نکات مشاوره ای

سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی

سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی

سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی

در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳، لیست سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی به همراه شرایط و مدارک موردنیاز قرار می‌گیرد. این لیست به داوطلبان کمک می‌کند تا نوع سهمیه موردنظر خود را مانند سهمیه ایثارگران ۵ و ۲۵ درصدی، سهمیه خانواده شهدا، رزمندگان، مناطق و … انتخاب کنند و در روند قبولی خود در کنکور تأثیر بیشتری داشته باشند.

شورای عالی انقلاب با هدف بزرگداشت شهدا و تقدیر از پاسداری جانبازان، رزمندگان و سایر داوطلبان هشت سال دفاع مقدس، مزایا و تسهیلاتی را در کنکور سراسری برای همسر، فرزندان و خانواده آنها در نظر گرفته است.

به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر درباره سهمیه‌های کنکور سراسری، سازمان سنجش هر ساله لیست سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی را برای متقاضیان منتشر می‌کند. این اقدام به افراد امکان می‌دهد با موارد مشمول و تأثیر آنها در قبولی در این رقابت بزرگ، آشنا شوند. به عبارت دیگر، اطلاع از شرایط هر سهمیه می‌تواند فرد را در راستای قبولی در رشته موردنظرش حمایت کند و عدم آگاهی ممکن است باعث محرومیت داوطلب شود و امکان استفاده مجدد از آن سهمیه را نداشته باشد. در ادامه مقاله از کنکور آسان است، لیست سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی و تأثیر آنها در کنکور ۱۴۰۳ توضیح داده شده است.

انواع سهمیه در کنکور سراسری ۱۴۰۳

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده تمامی آزمون های وزارت علوم، از جمله کنکور سراسری، شرایط لازم جهت استفاده از هر سهمیه را در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به متقاضیان اطلاع‌رسانی می‌کند. در صورتی که پس از مهلت ثبت‌نام کنکور سراسری یا در حین ثبت‌نام، تغییری در شرایط سهمیه‌ها رخ دهد، سازمان سنجش این اطلاعات را از طریق سایت سنجش به داوطلبان اعلام می‌کند.

متقاضیان کنکور ۱۴۰۳، در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه ثبت‌نام این آزمون، می‌توانند از سهمیه‌های خاصی مانند رزمندگان و ایثارگران، خانواده شهدا و بهیاران استفاده کنند. در ادامه، شرایط استفاده مشمولان از سهمیه‌های کنکور سراسری ۱۴۰۳ آمده است.

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق، اولین و اصلی‌ترین سهمیه کنکور سراسری است و تمامی داوطلبان مشمول این سهمیه هستند. کشور به ۳ منطقه یک، دو و سه تقسیم می‌شود براساس رفاه آموزشی و امکانات موجود. این سهمیه بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان هر داوطلب تعیین می‌شود.

مرور درس ها
ادامه مطلب

داوطلبانی که سه سال آخر دبیرستان خود را در مناطق یکسانی نگذرانده‌اند، منطقه مرفه‌تر را به عنوان سهمیه نهایی دریافت می‌کنند.

داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را از خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده‌اند، سهمیه منطقه ۳ را دریافت می‌کنند.

درباره سهمیه منطقه ۳، اغلب سوالاتی مطرح می‌شود که آیا این سهمیه شانس قبولی موثر و چشم‌گیری را در کنکور سراسری برای داوطلبان به همراه دارد؟ می‌توان گفت که به دلیل دسترسی کمتر داوطلبان منطقه ۳ به امکانات و خدمات آموزشی، متأسفانه بسیاری از آنان نمره کنکور را به حد نصاب تراز نمی‌رسانند و از انتخاب رشته محروم میشوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تفاوت‌های سهمیه منطقه ۱، ۲ و ۳ در کنکور سراسری و برای درک بهتر این مسئله، توصیه می‌شود با مشاوران انتشارات گیلنا تماس حاصل فرمایید.

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

سهمیه ایثارگران 25 درصدی تقسیم بندی می‌شود. این سهمیه فقط بین سه گروه زیر تقسیم می‌شود:

  1. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  2. آزادگان و همسر و فرزندان آنان
  3. جانبازان با درصدی بالاتر از 25 و همسر و فرزندان آنان

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

همچنین، سهمیه ایثارگران 5 درصدی وجود دارد. این سهمیه پس از سهمیه مناطق، پرمتقاضی‌ترین سهمیه کنکور سراسری است. به افراد زیر این سهمیه تعلق می‌گیرد:

  1. جانبازان با درصد کمتر از 25 و همسر و فرزندان آنان
  2. همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل 6 ماه در جبهه به صورت داوطلبانه حضور داشته‌اند.

لازم به ذکر است که هر داوطلب در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار می‌تواند از سهمیه ایثارگران 5 و 25 درصدی استفاده کند. حتی اگر داوطلب تصمیم به انصراف از تحصیل بگیرد یا با استفاده از سهمیه در کنکور قبول شود، امکان استفاده مجدد از سهمیه در همان مقطع وجود ندارد.

علاوه بر اینها، سهمیه رزمندگان نیز وجود دارد. رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه به صورت متوالی یا متناوب در جبهه‌های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 حضور داوطلبانه داشته‌اند، مشمول سهمیه رزمندگان می‌شوند. در صورتی که مدت حضور این دسته از داوطلبان بیش از 6 ماه باشد، سهمیه رزمندگان به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مهارت تست زنی
ادامه مطلب

در صورتی که داوطلبان قصد استفاده از سهمیه رزمندگان را دارند، هنگام ثبت نام باید یک کد 12 رقمی از ارگان ذی‌ربط را دریافت کرده و در فرم ثبت‌نام سایت سازمان سنجش وارد کنند.

همچنین، سهمیه خانواده شهدا نیز وجود دارد. مشمولین این سهمیه عبارتند از پدر، مادر، خواهر و برادر شهید. این افراد برای استفاده از سهمیه خود تنها باید بند مربوطه در تقاضانامه ثبت‌نامی را تکمیل کرده و نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار ندارند.

سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی

سهمیه بهیاران

سهمیه بهیاری در کنکور سراسری از سال ۱۴۰۰ به مدت ۵ سال اعمال می‌شود. حداکثر ۵ درصد ظرفیت رشته‌های محل دوره روزانه به اختصاص ورود به رشته پرستاری قرار می‌گیرد. همچنین، از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ به مدت ۵ سال، حداکثر ۵ درصد ظرفیت رشته‌های محل دوره روزانه به اختصاص ورود به رشته‌های اتاق عمل و هوشبری در نظر گرفته شده است. افرادی که می‌خواهند از سهمیه بهیاران استفاده کنند، باید علاوه بر تکمیل فرم ثبت‌نام، فرم درخواست مربوط به سهمیه بهیاران را نیز تکمیل کنند.

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی نیز مشخص شده است. بر اساس تصمیم جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی در مناطق سیل‌زده، به همان شکلی که برای داوطلبان مناطق زلزله‌زده محاسبه می‌شود، تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، در آزمون کنکور ۱۴۰۳، پنج درصد سهمیه اضافه برای داوطلبان مناطق سیل‌زده در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که سهمیه داوطلبان مناطق سیل‌زده برای دانشگاه‌های استان‌های دیگر لحاظ نمی‌شود و فقط برای دانشگاه‌های استان‌هایی که آسیب دیده‌اند اعمال می‌شود.

به عنوان مثال، دانشگاه‌های تهران ظرفیتی را برای مناطق سیل‌زده اختصاص نمی‌دهند و در صورتی که رشته مورد نظر در آن منطقه وجود نداشته باشد، ظرفیت از دانشگاه‌های استان‌های مجاور با در نظر گرفتن تعهد خدمت به مدت دو برابر مدت تحصیل، اختصاص داده می‌شود.

در مورد سهمیه بهیاران ایثارگر و رزمنده نیز، اگر ظرفیت رشته‌ها امکان پذیر باشد، به آن توجه خواهد شد. همچنین، در صورتی که داوطلبان در حادثه آتش‌سوزی مدارس سوختگی داشته باشند، سهمیه مخصوصی برای آن‌ها در نظر گرفته میشود. تعیین سهمیه بهیاری برای داوطلبان کنکور سراسری به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته است و ممکن است در هر سال و در شرایط خاص، سیاست‌ها و مقررات مربوطه تغییر کنند. بنابراین، بهتر است برای اطلاعات دقیق و به‌روز از سهمیه های کنکور 1403 رشته ریاضی، به سایت سازمان سنجش آموزش کشور یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه کنید.

راه های افزایش انگیزه در دوران کنکور
ادامه مطلب

سهمیه جانبازی در کنکور

در فرآیند پذیرش و ثبت نام در آزمون کنکور سراسری، داوطلبانی که شرایط استفاده از سهمیه های مختلف را دارند، می‌توانند در فرم ثبت نام آنلاین نوع سهمیه مورد نظر خود را مشخص کنند تا در مراحل بعدی آزمون، از تأثیر سهمیه های کنکور بهره‌مند شوند. در واقع هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی، درصدی از ظرفیت پذیرش خود را به متقاضیانی که سهمیه کنکور سراسری دارند، اختصاص می‌دهد تا داوطلبانی که از انواع سهمیه ها برخوردار هستند، با استفاده از درصد سهمیه خود، فرصت بیشتری برای قبولی در رشته‌های ارائه شده داشته باشند.

یکی از انواع سهمیه ها که در دفترچه ثبت نام آزمون کنکور سراسری ذکر شده است، سهمیه جانبازی است. افراد مشمول سهمیه جانبازی می‌توانند، براساس درصدی که توسط سازمان بنیاد شهید و ستاد کل نیروهای مسلح تایید شده است، در بخش مربوط به سهمیه در فرم ثبت نام آنلاین اطلاعات مورد نیاز را وارد کنند. سهمیه جانبازی شامل دو نوع سهمیه است؛ سهمیه جانبازی 5 درصد و سهمیه جانبازی 25 درصد.

سهمیه جانبازی 5 درصد به این معنا است که حدود 5 درصد از ظرفیت پذیرش هر رشته تحصیلی در دانشگاه، برای داوطلبانی که شرایط استفاده از این سهمیه را دارند، اختصاص داده شده است. به عبارت دیگر، جانبازانی که درصدی کمتر از 25 درصد دارند و همراه با همسر و فرزندانشان هستند، و همچنین رزمندگانی با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه و همسر و فرزندان آن‌ها، می‌توانند از سهمیه جانبازی 5 درصدی استفاده کنند.

اما سهمیه جانبازی 25 درصد به این معناست که حدود 25 درصد ظرفیت تمامی رشته‌های تحصیلی موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، به جانبازانی که درصدی بالاتر از 25 درصد دارند، تعلق میگیرد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *