نکات مشاوره ای

روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان

روش صحیح مطالعه

روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان

روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان یکی از مواردی است که تاکنون به آن کمتر توجه شده است.و دلیل آن ممکن است اهمیت بیش از حد دادن به کنکور نسبت به امتحانات مدارس باشد. اما باید توجه داشت .که امتحانات مدارس، به خصوص در مقطع دوم متوسطه، به دلیل تأثیری که در کنکور سراسری دارند. اهمیت دارند.تا انتهای مقاله با انتشارات گیلنا همراه باشید.

دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف مانند ابتدایی و متوسطه اول، آزمون های سراسری نمونه دولتی و تیزهوشان را در مقاطع پنجم ابتدایی و هشتم متوسطه اول دارند؛ بنابراین، دانش آموزان برای رسیدن به این مقاطع و افزایش آگاهی خود باید در امتحانات مدارس خود با موفقیت عمل کنند.

در واقع، در نظام آموزشی ایران، امتحانات تأثیر بسزایی در آینده تحصیلی دانش آموزان دارند و با قبولی در امتحانات و کسب نمره بالا، می توانند به مقاطع بعدی پیشروی کنند. بنابراین، در این مقاله قصد داریم به روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان پرداخته و راهکارهایی که منجر به افزایش بازدهی در امتحانات مدارس و موفقیت در امتحانات نهایی می شوند، را توضیح دهیم.

استفاده از روش‌های فعال یادگیری

رعایت ترتیب منابع، اولین روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان است. فرض کنید در پایان هفته، امتحان ریاضی دارید. اولین چیزی که باید انجام دهید، چیست؟ آیا به سوالات کتاب درسی، جزوه معلم یا سوالات امتحانی بروید؟ هیچکدام از این ها درست نیست. تا زمانی که روی درس مسلط نشده اید، نباید به سوالات پاسخ دهید و تا زمانی که معلم شما درسی را تدریس کرده است، زود است به سمت جزوه رفتن.

همچنین برای ارتباط با مشاوران کنکور آسان است میتوانید وارد لینک شوید.

نحوه برگزاری کنکور 1401
ادامه مطلب

واقعیت این است که بسیاری از دانش آموزان اغلب فراموش می کنند که کتاب درسی اولین و مهم ترین منبع درسی است. شاید آنچه در کتاب درسی آمده، به نظر شما زیاد قابل فهم نباشد، اما وجود ترتیب منابع در مطالعه بسیار مهماست. بنابراین، ابتدا باید به مطالعه کتاب درسی بپردازید و سعی کنید مفاهیم و اطلاعات مربوطه را درک کنید.

استفاده از روش های فعال یادگیری نیز به شما کمک می کند تا مطالب را بهتر درک کنید و به خاطر بسپارید. این شامل استفاده از روش هایی مانند توضیح مفهوم به دیگران، حل تمرین ها، تدریس به دیگران یا ساخت نمودارها و نقشه های ذهنی است. این روش ها به شما کمک می کنند تا مفاهیم را به صورت عمیق تر درک کنید و به خاطر بسپارید.

مطالعه دوره های کوتاه

همچنین، بهتر است مطالعه را به دوره های کوتاه تقسیم کنید و بین آنها استراحت کنید. مطالعه ی پیوسته و بدون استراحت ممکن است منجر به خستگی و کاهش تمرکز شود. بنابراین، برنامه ریزی استراحت های کوتاه میان دوره های مطالعه بسیار مهم است.

در نهایت، تمرین منظم و مرتبط با مطالب مطالعه شده نیز به شما کمک می کند .تا مفاهیم را تثبیت کنید و در امتحانات بهتر عمل کنید. حل تمرین ها، سوالات تستی و امتحانات مدل به شما کمک می کند .تا تمامی جنبه های یادگیری را درک کنید و مهارت های لازم را پیدا کنید. 

بهترین کتاب ها برای مطالعه

دومین روش صحیح برای مطالعه دانش آموزان و پاسخ به سوالات استاندارد را بررسی خواهیم کرد. هنگامی که درس را می خوانید و قصد دارید خودتان را ارزیابی کنید، احتمالاً ابتدا کتاب کمک آموزشی خود یا کتابی که معلمتان توصیه کرده است را باز می کنید و به پاسخگویی می پردازید. بعضی سوالات سخت و بعضی سوالات آسان هستند، اما در نهایت تمام آنها را پاسخ می دهید و با افتخار می توانید بگویید که به همه سوالات پاسخ داده اید.

روش صحیح مطالعه از نظر مشاوران برتر کنکور آسان است
ادامه مطلب

 

اما چند روز بعد، وقتی به جلسه امتحان نهایی می روید، متوجه می شوید که بسیاری از سوالات را نمی تانید پاسخ دهید! چرا این اتفاق می افتد؟ چرا با وجود اینکه دانش آموزان سوالات متنوعی را حل می کنند، نمی توانند در امتحانات نمره خوبی بگیرند.

 

برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که سوالاتی که این دانش آموزان حل می کنند، سوالات استانداردی نبوده اند و به همین دلیل نمره پایینی دریافت می کنند. اما سوال استاندارد را از کجا می توانیم پیدا کنیم؟ پاسخ بسیار ساده تر از آنچه فکر می کنید است. سوالات تمرینات، کارهای در کلاس و فعالیت های داخل کتاب، سوالات استانداردی هستند که در امتحانات مدرسه یا امتحانات نهایی با آنها مواجه خواهید شد، فقط با تغییرات کوچکی یا شبیه به آنها طرح می شوند.

ارزیابی نهایی

پس اولین قدم برای ارزیابی خود این است که با سوالات داخل کتاب شروع کنید. شاید تاکنون به سوالات کتاب پاسخ نداده اید و فقط با خواندن جزوات معلم موفق شده اید نمره 20 بگیرید، اما اطمینان داشته باشید که بی توجهی به سوالات کتاب می تواند باعث شود که در یک روز امتحانی ضربه ای بخورید. بنابراین، بهتر است همینک با اختصاص کمی از وقت خود، ابتدا تمرینات داخل کتاب را پاسخ دهید و سپس به سوالات دیگری بروید

روش صحیح مطالعه

آخرین روش مطالعه اصولی

سومین روش صحیح برای پاسخگویی به سوالات و مطالعه مناسب را بررسی خواهیم کرد. گاهی اوقات نمی توانیم به راحتی به همه سوالات پاسخ دهیم. ممکن است با یک سوال سخت مواجه شویم و نتوانیم به سرعت به پاسخ برسیم. در این شرایط، واکنش ما چیست؟ آیا تلاش بیشتری برای پیدا کردن پاسخ انجام می دهیم یا خیر؟

نمونه تدریس عربی نهم استاد احمدی
ادامه مطلب

در سال های گذشته، رایج بود که در ابتدای سال تحصیلی، هر دانش آموز به جز کتاب های درسی، یک کتاب حل المسائل (مانند “گام به گام!”) نیز تهیه می کرد. داشتن یک کتاب حل المسائل به خودی خود مفید است و می تواند کمک کننده باشد، اما با شرط استفاده صحیح از آن.

استفاده از شیوه های نادرست

متأسفانه، بسیاری از دانش آموزان از کتاب حل المسائل به شیوه نادرستی استفاده می کنند. آنها یا بدون هیچ تلاشی پاسخ کل سوالات را از کتاب حل المسائل کپی می کنند (که این خودش تحلیل مجزا دارد) و یا در مواجهه با سوالاتی که پاسخ آنها را نمی دانند، به سرعت به کتاب حل المسائل روی می آورند. آنها در عرض ۱۰ ثانیه پاسخ را یاد می گیرند و در عرض ۱۰ دقیقه آن را فراموش می کنند!

دانش آموزان نباید به دنبال پاسخ سریع از روی کتاب حل المسائل باشند؛ بلکه باید اگر به پاسخی دست نیافتند، حداقل به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تلاش کنند تا پاسخ را از کتاب و جزوات معلم پیدا کنند. این عمل باعث می شود هم ضعف های خود را در مطالعه بیشتری بشناسند و هم درس را مرور کنند.

در واقع، مطالعه صحیح منابع درسی با برنامه ریزی مناسب، باعث می شود که قبل از برگزاری امتحانات، دانش آموزان با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کنند و با پاسخ صحیح به سوالات، نمره قبولی بالا را کسب کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *