نکات مشاوره ای

مدیریت زمان کنکور سراسری

مدیریت زمان در کنکور سراسری

مدیریت زمان در کنکور سراسری

مدیریت زمان در کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از عوامل اساسی برای کسب رتبه قبولی می‌باشد. داوطلبان می‌توانند با رعایت تکنیک‌های مدیریت زمان مانند استفاده از ضربدر منها، تخصیص زمان به مراحل مختلف آزمون، استراتژی بازگشت و… جلسه آزمون را به بهترین شکل مدیریت کرده و به اندازه کافی زمان برای مرور و پاسخگویی به سوالات داشته باشند.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

یکی از مشکلاتی که داوطلبان در جلسه کنکور با آن روبرو می‌شوند، عدم مدیریت صحیح زمان است. هر سال با داوطلبانی مواجه هستیم که عباراتی مانند “در جلسه آزمون وقت کمی داشتم”، “به عجله روی آوردم و به همین دلیل تعدادی تست را اشتباه زدم”، “نمی‌توانم زمان خود را در جلسه به خوبی تنظیم کنم”، “بر روی یک سوال زمان زیادی صرف کردم و نتوانستم به تعدادی از سوالات دیگر پاسخ دهم” را به کار می‌برند.

بنابراین، مدیریت زمان یکی از اساسی‌ترین وظایفی است که هر داوطلب کنکور سراسری باید در طول سال و در نهایت در جلسه آزمون آن را به خوبی درک کند. با توجه به اهمیت مدیریت زمان در جلسه آزمون سراسری، در ادامه به بررسی تکنیک‌های مدیریت زمان در جلسه آزمون می‌پردازیم تا داوطلبان بتوانند درصد موفقیت خود را در کنکور سراسری بهبود بخشند.

اهمیت مدیریت زمان در کنکور سراسری

در مسابقه بلندمدت کنکور سراسری، تنها داشتن آمادگی علمی برای کسب رتبه قبولی و رسیدن به نتیجه مطلوب در انتخاب رشته کنکور کافی نیست. زمان در این آزمون محدود است و بنابراین یکی از عوامل مهم در برنامه‌ریزی کنکور، یادگیری اصول مدیریت زمان است.

مشاوره آنلاین و برنامه ریزی کنکور مختص تابستان با یادگیری آسان
ادامه مطلب

جهت داشتن هرگونه سوال با انتشارات گیلنا در ارتباط باشید.

در نظر داشته باشید که یکی از تفاوت‌های اساسی کنکور با آزمون‌های تشریحی مدرسه، محدودیت زمان برای پاسخگویی به سوالات است. ممکن است هر سال بسیاری از دانش‌آموزان موفق به کسب معدل بالا شوند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها توانایی مدیریت زمان را داشته باشند و به رتبه‌های تک رقمی، دو رقمی و سه رقمی کنکور دست یابند.

البته شاید بسیاری دیگر از دانش‌آموزان نیز بتوانند در مدت زمان طولانی و بدون محدودیت وقت، به خوبی درصدهای بالای رتبه یک کنکور را کسب کنند؛ اما در مدت زمان محدود کنکور، این نتیجه قابل دستیابی نیست. تنها افرادی موفق به رسیدن به نتیجه مطلوب خود می‌شوند که در مدت زمان محدود کنکور، به درصدهای قابل قبولی دست یابند.

مدیریت زمان در کنکور سراسری

انواع تکنیک‌ها برای مدیریت زمان در کنکور سراسری

 

مهارت کنکور دادن و کسب رتبه برتر در آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد و دانش فقط یک بخش کوچک از این پازل چند قسمتی است. با توجه به این نکته، داوطلبان باید با استفاده از روش‌های اصولی، مدیریت زمان را به عمل آورند تا بتوانند به سوالات آزمون پاسخ دهند.

 

برای مدیریت زمان در کنکور سراسری، انواع تکنیک‌های مختلف وجود دارد. آشنایی با این تکنیک‌ها باعث برنامه‌ریزی بهتر در زمان محدود آزمون می‌شود و داوطلب می‌تواند با آرامش به پاسخگویی سوالات بپردازد. در زیر به بیان چند تکنیک مدیریت زمان می‌پردازیم:

 

  1. تقسیم زمان: زمان محدود را برای هر بخش از آزمون تقسیم کنید و به هر بخش زمان مشخصی اختصاص دهید. این کمک می‌کند تا زمان خود را به طور متعادل بین بخش‌ها تقسیم کنید و از اجرای ناکارآمد در یک بخش خاص جلوگیری کنید.
برنامه ریزی در سه ماه تابستان برای کنکور1401
ادامه مطلب

 

  1. اولویت‌بندی: قبل از شروع به پاسخگویی به سوالات، سوالات را بررسی کنید و اولویت بندی کنید. سوالاتی که به نظرتان سخت‌تر یا زمانبرتر هستند را در اولویت قرار دهید تا به آن‌ها بیشتر از سایرین پرداخته شود.

 

  1.  استفاده از روش‌های سریع: برای بخش‌هایی از آزمون که نیاز به محاسبات سریع و پاسخ‌های کوتاه دارند، روش‌های سریعتر را بکار ببرید. مثلاً در بخش ریاضی، استفاده از ترفندها و فرمول‌های ساده می‌تواند به صرفه باشد.

 

  1.  تمرکز بر سوالات مهم: در برخی سوالات، امتیاز بیشتری نسبت به سوالات دیگر وجود دارد. تمرکز خود را بر سوالاتی که امتیاز بالاتری دارند متمرکز کنید و به آن‌ها بیشتر از سایر سوالات اهمیت دهید.

تکنیک ضربدرمنها:


تکنیک ضربدر منها، روشی است که داوطلبان کنکور می‌توانند از آن استفاده کنند. وقتی داوطلبان سوال‌ها را می‌خوانند، با سه نوع وضعیت مواجه می‌شوند:

 

  1. داوطلبان که پاسخ سوال را به آسانی می‌دانند.
  2. داوطلبانی که در پاسخ به سوال، بین گزینه‌ها شک و تردید دارند.
  3. داوطلبانی که پاسخ سوال را نمی‌دانند.

 

در صورتی که داوطبان پاسخ سوال را می‌دانند، بهتر است در ابتدا به آن پاسخ دهند و گزینه صحیح را در پاسخنامه وارد کنند. این کار باعث می‌شود داوطلبان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمام سوالاتی که پاسخ آن را می‌دانند، پاسخ دهند. در صورت عدم موفقیت در کنکور، داوطلبان می‌توانند برای ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور سراسری اقدام کنند.

 

داوطلبان باید در مقابل سؤالات دسته دوم، علامت “×” را کنار سوال در دفترچه قرار دهند تا نشان دهند که شک و تردید دارند. سؤالات شک دار در پایان وقت مجدداً بررسی می‌شوند. اگر توانستید پاسخ سوال را بدهید، آن را در دفترچه سوال با علامت “منها” کنار ضربدر ثبت کنید.

تعداد سوالات کنکور 1402
ادامه مطلب

 

دسته‌ی سوم، سوالاتی هستند که شرکت کننده پاسخ آن‌ها را نمی‌داند. این سوالات را باید با علامت منفی مشخص کرده و در جلسه آزمون به آن‌ها پاسخ ندهید. این کار باعث می‌شود که زمان را بیشتر به سوالاتی اختصاص دهید که پاسخ آن‌ها را می‌دانید.

 

تکنیک استراتژی:


استراتژی بازگشت، یک روش ویژه است که برای داوطلبانی که در جلسه آزمون وقت اضافی دارند مناسب است. در این روش، داوطلبان باید سوالاتی که زمان بیشتری برای پاسخ به آن‌ها نیاز دارند را با استفاده از تکنیک ضربدر منها که در ابتدا به آن اشاره شد، شناسایی کنند و در زمان اضافی به این سوالات بازگردند.

 

تکنیک زمان‌های نقصانی، به داوطلبان کمک می‌کند تا فرصتی برای مرور و پاسخ به سوالاتی که علامت زده شده‌اند را داشته باشند. در این روش، داوطلبان باید زمان پاسخگویی به هر درس را به گونه‌ای مدیریت کنند که یک مقدار از زمان هر درس را برای مرور و پاسخ به سوالات نشان دار ذخیره کنند. پس از اتمام سوالات آن بخش، این زمان اضافی برای مرور و پاسخ به تست‌هایی که علامت زده شده استفاده می‌شود.

 

تکنیک وقفه در آزمون، در آزمون‌های طولانی به تدریج کاهش کارایی داوطلبان را جلب می‌کند. این کاهش کارایی علاوه بر خستگی ذهنی، شامل خستگی جسمی نیز می‌شود. به منظور پیشگیری از خستگی، مناسب است هر نیم ساعت چشمان را برای چند ثانیه ببندید، عضلات را شل کنید و چند نفس عمیق بکشید. این کار به کاهش خستگی ذهنی و جسمی کمک می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *