نکات مشاوره ای

مطالعه درس هندسه

مطالعه درس هندسه

مطالعه درس هندسه

 مطالعه درس هندسه، یکی از دروس اصلی و حیاتی رشته های ریاضی و تجربی است. اما باید اذعان کنیم که متأسفانه بسیاری از داوطلبان و دانش آموزان این درس را نادیده می گیرند یا به طور کامل از برنامه های درسی خود حذف می کنند. باید به ذهن داشت که حذف هر کدام از دروس تخصصی و مهم، یک اشتباه است و هیچگاه نباید آن ها را از لیست درسی خود حذف کرده و نادیده بگیرید. به جای آن، باید به آن ها توجه کرده و زمان کافی را برای مطالعه آن ها اختصاص دهید. همچنین باید در نظر داشت که در هر مرحله از آمادگی خود، از یک روش مطالعه خاص برای شروع مطالعه درس هندسه استفاده کنید. در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید تا مفاهیم مفید و کارآمد در راهبرد های مطالعه درس هندسه را برای شما بیان کنیم تا بتوانید نمرات برتری را در این درس به دست آورید.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

چگونه می توانیم درس هندسه را بهتر فهمید؟

برای هر درس، استفاده از یک روش مطالعه مناسب و به روز بسیار حائز اهمیت است تا به نتایج بهتری دست یابیم. روش مطالعه درس هندسه نیز باید با سایر دروس تفاوت داشته باشد و متفاوت از فیزیک، شیمی، ادبیات و سایر دروس باشد. هندسه یک درس استدلالی است و برای موفقیت در کنکور و آزمون های نهایی، باید روش مطالعه درس های استدلالی مانند هندسه را بدانیم.

1.حفظ مطالب هندسه را پیشنهاد نمی کنیم!

حفظ کردن مطالب هندسه باعث می شود در سریع ترین زمان ممکن، مفاهیم خاص و قضایا را فراموش کنید، به خصوص در هنگام آزمون کنکور که استرس زیادی وجود دارد. بهتر است اثبات قضایا را به طور کامل یاد بگیرید. اگر درس هندسه را در کلاس به خوبی فهم نکرده اید، می توانید از استاد خصوصی یا منابع کتابی و ویدیوهای آموزشی استفاده کنید. بنابراین، ابتدا مفاهیم را به خوبی فراگیرید و سپس بدون نیاز به بازگشت به کتاب و مرور دوباره، تست و تمرینات را حل کنید.

2.چه کاری باید انجام دهند افرادی که مطالب را حفظ می کنند و به سرعت فراموش می شود؟

نمونه تدریس فیزیک دوازدهم با امیر مسعودی
ادامه مطلب

دانش آموزانی که در این گروه قرار دارند و مطالب را حفظ می کنند، می توانند در ابتدا یک مفهوم را حفظ کنند و سپس در زمان حل تمرینات، مجدداً به کتاب درسی مراجعه کنند و متن و اثبات مفاهیم را مطالعه کنند. دانش آموزان باید توجه داشته باشند که در این روش، مرور مداوم قضایا بسیار مهم است و باید به صورت منظم مرور کنند تا مطالب درسی را به سرعت فراموش نکنند. همچنین، یکی از راه های جلوگیری از فراموشی مطالب، حل تست ها و تمرینات به صورت باز کتاب است.

3.روش مطالعه درس هندسه پایه و هندسه تحلیلی متفاوت است!

باید آگاه باشید که روش مطالعه درس هندسه پایه با هندسه تحلیلی تفاوت دارد. در هندسه تحلیلی، شما با معادلات و فرآیند حل مسئله درگیر هستید. همچنین، توجه داشته باشید که تسلط بر تشخیص و تشکیل معادله به شما در حل موفق تست های هندسه تحلیلی کمک خواهد کرد. بنابراین، در برنامه مطالعه درس هندسه تحلیلی، مرور، خلاصه نویسی، تکرار مطالب و حل تست ها باید حتماً در نظر گرفته شوند.

4.در نگاه اول به مطالب، به شیوه روزنامه نگاری نگاه کنید.

درس هندسه ترکیبی از مطالب قابل حفظ، حل مسئله و مطالب مفهومی است. سعی کنید در ابتدای مطالعه درس، هندسه را به شیوه روزنامه نگاری مطالعه کنید تا دید کلی نسبت به موضوع پیدا کنید. این کار باعث می شود مسیر سوالات تا حدی قابل پیش بینی باشد.

5.حل تست ها

حل تست ها، به ویژه تست های کنکور سال های گذشته، در یادگیری و فهم درس هندسه به شما کمک می کند. همچنین، با حل تست ها، با نمونه سوالات کنکور و روش های مختلف تست زنی آشنا می شوید. حل تست ها به تعداد زیاد، باعث می شود تا نکات مهم و تکراری درس هندسه را به خوبی یاد بگیرید.

6.در مبحث تست زنی آهسته، آهسته گام بردارید!

در مورد تست زنی آهسته، توصیه می شود که گام هایتان را به آرامی بردارید. در ابتدای شروع تست زنی، به هیچ عنوان سرعتی در اقدامات خود نداشته باشید. بهتر است به طور آهسته و متمرکز به جلو پیش روید. ابتدا شکل تست را بر روی کاغذ بکشید و سپس نصف تست های آموزشی مورد نظرتان را به صورت نمودار روی کاغذ بیاورید. برای حل نیمی از سوالات تستی، سعی کنید از روش تجسم ذهنی استفاده کنید. در نهایت، زمانی که به آمادگی کامل برسید، برای حل تست های اصلی و دشوار هندسه، تمامی اشکال را در ذهنتان تصور کنید. همچنین، تعداد تست های خود را افزایش داده و به مرور زمان، تجربه حل تست های بیشتری را کسب کنید. اما توجه داشته باشید که به طور یکجا به حل تعداد زیادی تست نپردازید، زیرا این کار ممکن است باعث خستگی و ناامیدی شما شود.

کنکور آسان است نی نی سایت
ادامه مطلب

یکی از بهترین آموزشگاه ها در سطح کشور آموزشگاه انتشارات گیلنا است برای ارتباط با شماره های 09121968536 تماس بگیرید.

مطالعه درس هندسه

نکات مهم در یادگیری هندسه

 

  • حل مسائل هندسه در ابتدای راه بسیار زمان بر است، بنابراین نباید زود ناامید شد. بهتر است برای یادگیری و تسلط بر هندسه، زمان کافی را در نظر بگیرید.
  • بهتر است ابتدا مطالب هندسه را به طور کامل فرا بگیرید و سپس تلاش کنید آن را به خاطر بسپارید. تصویری از راه حل هر مسئله را در ذهنتان تجسم کنید و سپس بررسی کنید که آیا راه حل درستی را به خاطر سپرده اید یا خیر.
  • به هیچ وجه تلاش نکنید تمامی مطالب و قضایا را حفظ کنید. این روش موثری برای یادگیری نیست. بهترین روش برای یادگیری هندسه، درک و اثبات قضایا است.
  • حل مسائل سخت هندسه زمان بر و چالش برانگیز است. اما نباید دست از تلاش بردارید. تمرین بیشتر و ادامه دادن به تمرینات باعث مسلط شدن بر هندسه می شود.
  • رسم شکل دقیق هندسی، یکی از بهترین روش ها برای حل مسائل هندسه است. این کار به شما کمک می کند تا بهتر مسئله را درک کنید و راه حل مناسب را بهتر بیابید.
  • می توانید از مطالعه گروهی با دوستان خود و خلاصه نویسی برای یادگیری هندسه استفاده کنید.
  • به مفهوم و مجهولات سوالات دقت کنید، زیرا این قسمت ها در حل مسائل هندسه بسیار مهم هستند.
  • تلاش کنید ارتباط معنایی و مفهومی بین مطالب را درک کنید. این کار به درک بهتر مسائل کمک می کند.
  •  سوالات کنکور سال های قبل را فراموش نکنید. این سوالات می توانند بسیار مفید باشند. پس از مطالعه و تسلط بر مفاهیم هندسه، به بررسی تست های کنکور بپردازید. بعضی از سوالات به طور مکرر تکرار می شوند.
بهترین کتب تست زنی دروس پزشکی کدام اند؟
ادامه مطلب

چگونه رتبه برتران هندسه را مطالعه می کنند؟

 

  • تمرکز بر اثبات قضایا

 

اغلب داوطلبان و دانش آموزان، به جای اثبات مسائل، آنها را حفظ می کنند. با این حال، حفظ حجم بالای مطالب هیچ فایده ای ندارد و به سرعت از ذهن پاک می شود به دلیل استرسی که دانش آموزان و داوطلبان در امتحانات دارند. بنابراین، هندسه درس حفظی نیست و نیاز به اثبات دارد تا به خاطر سپرده شود. اگر زمان کافی برای اثبات تمام مراحل را ندارید، حداقل باید اثبات فرمول های اصلی را یاد بگیرید.

 

  • استفاده از روش مجسم کردن صورت مسئله

 

یکی از بهترین روش هایی که رتبه برتران از آن استفاده می کنند، تجسم هندسه است. این نوع روش مطالعه، کار شما را برای حل سوالات تستی و تشریحی آسان تر می کند. با استفاده از این روش، مراحل حل یک سوال برایتان ساده تر خواهد شد. زیرا خلاقیت شما را بالا می برد و قطعاً برای حل سوالات هندسه، باید ذهنی خلاق داشته باشید.

 

  • تمرکز بر مهارت تجسم در روش مطالعه هندسه

 

هنگام خواندن سوال، باید یک طرح سه بعدی از صورت سوال را در ذهنتان تجسم کنید. برای این کار، ابتدا باید به سوالات تشریحی بروید و پس از تسلط بر روش حل سوالات تشریحی، به سوالات تستی بروید. در این مرحله، به آرامی پیش بروید. زیرا سوالات تستی معمولاً صورت کوتاهی دارند و تجسم شکل مورد نظر، سخت تر از سوالات تشریحی است.



  • استفاده از کلید واژه ها


تلاش کنید تا در حل سوالات هندسه، به صورت خلاقانه عمل کنید. با این حال، گاهی سوالات هندسی به اندازه ای پیچیده و نوآورانه هستند که دانش آموزان در انتخاب فرمول مناسب برای حل آنها گمراه می شوند. شما می توانید برای حل این مسئله از روش کلیدواژه ها استفاده کنید. به این صورت که در هنگام حل تست های هر مبحث، به کلمات مشترک آن مبحث توجه کنید و آنها را یادداشت کنید. به عنوان مثال، هنگام حل یک مبحث، از فرمول مناسب آن استفاده می کنید. حالا در حل مسائل دیگر که همان نوع درخواست را از شما دارند، می توانید از همان فرمولی که برای حل قبلی استفاده کردید، استفاده کنید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *