نکات مشاوره ای

تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

برای برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور و به منظور تأمین امکانات آموزشی یکسان برای همه داوطلبان کنکور سراسری، سازمان سنجش تصمیم گرفته است سهمیه مناطق را بر اساس دسترسی به امکانات رفاهی مختلف برای هر استان، شهر و روستاها مشخص کند. این سهمیه مناطق به داوطلبان امکان می‌دهد با توجه به شرایط موجود در کنکور سراسری شرکت کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری صحبت کنیم تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

در سهمیه منطقه یک، داوطلبانی وجود دارند که از امکانات، رفاه و خدمات آموزشی بهتری برخوردار هستند و رقابت بیشتری بین متقاضیان در این منطقه وجود دارد. همچنین، در سهمیه مناطق دو و سه، داوطلبان به ترتیب دسترسی کمتری به امکانات آموزشی و رفاهی دارند. با توجه به اینکه همه افراد شامل سهمیه مناطق هستند، ضروری است که دقیقاً شرایط و ضوابط مربوط به سهمیه مناطق در کنکور را مطالعه کنند و با آگاهی از سهمیه خود و داوطلبانی که با آن‌ها در رقابت هستند، در آزمون شرکت کنند.

به منظور آشنایی داوطلبان با تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری ۱۴۰۳ و درک تفاوت منطقه‌بندی ۱، ۲ و ۳، توضیحات کاملی درباره نحوه تقسیم‌بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۳ ارائه می‌دهیم.

نحوه تقسیم‌بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۳

 مناطق مرکزی مانند تهران، اصفهان، مشهد و… به عنوان منطقه یک شناخته می‌شوند و دارای امکانات آموزشی بیشتری هستند. رقابت در این منطقه بیشتر است.

همچنین برای ارتباط با مشاوران انتشارات گیلنا میتوانید وارد لینک شوید.

 شهرها و شهرستان‌ها جزو منطقه دو قرار می‌گیرند.

 مناطق محروم و شهرهای کوچک به عنوان منطقه سه شناخته می‌شوند و دارای دسترسی کمتری به امکانات آموزشی هستند.

به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که امکانات آموزشی بدر تقسیم‌بندی سهمیه مناطق، بخش‌های مرکزی مانند تهران، اصفهان، مشهد و سایر شهرها جزو منطقه یک قرار می‌گیرند. شهرها و شهرستان‌ها در منطقه دو و مناطق محروم و شهرهای کوچک در منطقه سه قرار می‌گیرند. این تقسیم‌بندی نشان می‌دهد که امکانات آموزشی برای داوطلبان به اساس منطقه‌بندی تمام نقاط کشور تعیین می‌شود.

برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور 1401
ادامه مطلب

بطور کلی، داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بر اساس محل تحصیل در سه سال آخر تحصیل خود مشمول یکی از سهمیه‌های مناطق یک، دو و سه می‌شوند. با این حال، ممکن است شرایط خاصی وجود داشته باشد که داوطلب نتواند سهمیه خود را تشخیص دهد. در ادامه به بررسی این حالات خاص می‌پردازیم:

  1. داوطلبانی که در سه سال آخر تحصیل خود در منطقه یک تحصیل کرده‌اند، مشمول سهمیه منطقه یک می‌شوند و از امکانات آموزشی بیشتری برخوردار هستند.
  1. داوطلبانی که در سه سال آخر تحصیل خود در شهرها و شهرستان‌ها تحصیل کرده‌اند، مشمول سهمیه منطقه دو می‌شوند و دسترسی به امکانات آموزشی کمتری دارند.
  1. داوطلبانی که در سه سال آخر تحصیل خود در مناطق محروم و شهرهای کوچک تحصیل کرده‌اند، مشمول سهمیه منطقه سه می‌شوند و دسترسی کمتری به امکانات آموزشی دارند.

در صورت وجود شرایط خاصی که داوطلب نتواند سهمیه خود را تشخیص دهد، باید به دقت دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به سهمیه مناطق در کنکور را مطالعه کند و با آگاهی از سهمیه خود و سایر داوطلبان در آزمون شرکت کند.

تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

اسامی سهمیه های شهرستان ها

داوطلبانی که حداقل دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند (دوره پیش‌دانشگاهی و سال قبل آن)، در منطقه 3 قرار می‌گیرند. تمامی داوطلبان معلول (نابینا، ناشنوا، نیمه‌بینا، نیمه‌شنوا و معلولین جسمی حرکتی که بند معلولیت را در تقاضا نامه ثبت‌نام علامت‌گذاری و مدارک مربوطه را نیز به سازمان ارسال کرده‌اند) در منطقه 3 قرار می‌گیرند. در جدول زیر، تقسیم بندی مناطق بر اساس سهمیه در تمامی شهرستان‌های ایران آورده شده است. با کلیک بر روی هر منطقه، شهرستان‌های دارای آن سهمیه را مشاهده خواهید کرد.

سه گانه مناطق در کنکور سراسری:

 اسامی شهرستان‌های سهمیه منطقه یک

راه های قبولی در کنکور را ذکر کنیم
ادامه مطلب

 اسامی شهرستان‌های سهمیه منطقه دو

 اسامی شهرستان‌های سهمیه منطقه سه

برای داوطلبانی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ را دارند، توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنند تا ثبت‌نامی کامل و بی‌نقص داشته باشند.

ظرفیت سهمیه مناطق در کنکور ۱۴۰۳:

هر کد رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در سال تحصیلی ۱۴۰۳، ظرفیتی دارد که این ظرفیت بین سهمیه‌های مختلف در آزمون سراسری تقسیم می‌شود. به این معنی که برای هر کد رشته محل، ظرفیتی برای سهمیه‌های مختلف در نظر گرفته شده و داوطلبان واجد شرایط در آن پذیرش می‌شوند.

ظرفیت هر کد رشته محل پسپس از کسر سهمیه ایثارگران 25 درصدی کنکور سراسری و ایثارگران 5 درصدی، با توجه به نوع گزینش هر رشته (گزینش کشوری یا گزینش بومی استانی، ناحیه‌ای و قطبی) در دوره‌های مختلف توزیع می‌شود.

رشته‌های کشوری:

ظرفیت هر کد رشته محل در رشته‌هایی که گزینش آنها کشوری است، بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق 1، 2 و 3 و سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری سال 1403 تعیین می‌شود.

رشته‌های بومی:

در رشته‌های محلی که گزینش آنها بومی (قطبی، ناحیه‌ای، استانی) است، تقریباً 20 درصد از ظرفیت به داوطلبان آزاد بر اساس سهمیه مناطق 1، 2 و 3 و سهمیه خانواده شهدا تخصیص می‌یابد و مابقی آن (80 درصد) به تعداد شرکت‌کنندگان سهمیه ایثارگران هر یک از سهمیه‌های مناطق 1، 2 و 3 و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه یا استان) و به تعداد کل شرکت‌کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی تقسیم می‌شود. البته در رشته‌های پرطرفدار، نسبت تقسیم ظرفیت 60 به 40 است، به این معنی که 60 درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و 40 درصد آن به داوطلبان غیر بومی تعلق می‌گیرد.

نحوه تقسیم ظرفیت هر رشته در دانشگاه‌ها در دوره‌های روزانه، بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان هر منطقه در دوره روزانه و به تقسیم سهمیه مناطق 1، 2 و 3 صورت می‌پذیرد. داوطلبانی که سهمیه 5 درصدی دارند، می‌توانند برای اطلاع از تأثیر سهمیه خود در کنکور سراسری سال 1403، مقاله زیر را مطالعه کنند.

پکیج آموزش ریاضی شامل چه مواردی است؟
ادامه مطلب

تأثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1403:

سهمیه مناطق 1، 2، 3 باعث می‌شود که داوطلبان به جای رقابت با کل تعداد شرکت‌کنندگان کنکور سراسری در سال تحصیلی 1403، با سایر داوطلبان در همان سهمیه مورد مقایسه قرار گیرند. به عبارت دیگر:

 داوطلب سهمیه منطقه 1 با سایر داوطلبان منطقه یک مقایسه می‌شود، نه با کل داوطلبان.

 داوطلب سهمیه منطقه 2 با سایر داوطلبان منطقه دو مقایسه می‌شود، نه با کل داوطلبانمتن ویرایش شده و ویراستاری شده به صورت زیر است:

رشته‌های کشوری: در رشته‌هایی که نوع گزینش آنها کشوری است، ظرفیت هر کد رشته محل بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو و سه و سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری سال 1403 به تعداد کل شرکت‌کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می‌شود.

رشته‌های بومی: در رشته‌های محلی که نوع گزینش آنها بومی (قطبی، ناحیه‌ای، استانی) است، حدود 20 درصد از ظرفیت به داوطلبان آزاد بر اساس سهمیه منطقه یک، دو و سه و خانواده شهدا تخصیص می‌یابد و مابقی آن (80 درصد) بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان سهمیه ایثارگران هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو و سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه (قطب، ناحیه یا استان) و به تعداد کل شرکت‌کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی تقسیم می‌شود. البته در رشته‌های پرطرفدار، نسبت تقسیم ظرفیت 60 به 40 است، به این معنی که 60 درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و 40 درصد آن به داوطلبان غیر بومی تعلق می‌گیرد.

نحوه تقسیم ظرفیت هر رشته در دانشگاه‌ها در دوره‌های روزانه بر اساس مقاطع مجاز شده هر منطقه در دوره روزانه و بر اساس سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود. داوطلبان دارای سهمیه ۵ درصدی می‌توانند برای اطلاع از تأثیر سهمیه خود در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ مقاله زیر را مطالعه نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *