نکات مشاوره ای

حذف سهمیه کنکور سراسری

حذف سهمیه کنکور سراسری

حذف سهمیه کنکور سراسری

بسیاری از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری به دنبال حذف سهمیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ هستند. به این منظور، وزارت علوم و بهداشت لایحه ای به نام “لایحه اصلاح سهمیه ایثارگران” را به دولت ارائه داده تا بررسی های لازم انجام شود. با این حال، هنوز این لایحه به تصویب نرسیده است.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

نگرانی درباره سهمیه های کنکور سراسری:

 حذف سهمیه کنکور سراسری برخی از داوطلبان دارای سهمیه آزاد را نگران کرده است. به همین دلیل، وزارت بهداشت و علوم به منظور برقراری عدالت آموزشی و اجتماعی و حمایت از این افراد در خصوص افزایش سهمیه های کنکور، لایحه ای را تنظیم کرده است تا بتوانند درخواست های متقاضیان دارای سهمیه آزاد را به مسئولین ارائه دهند. لایحه اصلاح سهمیه ایثارگران در حال بررسی است، اما هنوز اطلاعاتی درباره تایید این اصلاحیه در دسترس نمی باشد.

تغییرات در سهمیه کنکور سراسری:

در صورت تصویب این لایحه، سهمیه های موجود در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری تغییر خواهند کرد. بنابراین، تمام متقاضیانی که از سهمیه های ایثارگران یا سهمیه های دیگر برخوردار هستند و همچنین متقاضیانی که شامل تسهیلات مذکور نمی باشند، باید به دقت شرایط تغییر یافته را مطالعه کنند تا در اثر حذف و اصلاح سهمیه ها با مشکل مواجه نشوند. در ادامه، برای اطلاع رسانی بیشتر درباره حذف سهمیه های کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، به توضیحاتی درباره لایحه اصلاح سهمیه ایثارگران و تغییرات در حذف سهمیه کنکور سراسری می پردازیم.

سهمیه های کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳ 

 سهمیه مناطق: داوطلبانی که دارای سهمیه مناطق هستند، بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان (برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید)، مشمول سهمیه مناطق می شوند.همچنین جهت داشتن هرگونه سوال با مشاوران انتشارات گیلنا در ارتباط باشید.

وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه
ادامه مطلب

 ایثارگران ۲۵ درصد: شامل همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها. برای این سهمیه، کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد الزامی است.

 ایثارگران ۵ درصد: شامل جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها، همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل ۶ ماه در جبهه حضور داوطلبانه داشته اند. نیز، برای این سهمیه، کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد الزامی است.

 رزمندگان: این سهمیه مختص رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح است که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ را داشته باشند. برای این سهمیه، کسب حداقل ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد الزامی است.

 خانواده شهدا: شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می شود. در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، درباره ی ظرفیت و حد نصاب قبولی این سهمیه اشاره ای نشده است.

 مناطق سیل زده: شامل مناطق مشخص شده در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور سراسری است. در این سهمیه، ظرفیت مازاد ۵ درصد نیز وجود دارد و برای پذیرش در گزینش آزاد، حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده لازم است.

حذف سهمیه کنکور سراسری

سهمیه در رشته های پزشکی

در رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، برای پذیرش در گزینش آزاد،حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده درحذف سهمیه کنکور سراسری مناطق و سهمیه ی مناطق سیل زده الزامی است. برای سایر رشته ها نیز حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد لازم است.

 

لطفاً توجه داشته باشید که موارد فوق بر اساس اطلاعات مربوط به سهمیه های کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳ است و ممکن است در سال های بعدی تغییر کنند. برای اطلاعات دقیق تر و به روزتر، به منابع رسمی مراجعه کنید.

دندانپزشکی تعهدی
ادامه مطلب

 

 

در دانشگاه ها، رشته ها به چند دسته کلی تقسیم می شوند که شامل رشته های کشوری، بومی، استانی، ناحیه ای و قطبی می شوند. روش تقسیم ظرفیت بین این سهمیه ها متفاوت است.

 

رشته های کشوری، رشته هایی هستند که در کل کشور فقط در بعضی از دانشگاه ها وجود دارند. به عنوان مثال، رشته های بیوتکنولوژی یا باستان شناسی.

 

رشته های بومی، رشته های تحصیلی دوره روزانه را بر اساس میزان پراکندگی آن ها در سراسر کشور به سه نوع رشته استانی، ناحیه ای و قطبی تقسیم می کنند. در انتخاب بومی، بخشی از ظرفیت هر رشته مخصوص داوطلبان بومی است.

 

رشته های استانی، رشته هایی هستند که در بیشتر استان های کشور وجود دارند.

 

رشته های ناحیه ای، رشته هایی هستند که در بیشتر استان ها دایر نیستند، اما در چند استان مجاور (که یک ناحیه را تشکیل می دهند) وجود دارند. به عنوان مثال، رشته های معماری، پزشکی و حقوق در دوره روزانه.

 

رشته های قطبی، رشته هایی هستند که در بیشتر ناحیه ها دایر نیستند، اما در چند ناحیه مجاور (که یک قطب را تشکیل می دهند) وجود دارند. به عنوان مثال، رشته های مهندسی صنایع، فیزیوتراپی و تاریخ در دوره روزانه.

لایحه تغییرات سهمیه کنکور سراسری 1403

 

در صورت اجرای مفاد لایحه تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳، شاهد تغییرات مهم و اساسی در سهمیه ها خواهیم بود. این تغییرات شامل تغییر در حد نصاب قبولی و ظرفیت های پذیرش، و همچنین حذف برخی از سهمیه ها می شود. در این بخش، تمامی مفاد ارائه شده در لایحه آورده شده است.

 

در این لایحه، سهمیه های مهمی مانند بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای که برای دانشگاه های کشور مشکلاتی ایجاد کرده بودند، حذف شده اند.

 

همچنین، سهمیه هایی مانند امتیاز تسهیلات فرزندان هیات علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز در این لایحه حذف شده اند.

تراز سوابق تحصیلی در کنکور
ادامه مطلب

 

علاوه بر این، سهمیه مناطق محروم نیز تحت تغییرات جدی قرار گرفته و تنها بر اساس نیاز منطقه ای و مصوبه شورای گسترش دانشگاه ها اعمال می شود.

 

در سهمیه مناطق در کنکور سراسری، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی و زیرساخت های آموزشی باقی مانده است، اما نسبت به شرکت کنندگان به صورت ۵۰ درصد اعمال می شود.

 

ظرفیت هر کد رشته در کنکور سراسری به میزان ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان از هر یک از مناطق (۱، ۲، ۳) و مابقی (۵۰ درصد) به صورت آزاد به تمامی داوطلبان متقاضی هر کد رشته اختصاص می یابد.

 

سهمیه مناطق متأثر از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی که با آنها همراه است، هنوز باقی مانده است.

 

سهمیه تسهیلات المپیادهای جهانی همچنان مانند گذشته است، اما در مورد المپیادهای دانش آموزی داخل کشور، درصدی از ظرفیت فقط برای برندگان مدال طلا، نقره و برنز در رشته های مرتبط تعیین می شود.

 

درباره سهمیه ایثارگران، این سهمیه با تغییری از ۳۰ درصد به ۵ درصد فقط به عنوان یک مازاد در نظر گرفته می شود تا به ظرفیت اصلی مختص نشود.

 

حد نصاب ظرفیت پذیرش برای سهمیه ایثارگران در آزمون ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است.

 

طبق قوانین و مقررات ثبت نام در کنکور سراسری، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول این سهمیه تکمیل نشود، ابتدا به داوطلبانی که مشمول سهمیه ۵ درصدی ایثارگران هستند و شرایط و حد نصاب مورد نیاز را دارند، تخصیص داده می شود. در صورت باقی ماندن ظرفیت خالی، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *