نکات مشاوره ای

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

داوطلبانی که در هر یک از نوبت های کنکور ریاضی ۱۴۰۳ شرکت کرده و براساس کارنامه اولیه خود، مجاز به انتخاب رشته در محل های دوره روزانه و غیر روزانه شده اند، می توانند پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ و به طور صحیح انتخاب کردن حداکثر ۱۵۰ کد رشته در محل اقدام نمایند.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

در حال حاضر، کنکور ریاضی سومین گروه آزمایشی پر جمعیت در کنکور سراسری است که شامل رشته های فنی مهندسی و علوم پایه می شود. بر اساس آمار سال های گذشته، می توان به راحتی متوجه شد که قبولی در رشته های مهندسی، اصلی ترین هدف داوطلبان برای شرکت در انتخاب رشته ریاضی است.

در سال های اخیر، با توجه به رشد نزولی متقاضیان این گروه آزمایشی، شانس قبولی داوطلبان در رشته های مهندسی بیشتر شده است. اما اینکه داوطلبان با رتبه ی خود چطور رشته انتخاب کنند تا بتوانند در بهترین رشته و دانشگاه متناسب با رتبه خود قبول شوند، از دغدغه های اصلی آنان پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری است.

در این مقاله، سعی شده است تا اطلاعاتی را در اختیار داوطلبان قرار داده شود تا با پاسخ به آن، در خصوص انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳، با درک صحیحی از انتخاب رشته بتوانند انتخاب های سنجیده ای داشته و با توجه به کارنامه اولیه خود، امید بیشتری به قبولی در رشته و دانشگاه های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ داشته باشند.

برنامه ریزی در سه ماه تابستان برای کنکور1401
ادامه مطلب

کارنامه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۳ در قالب یک کارنامه برای تمامی داوطلبان در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر می شود. کارنامه اولیه که به دست داوطلبان می رسد، شامل سه بخش است. توضیحاتی درباره هر یک از این بخش ها در ادامه ارائه شده است، تا داوطلبان با تأثیر هر بخش در انتخاب رشته آشنا شوند.

همچنین جهت داشتن هرگونه سوال میتوانید با مشاوران اوج یادگیری در ارتباط باشید.

در بخش اول کارنامه، اطلاعاتی مانند مشخصات هویتی، معدل، نوع سهمیه و استان محل سکونت داوطلب درج شده است. بخش دوم کارنامه شامل اطلاعات وضعیت مجاز برای انتخاب رشته است. مجاز شدن به انتخاب رشته در دوره های روزانه، شبانه و فرهنگی با توجه به رتبه کنکور سراسری تعیین می شود و برای انتخاب رشته در دانشگاه های سایر دوره ها بسیاری از داوطلبان مجاز خواهند بود.

در بخش سوم کارنامه، اطلاعات نمره، رتبه و درصدهای شما در کنکور سراسری ۱۴۰۳ درج شده است. این اطلاعات بسیار مهم هستند و برای تحلیل آن ها نیاز است با مفاهیمی مانند رتبه در سهمیه، تراز سوابق تحصیلی، رتبه کشوری و نمره آزمون آشنا باشید.

 

ظرفیت و رتبه قبولی رشته ریاضی در کنکور سال ۱۴۰۳:

 ظرفیت کل پذیرش رشته ریاضی در تمامی دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه غیر انتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد به شرح زیر است:

  •  روزانه: 34,763 نفر
  •  نوبت دوم (شبانه): 2,263 نفر
  •  پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد: 4,614 نفر
  •  سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات: 1,508 نفر
  •  دانشگاه فرهنگیان (ویژه داوطلبان آزاد): 6,514 نفر
  •  دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی: 2,461 نفر
  •  دانشگاه پیام نور: 3,829 نفر
شروع مطالعه برای کنکور 1401
ادامه مطلب

 جمع کل: 55,952 نفر

با توجه به اینکه تعداد داوطلبان کنکور ریاضی ۱۴۰۳ برابر با 132,457 نفر است و ظرفیت پذیرش در دانشگاه های سراسری که در جدول بالا آمده است، به راحتی مشخص می شود که هر داوطلب بیش از یک فرصت برای قبولی در یکی از رشته های با آزمون یا بدون آزمون ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳ خواهد داشت.

با این حال، برای متقاضیان رشته های مهندسی که بیشترین طرفدار را دارند، رقابت در دانشگاه های برتر کشور وجود دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب رشته ریاضی، رتبه قبولی داوطلبان است که نوع سهمیه و استان محل سکونت داوطلب در آن نقش مهمی دارد.

انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۳

سهمیه های انتخاب رشته کنکور ریاضی در سال ۱۴۰۳

 

برای بیشتر داوطلبان کنکور سراسری، سهمیه مناطقی معتبر است که شامل سه بخش منطقه یک، منطقه دو و منطقه سه می شود. این دسته بندی ها بر اساس دسترسی به منابع آموزشی تعیین می شود. به طور کلی، اکثر داوطلبان کنکور سراسری ریاضی که از سهمیه های خاصی مانند سهمیه ایثارگران و جانبازان در انتخاب رشته کنکور ریاضی در سال ۱۴۰۳ استفاده نمی کنند، به سهمیه مناطق متقاضی می شوند.

داوطلبان بر اساس محل تحصیل خود در سه سال آخر دبیرستان، به یکی از مناطق ۱ یا ۲ یا ۳ تعلق می گیرند.


انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور ریاضی 1403

برای حدود ۸۰ درصد داوطلبان کنکور ریاضی، انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اهمیتی معادل انتخاب رشته در کنکور سراسری دارد. در چند سال گذشته، رشته های پرمتقاضی در دانشگاه آزاد بدون نیاز به آزمون و قبولی مستقیم قبول می شدند. اما همچنان، برای تمامی رشته های پرمتقاضی در دانشگاه آزاد، فقط از طریق کنکور دانشگاه آزاد می توان وارد شد و رقابت بین داوطلبان این رشته ها تنها از طریق کنکور سراسری برگزار می شود.

انتخاب رشته ریاضی 1402 با انتشارات گیلنا
ادامه مطلب

 

با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد، تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور ریاضی، در صورت داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد، حق انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را نیز دارند. بنابراین، علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه آزاد باید حتماً در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور ریاضی ۱۴۰۳ شرکت کنند. انتخاب رشته در دانشگاه آزاد در رشته ریاضی تفاوت های زیادی با انتخاب رشته در کنکور سراسری دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *