نکات مشاوره ای

تاثیر روانشناسی در کنکور با کنکور آسان است

تاثیر روانشناسی در کنکور با کنکور آسان است

تاثیر روانشناسی در کنکور با کنکور آسان است … همانطور که میدانید در رشته ی علوم انسانی، درس روانشناسی بسیار مهم و کلیدی است و به عبارت دیگر درس روانشناسی از دروس مهم اختصاصی است،

علاوه بر نکات خوبی که کتاب دارد بسیار شیرین و خواندش لذت بخش است، پس اگر بتوانید درس روانشناسی را که تنها یک کتاب است در واقع اقتصاد و روان شناسی تنها دروسی هستند که برای کنکور فقط برای هرکدام باید یک کتاب را خواند درس روانشناسی را اگر خوب بخوانید میتوانید در کنکور به رتبه ی خوبی برسید.

دروس تخصصی مانند دروس عمومی بسیار مهم هستند.کنکوری های عزیز باید به شما بگوییم که آخرین مجموعه سوالاتی که در آخرین دفترچه کنکور ارائه می شود، درس روان شناسی است.

و به همین دلیل دانش آموزان با خستگی زیاد به این بخش از سوالات میرسند و شاید با خستگی که دارند نتوانند آن طور که باید عمل کنند. پس باید به خوبی درس روانشناسی را بخوانند و به قول معروف خط به خطش را هایلایت کنند و به ذهن بسپارند.

به همین دلیل است که اکثر دانش آموزان این درس را میتوانند بالای ۵۰ درصد بزنند. و این اتفاق میتواند رتبه ی کنکور را چندین برابر بهتر کند.

کتاب روانشناسی چگونه کتابی است؟

کتاب روانشناسی از 4 بخش تشکیل شده است که بخش درباره نکات قابل توجهی صحبت میکند که بسیار مفید است و فراگیری آن آسان است

فصل اول :

نام این فصل (کلیات) است که در آن سه موضوع محوری را باید با دقت بخاطر بسپارید و عمده ی سوالات وابسته به همین سه موضوع محوری است.

۱تعریف و تاریخچه روان شناسی

در این قسمت از کتاب شما می بایستی در ارتباط با تعریف روان شناسی همان کاری را انجام دهید که در درس جامعه شناسی برای مفهوم (نظام جهانی) و در ارتباط با مباحث تاریخی که بسیارکم می باشند نیز فقط کافی است که آنها را به درستی استخراج کنید و در طول زمان چندین و چندین بار مطالعه کنید تا فراموش نشود.

۲رویکردهای روان شناسی

نکته ی بسیار مهم در این قسمت این است که سوالات مفهومی از این بحث طرح می شوند و این قسمت را واقعا باید (بفهمید)برای درک این قسمت حتما هر رویکرد را با رویکردهای بعدی وقبلی خود مقایسه کنید.مثلا شما باید بدانید که یک روان شناس اگر معتقد به رویکرد

زیست شناختی باشد به پدیده ای چون کشته شدن یک فرد به دست دیگر، چگونه نگاه می کند و اگر روان شناس دیگری معتقد به رویکرد مثلا پدیدار شناختی باشد، چگونه خواهد نگریست، و تفاوت این دو را به دقت از هم تمیز دهید.

پیشنهاد من این است که جدولی فراهم کنید که بتوانید این موارد را با هم مقایسه کنید. تاثیر روانشناسی در کنکور با کنکور آسان است

برنامه ریزی تابستانی برای مطالعه کنکور
ادامه مطلب

۳راهبردها،روش ها و حوزه های تحقیق

در این قسمت نیز دقیقا می بایستی مقایسه ای پیش بروید باید بدانید که دقیقا تفاوت روش همبستگی با روش تجربی در کجاست؟ باید بدانید که کاربرد هر کدام از این روش ها در چیست؟ و کجا کدام روش را به کار می بریم.

فصل دوم :

نام این فصل (رشد) می باشد. مهم ترین ویژگی این فصل این است که نکات بسیار زیادی در آن وجود دارد که بسیار مهم است، ساید دانش آموزان فکر کنند که این درس زیاد اهمیت ندارد اما باید بگوییم بهترین سوالات کنکور از این بخش است و در کنکور نمیتوان گفت آن بخش سوال نمی آید یا آن بخش را نمیخوانم،

بلکه امکان دارد حتی  پاورقی هم سوال باشد پس به خوبی باید نکات را در نظر بگیرید و با تست زدن و یادگیری بتوانید به سوالات پاسخ دهید و با بررسی به سوالات کنکور روانشناسی میتوانید با تیپ سوالات روانشناسی آشنا شوید.

و ببینید که طراح سوال در کنکور چگونه سوال طرح میکند. سوالات کنکور همیشه با پیچیدگی و سختی همراه میباشند و شما دانش آموزان بید به ریزترین موضوعات توجه کنید و بخاطر بسپارید.

کنکور آسان است به شما توصیه میکند که نتیجه احتما هر کدام از تیترهای کتاب درسی را به جزیی ترین تیتر  تبدیل کنید و سپس تعداد دوره های هر ریز تیتر را در فاصله های کوتاه انجام دهید.

یک مبحث را به شکلی نخوانید که سه هفته بعد آن مبحث را دوره کنید بلکه هر مبحث را به شکلی که مطالعه کردید و تست های مربوطه را پاسخ دادید بلافاصله فردای ان روز مرور را انجام دهید و دوباره آخر هفته نیز یکبار دیگر مرور مجدد بکنید.

فصل سوم :

نام این فصل (فرایندهای شناختی) است. این فصل از یک طرف همانند فصل یک می باشد، در نتیجه نیازمند به ساختن جداول مقایسه ای و از طرف دیگر همانند فصل دو می باشد و در نتیجه نیازمند مرورهای پی در پی با فاصله زمانی کم.

فصل چهارم:

نام این فصل (بهداشت روانی) است. این فصل نیز مانند فصل سوم دارای هر دو ویژگی اشاره شده می باشد.تنها نکته ای که می خواهم در ارتباط با این فصل بگویم این است که بخش مهمی از این فصل انقدر ساده و سهل به نظر می رسد که نکات کلیدی ان دیده نمی شوند به این موضوع دقت کنید و گول ظاهرآن را نخورید.

شما در این فصل با مباحث بسیار زیادی از بحث های مفهومی درگیر هستید که بطور غیر محسوسی در داخل آن مطالب مفهومی و مطالب حفظی نیز وجود دارد. باید بتوانید این دو مورد را از هم تفکیک کرده و بخوانید.

سوالات کنکور روانشناسی به چه صورت است؟

1_ سوالات مفهومی :بسیاری از سوالات کنکور سراسری مفهومی هستند.

زمانی که دانش‌آموز کنکوری مطالب روانشناسی را مطالعه می‌کند میتواند متوجه شود کدام بخش از کتاب سوالات مفهومی دارد. بنابراین می‌تواند بر مباحث خاصی بیشتر تمرکز کند و مفاهیم را بهتر دریابد.

برخی از مباحثی که طرح سوالات مفهومی در آن بسیار رایج است عبارتند از :

متغیر مستقل و وابسته در روش آزمایشی ، ویژگی‌ها و مشخصات اصلی رشد، رشد شناختی نوجوانی، خطاهای ادراکی، انواع توجه و عوامل موثر بر آن ، اصول مهم در حافظه، انواع حافظه بلند مدت، خطاهای گفتاری (شکلی – تبدیلی – نوک‌زبانی) ، واکنش در برابر ناکامی، تعارض.

اوج یادگیری عربی با کنکور آسان است
ادامه مطلب

2_ سوالات غافلگیر کننده:

همیشه یادتان باشد که از ب بسم الله کتاب تا قیمت کتاب را باید بخوانید وقتی حرف از کنکور به وسط می آید یعنی از همه جا امکان طراحی سوال وجود دارد، طراحان سوال بیشتر سعی دارند سوالاتی طراحی کنند که با جزئیات بیشتری همراه است گاهی شما را غافلگیر میکنند.

شاید این اصطلاح از نظر شما عجیب باشد اما واقعیت این است که گاه یک دانش‌آموز برتر رشته‌ی انسانی روانشناسی را مطالعه می‌کند اما در هر بار مطالعه مطالبی وجود دارد که به دلیل اهمیت کم از آن‌ها می‌گذرد.

برخی مطالب نیز وجود دارند که اگر چه مهم هستند اما به قول معروف «به چشم‌ نمی‌آیند» ؛

یعنی توجه مطالعه کننده را به خود جلب نمی‌کنند. سوالات غافلگیر کننده معمولا از کادرهای آبی رنگ ، فعالیت ها و صد البته جملات پایانی هر درس که به نظر خسته کننده، کم اهمیت و تکراری می‌آیند، طرح می‌شود.

از نمودارهایی که در کتاب وجود دارد نیز نباید غافل شد. نمونه‌ی بارز سوالات غافلگیر کننده را میتوانید با مطالعه بر کنکور سال های گذشته ببینید که بسیاری از داوطلبان از پاسخ‌دهی به آن عاجز ماندند؛ زیرا کمتر کسی تصور این را می‌کرد که از چنین قسمت های کتا سوال بیاید .

پس نتیجه اینکه در مطالعه روانشناسی و حتی سایر دروس از کنار هیچ مطلبی به سادگی نگذرید و حداقل یک بار هم که شده به مطالبی که کم اهمیت به نظر می‌رسند توجه کنید.

3_سوالات حفظی :

حدود 50 درصد از سوالات کنکور هر سال را سوالات حفظی تشکیل می‌دهند. اگر چه سوالات حفظی گاه آسان به نظر می‌آیند اما مهمترین خطری که پاسخ دهی داوطلب به سوالات حفظی روانشناسی را تهدید می‌کند، فراموشی است.

از این رو برای از بین بردن کامل خطر فراموشی ، لازم است در سال کنکور کتاب روانشناسی حداقل 2 بار بصورت دقیق و کامل مطالعه شود. تاثیر روانشناسی در کنکور با کنکور آسان است

هرچند بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور ، روانشناسی را شاید بیش از 5 مرتبه مرور می‌کنند.پس سوالات حفظی را دست‌کم نگیرید. خصوصاً که معمولاً نیمی از سوالات حفظی را سوالات ترکیبی و چند بخشی تشکیل می‌دهند.

در سوالات تک بخشی هم ممکن است طراح گزینه‌ها را بسیار شبیه به هم طرح کند که شما به اشتباه بیفتید. به این سوال دقت کنید تا متوجه شوید سوالات حفظی همیشه آسان نیست :

4_سوالات حفظی – مفهومی :

علاوه بر سوالات حفظی، سوالات حفظی مفهومی داریم که جز آخرین دسته از تقسیم بندی سوالات روانشناسی را سوالات حد فاصل حفظی و مفهومی قرار می‌دهیم.

این دسته از سوالات را شاید بتوان وقت‌گیر ترین سوالات روانشناسی دانست زیرا که کار سخت تر میشود و پاسخگویی با دقت بیشتری همراه خواهد بود به گونه ای که سوالات حفظی – مفهومی عیار واقعی داوطلب را در این درس مشخص می‌کند.

البته تعداد سوالاتی که به این شکل طرح می‌شود معمولاً کم است. در همین راستا به بحث راست دست و یا چپ دست بودن می‌توان اشاره کرد که این مطلب اگر چه حفظی به نظر می‌آید اما می‌تواند رنگ و بوی مفهومی نیز به خود بگیرد. تاثیر روانشناسی در کنکور با کنکور آسان است

کنکور آسان است با تلاش و پشتکار و ممارست، شما کنکوری های عزیز تا الان کنکور نداده اید اما میتوانید از این تجربه ها استفاده کنید هرچند که ساده و پیش و پا افتاده به نظر بیاید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *