نکات مشاوره ای

ضرایب دروس کنکور سراسری 1402

ضرایب دروس کنکور سراسری 1402

ضرایب دروس کنکور سراسری 1402

در اواخر شهریور ۱۴۰۱ دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ، اعلامیه مهمی درباره تغییر ضرایب دروس در کنکور ۱۴۰۲ مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر کرد که کنکور سراسری را دگرگون کرد. ضروری است همه شما داوطلبان از این تغییرات مطلع شوید تا بتوانید دقیق تر برای موفقیت در این رقابت نفس گیر برنامه ریزی و مطالعه کنید. پس مثل همیشه با تیم محتوای سایت رسمی انتشارات گیلنا همراه باشید تا از این تغییرات به طور دقیق و کامل مطلع شوید.

همانطور که گفته شد ضرایب دروس در کنکور 1402 تغییر یافته است و یکی از تغییرات دیگر کنکور 1402 که در این اعلامیه به آن اشاره شده است حذف دروس عمومی از دروس امتحانی کنکور می باشد. البته این به آن معنا نیست که دروس عمومی کلا از صحنه سرنوشت ساز کنکور حذف شده باشد !!!

بعد از حذف دروس عمومی از کنکور زیر گروه های تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان، باید به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1402 با شما صحبت کنیم. دروس عمومی از طریق سوابق تحصیلی بر کنکور تاثیرگذار است. حتما برایتان سوال شده است که چطور و چگونه؟ پس همچنان با ما همراه باشید تا به طور شفاف و کامل به شما عزیزان توضیح دهیم چطور و چگونه دروس عمومی و سوابق تحصیلی بر رتبه کنکور کسب شده شما موثر است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با یادگیری آسان به شماره 02166552600 تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

تاثیر سوابق تحصیلی

در کنکور 1402 نمرات نهایی دروس پایه دوازدهم داوطلبان گروه های تجربی، ریاضی و انسانی به طور مستقیم 40 درصد بر نمره نهایی کنکور تاثیرگذار است و اگر بخواهید دقیق تر بدانید 26 درصد از این 40 درصد مربوط به دروس عمومی و 14 درصد باقی مانده مربوط به دروس اختصاصی می باشد. در گروه های آزمایشی هنر و زبان سوابق تحصیلی تاثیر 26 درصدی بر رتبه کنکور شما دارد. قابل توجه است که در این دو گروه یعنی گروه هنر و زبان، دروس تخصصی سوابق تحصیلی نادیده گرفته شده و امتیاز آن به آزمون نهایی منتقل می گردد و این 26 درصد صرفا شامل دروس عمومی سوابق تحصیلی می باشد.

تست زنی ریاضی با کنکور آسان است
ادامه مطلب

در کنکور سال های آتی تاثیر سوابق تحصیلی بیشتر از این هم می شود. بله! باور کردنی نیست! در کنکور تجربی، ریاضی و انسانی 1403 نمرات نهایی دروس تخصصی 22 درصد و دروس عمومی 28 درصد در رتبه شما موثر است. به عبارت دیگر می توان گفت به طور کلی سوابق تحصیلی 50 درصد تاثیرگذار است. جالب تر از این هم می شود. می پرسید چطور؟ باید به شما بگوییم که در سال 1404 و بعد از آن، تاثیر نمره کل سابقه تحصیلی در کنکور های تجربی، ریاضی و انسانی به 60 درصد می رسد که به طور مساوی و یکسان دروس عمومی و تخصصی سوابق تحصیلی هر کدام از آنها 30 درصد بر رتبه شما موثر است.

حذف دروس عمومی

با توجه به حذف دروس عمومی از منابع امتحانی کنکور سراسری، ضرایب دروس تخصصی هر زیرگروه نسبت به سال های دیگر تغییر یافته است. اطلاع از ضرایب تاثیر هر درس تخصصی به شما کمک می کند تا اهمیت هر کدام از دروس را متوجه شوید و بر اساس درجه اهمیت، آنها را اولویت بندی کنید و برنامه ریزی درسی ویژه خود را طراحی کنید.

در سال های قبل ابتدا دفترچه سوالات عمومی در اختیار داوطلبان کنکور قرار می گرفت ولی از سال 1402 دفترچه سوالات عمومی حذف گردیده و اصلی ترین و تاثیرگذارترین قسمت کنکور سراسری، دفترچه سوالات تخصصی و نحوه پاسخ دهی به سوالات این دفترچه می باشد. پس تمام تلاش خودتان را برای پاسخ دهی به سوالات تخصصی به کار بگیرید.

اکنون نوبت به آن رسیده است تا اطلاعاتی درمورد ضرایب دروس تخصصی هر کدام از گروه های آزمایشی را با شما به اشتراک بگذاریم. در جدول های زیر دروس تخصصی را به ترتیب بیشترین ضریب به کمترین ضریب برای شما عزیزان لیست شده است. همان طور که در جدول زیر مشخص است در گروه آزمایشی ریاضی، درس ریاضی بیشترین اهمیت را دارا است و در گروه آزمایشی تجربی درس زیست شناسی؛ در گروه آزمایشی انسانی درس زبان و ادبیات فارسی (تخصصی) و در گروه آزمایشی هنر، درس درک عمومی هنر دارای بیشترین ضریب و در واقع بیشترین تاثیرگذاری است.

اوج یادگیری عربی با کنکور آسان است
ادامه مطلب

درباره درس زمین شناسی در گروه آزمایشی تجربی باید به این نکته اشاره کنیم که به علت اینکه زیر گروه ها حذف شده اند، همه داوطلبان در هر رشته ای که قصد ادامه تحصیل دارند درس زمین شناسی با ضریب یک لحاظ شده است. بنابراین این درس برای ورود به هر رشته ای اهمیت یکسانی دارد و به شما توصیه می کنیم پاسخ نامه این درس را سفید باقی نگذارید.

نتیجه گیری

متشکرم از شما عزیزان که مثل همیشه حوصله و صبر داشتید و گام به گام با ما تا انتهای مقاله همراه شدید. امیدوارم این مطالب برای شما داوطلبان کنکور کمک کننده باشد و بتواند مسیر رسیدن به آرزوها و قبولی شما در این ماراتن نفسگیر را هموار کرده باشد. از قدیم گفتند آرزو بر جوانان عیب نیست! توصیه تیم کنکور آسان است به شما عزیزان این است که هر آنچه را که دوست دارید به آن برسید در ابتدا در ذهن خود تصور کنید و به آن فکر کنید! بله! به آرزوهایتان فکر کنید چون شما به هر آنچه که فکر می کنید می رسید. البته فقط فکر کردن به آرزوها شما را به موفقیت نمی رساند بلکه آنچه که شما را به موفقیت می رساند، تلاش و سعی شما است که مانند روغن در موتور جت عمل می کند و شما را به مقصد آرزوها می رساند.

ضرایب دروس کنکور سراسری 1402
ضریب رشته انسانی
ضریب رشته ریاضی
ضریب رشته هنر

جهت اطلاعات بیشتر این مقاله را بطور کامل مطالعه نمایید

طبق آخرین اطلاعیه سنجش تمامی زیرگروه ها حذف شده است

نکته‌ برنامه ریزی کنکور 1402
ادامه مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

1 دیدگاه در “ضرایب دروس کنکور سراسری 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *