مطرح می شود که منظور از نمره منفی کنکور چیست؟ در ادامه این مقاله، تأثیر تراز سوابق تحصیلی در کنکور و نمره منفی بررسی خواهد شد.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور

به طور مطلق و براساس آخرین جلسه شورای عالی انقلاب، تراز سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، بخشی مهم از ارزیابی عملکرد آن ها خواهد بود. طبق این تصمیم،  با وزن ۴۰ درصد در محاسبه نتیجه نهایی تأثیرگذار خواهد بود. این تأثیر بر اساس دو عامل، یعنی معدل دروس عمومی پایه دوازدهم و معدل دروس اختصاصی امتحانات نهایی دوازدهم، به ترتیب با وزن ۲۶ درصد و ۱۴ درصد محاسبه می شود.همچنین جهت داشتن هرگونه سوال با مشاوران انتشارات گیلنا در ارتباط باشید.

برنامه ریزی تابستانی استاد احمدی برای کنکور 1401
ادامه مطلب

دریافت کارنامه اولیه از سایت سازمان سنجش، به متقاضیان کنکور سال ۱۴۰۲ امکان می دهد علاوه بر نمره خام آزمون اختصاصی، تراز سوابق تحصیلی خود را نیز مشاهده کنند. در مقایسه با سال های گذشته، تفاوت اصلی اینجاست که تراز سوابق تحصیلی ممکن است منفی باشد. در حالی که در سال های قبل، تنها تأثیر مثبت معدل و سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور مدنظر بودند.

تراز یا نمره کل در کارنامه اولیه کنکور سراسری، معیاری است که به منظور ارزیابی وضعیت علمی داوطلب نسبت به سایر شرکت کنندگان در آزمون سراسری استفاده می شود. هر چقدر این تراز یا نمره آزمون بالاتر باشد، داوطلب بیشترین شانس قبولی در آزمون سراسری را خواهد داشت.

تراز سوابق تحصیلی در کنکور

معنی نمره منفی در کنکور

 

به طور کلی، نمره منفی در کنکور به معنای داشتن تراز سابقه تحصیلی کمتر از تراز آزمون است. در کارنامه کنکور سراسری، داوطلبان می توانند نمره کل سابقه تحصیلی خود را مشاهده کنند. نمره کل آزمون اختصاصی نشان دهنده تراز و درصدی است که داوطلب در آزمون کسب کرده است، و نمره کل سابقه تحصیلی واقعیتاً همان تراز سوابق تحصیلی در کنکور است که بر اساس معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم داوطلب محاسبه می شود.

 

تا سال گذشته، اگر تراز سابقه تحصیلی داوطلب بالاتر از تراز آزمون بود، تراز سابقه تحصیلی مثبتاً در نتایج کنکور سراسری تأثیرگذار بود. اما در سال جاری، بیزانس تراز معدل بیشتر یا کمتر از تراز آزمون، در نتیجه کنکور سراسری تأثیرگذار است.

مطالعه در تابستان برای قبولی در کنکور 1401
ادامه مطلب

 

در برخی کارنامه های داوطلبان کنکور سراسری، دیده شده است که نمره کل سابقه تحصیلی آن ها به صورت منفی محاسبه شده است. به عنوان مثال، ممکن است مشاهده کنیم که نمره سابقه تحصیلی به عدد منفی مانند ۱۷۹۱- نمایش داده شده است. این نمره به این معناست که دانش آموز نمرات پایین تری در امتحانات نهایی مدرسه نسبت به درصد دروس تخصصی در کنکور داشته است.

 

بنابراین، منظور از نمره کل سابقه تحصیلی واقعاً سوابق تحصیلی دانش آموزان در مدرسه است که قبلاً از طریق سامانه مای مدیو تایید شده بودند. اگر تراز سابقه تحصیلی هر داوطلب در این قسمت از کارنامه منفی بود یا اختلافی با تراز تحصیلی خود داشت، می توانند از طریق وبسایت my.medu.ir اعتراض خود را ثبت کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *