نکات مشاوره ای

مدیریت زمان در کنکور سراسری چه اهمیتی دارد

مدیریت زمان در کنکور سراسری

مدیریت زمان در کنکور سراسری چه اهمیتی دارد ؟ میخواهیم در این مقاله درباره مدیریت زمان در کنکور با شما صحبت کنبم یکی از موضوعات مهمی که دانش آموزان در آن ضعف نشان میدهند و این موضوع میتواند در آینده ی کنکور آنان تاثیر داشته باشد. در ادامه این مقاله که از یادگیری آسان منتشر شده است با ما همراه باشید.

مدیریت زمان در کنکور خودش یک پوئن مثبت برای دانش آموزان محسوب میشود اگر در این تمرین موفق و پیروز شوید به نسبت دانش آموزان دیگر چند پله جلوتر خواهید بود.

بنابراین این تمرین را در خانه انجام دهید و محیط اتاقتان را همانند سالن کنکور درست کنید و با لباس رسمی شروع به تست زدن کنید و زمان هم بگیرید این تمرین برای شما میتواند بسیار کلیدی و مهم باشد.

مدیریت زمان در کنکور سراسری چه اهمیتی دارد

در این رقابت بزرگ که نامش آزمون سراسری است، غول مرحله ی آخر تحصیلاتان محسوب میشود نمیتوان سرسری از آن عبور کرد و با دانش اندک سر جلسه ی کنکور حضور پیدا کرد بلکه برای اماده شدن در این آزمون باید درس هایتان رابه خوبی با برنامه ریزی بخوانید و پیش ببرید و سپس و با تست زدن در زمان خود مدیریت داشته باشید و تمرین کنید کنکور فقط تمرین نیاز دارد و ممارست تمرین کنترل زمان برای چیست؟

برای آن است که شما برای پاسخگویی به سوالات زمان محدودی دارید و ممکن است به دلیل کمبود وقت ، سوالاتی را که بلد هستید نتوانید پاسخ دهید بنابراین باید اصول مدیریت زمان در کنکور  را بدانید و درباره ی خوبیت آن در روز کنکور هم بدانید.

پس باید در کنار یادگیری و تمرین، به مدت زمانی که شما صرف پاسخگویی برای هر تست میکنید توجه کنید. باید به مبحث مدیریت زمان به عنوان یکی از اصلی ترین فنون موفقیت در کنکور همانطور که در بالا توضیح دادیم توجه داشته باشید.

برای تهیه منابع عارف ربیعیان با شماره های سایت تماس بگیرید.

شیوه ی تست زنی:

برای موفقیت در کنکور سراسری گفتیم باید بتوانید زمانتان را مدیریت کنید برای مدیریت زمان شما نیازدارید ابتدا مهارتتان را در شیوه ی تست زنی بدانید بنابراین شیوه ی تست زنی به 3 مرحله تقسیم میشود که آن ها را بایکدیگر بررسی میکنیم:1_ آموزشی2 ـ ارزیابی3 ـ جمع بندی
1_در اولین مرحله که تست آموزشی نام دارد،  سوالات آموزشی بیشتر جنبه ی تمرینی دارند یعنی وقتی شما عزیزان درسی را خواندید برای تمرین کردن بیشتر در آن درس میتوانید تست های آموزشی را کار کنید اما این تست ها فقط ترینی اند به توصیه ی ما بهتر است سراغ تست های سراسری بروید.

 

2_ در واقع تست ارزیابی، همون مجموعه تست‌هایی است که دانش آموزان در خانه برای خودشون در قالب آزمون برگزار می کنند و به گونه‌ای، خودشون رو محک میزنند و هر آنچه را که خوانده اند، با هر تستی که از خود میگیرند متوجه میشود که کجای کارشان اشتباه بوده است و کجای کارشان درست است

پکیج نمونه تدریس دینی استاد احمدی با انتشارات گیلنا
ادامه مطلب

3_ بعد از این که شما تمام موضوعات و مطالب رو به خوبی مطالعه کردید و با بررسی تست های آموزشی، یادگیری خودتون رو کامل کردید و همینطور پس از حل کردن تست های ارزیابی ، نقاط ضعف و قوتی که داشتید رو شناختید و تسلط خودتون نسبت به مباحث مختلف بیشتر شد، وقت اون رسیده که سراغ تست‌های جمع بندی برید. در این مرحله شما همراه با دوره‌ی مطالب خلاصه شده شروع به جمع بندی مباحث میکنید.

مدیریت زمان با تمرین

همانطور که می دانیم دانش آموزی که تا سال قبل در جلسات امتحان صرفا به یک درس پاسخ می داده است به یک باره باید در جلسه ی آزمونی شرکت کند که از تمام دروس پرسش مطرح می شود و زمان پاسخ گویی به آن پرسش ها نیز بسیار محدود است این رویداد سبب می شود درصد بالایی از داوطلبان در جلسات آزمون آزمایشی و سراسری دچار خستگی ذهن خود شوند که این امر سبب می شود داوطلب نتواند از تمام توانایی خود بهره مند شود.

از این رو به داوطلبان توصیه می شود در منزل هم درهر نوبت حداقل سه درس را باهم تست بزنند تا علاوه بر کنترل زمان تمرین انتقال ذهنی از یک درس به درس دیگر فراهم آید تا با عادت کردن ذهنشان از خستگی آن در جلسات آزمون جلوگیری شود.

برای بهتر کردن عملکردتان بهتر است بعد از انجام کار های فوق به تست‌هايی بپردازید که از قبل  علامت‌دار كرده‌اید که باید آن ها را کاملا بررسی کنیدحتما زمان بگیرید و درصدگیری کنید و اگر باز هم احساس ضعف کردید و تست‌های علامت‌دار كافی نبود، میتونید از كتاب آزمون‌های كمک آموزشی که دارید استفاده کنید.

بايد تست‌های جمع‌بندی تمام مبحث درنظرگرفته رو پوشش دهید و یادتان باشد بخشی دیگر از تمرین شما حتما جواب تست‌های نكته‌دار و يا تست هایی که به اشتباه حل کردید رو بررسی کنید و نكته‌های مهم آن را خلاصه‌نويسی کنید.

مدیریت زمان

در اینجا شما را با یکی از از مهمترین تست ها که بسیار میتواند موثر باشد معرفی میکنیم و ان هم تست های زمان دار است که فواید تست زدن زمان دار ، افزایش سرعت و دقت و همچنین تطبیق دانش آموز با شرایط زمانی آزمون سراسری است.

در این صورت شما می توانید سرعت خود را نسبت به قبل بهتر کنید همچنین باید یسری نکات را در نظر داشته باشید و حواستان را باید به خوبی جمع کنید و نکته مهمی که در زدن تست های زماندار مطرح است شیوه ی تمرین مناسب آن در خانه است.

این نوع تست ها اصول دارند و باید آن را فرابگیرید توصیه می شود در شب های مشخص حدود 10 تست از دروس متفاوت مثلا شیمی ـ عربی ـ فیزیک (مجموعا 30 تست) از قسمتهای مختلف (از هر مبحث یک تست) را در زمانی مطابق با استاندارد آزمون سراسری پاسخ دهید. و نتایج آن را نیز نزد خود نگاه دارید .

روش تست زنی صحیح دروس تخصصی با کنکورآسان است
ادامه مطلب

البته در آزمون های ابتدایی میتوانید مقدار کمی زمان بیشتری به خود اختصاص دهید و سپس به مرور زمان طی چند آزمون آنرا به زمان استاندارد برسانید.
باید به این نکته نیز حتما توجه کنید که تا قبل از اینکه یادگیری شما در مبحثی کامل نشده است و تست های آموزشی مربوط به آن درس را پاسخ نداده اید ، سراغ تست های زمان دار نروید زیرا فقط موجب اتلاف وقت و انرژی شما می شود و هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.پس باید حتما به خوبی هر درس را بخوانید و سپس به تست زدن آن بپردازید.

اهمیت دروس:

همچنین دانش آموزان رشته ی تجربی درس های زیست و شیمی را نسبت به سایر دروس اختصاصی بیشتر و بهتر می خوانند و نمره هایشان هم در این دروس کمی بهتر از دروس دیگر است. به عبارتی رقابت آنها در این دو درس متمرکز است پس هیچ دانش آموزی نمیتواند این دروس را حذف کند چرا که این دروس رتبه آور است همچنین لازم به ذکر است که؛

کنار گذاشتن ریاضی و فیزیک و توجه مطلق به زیست و شیمی از اشتباهات دانش آموزان رشته تجربی است.

باید بدانیم که درس زمین شناسی در رتبه کل داوطلبان رشته تجربی موثر است اما در رتبه کل قبولی دانش آموزان نقشی ندارد پس بجز رشته داروسازی و زمین شناسی برای پذیرش سایر رشته ها موثر نیست اما در همه رشته ها بجز زمین شناسی اهمیت قابل جبرانی دارد.

همچنین باید درباره اهمیت دروس در گروه ریاضی اشاره کنیم دانش آموزان این گروه اهمیت بیشتری به دروس ریاضی و فیزیک می دهند و وقت کمتری را به شیمی اختصاص می دهند و این یکی از اشتباهات دانش آموزان است.

در حالیکه در سالهای اخیر برای کسب رتبه خیلی خوب داشتن درصد بالا در درس شیمی می تواند کارساز باشد. توجه زیاد به درس حساب دیفرانسیل و کم توجهی به هندسه و گسسته، خواندن افراطی درس شیمی و یا کنار گذاشتن آن همه از اشتباهات رایج داوطلبان ریاضی است.

جمع بندی

در کنکور ریاضی بر خلاف سایر گروه ها هیچ درس اختصاصی را نمی توان در حذف کرد.

همچنین باید درباره اهمیت دروس در رشته انسانی هم صحبت کنیم: دروس اختصاصی از جمله روان شناسی، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و اقتصاد نقش کلیدی در رقابت داوطلبان گروه انسانی دارند به طوری که نمره پایین تر از 75-80 درصد فرد را از کسب رتبه عالی محروم می کند.

معمولا” داوطلبان این گروه آزمایشی به دروس عمومی توجه کافی ندارند در حالیکه نمره بالا در درس ادبیات و به ویژه معارف در بهتر شدن رتبه داوطلب بسیار موثر است.

همچنین بیشتر دانش آموزان به دلیل وقت بیشتری که به دروس اختصاصی می دهند دروس عمومی را کمتر مطالعه می کنند یا به صورت جدی زمان برای آنها در نظر نمی گیرند در حالیکه اگر آنها از اهمیت و تعداد تست های هر قسمت به درستی مطلع باشند هر روز در برنامه خود این دروس را به صورت جدی مطالعه می کنند هرچقدر از اهمیت دروس عمومی بگوییم کم گفتیم زیرا بسیار مفید هستند و در آینده ی کنکور بسیار تاثیر گذار هستند هرگز در دوران کنکور درسی را حذف نکنید بلکه برای آن هم وقت بگذارید بهتر بخوانید.

این نکات گفته شد تا بدانید که باید دروس عمومی را به خوبی بخوانید و تستش را برای تمرین آن دروس بزنید در آزمون سراسری وقت دروس عمومی بسیار کم است و باید به خوبی بر آن تسلط داشته باشید یعنی با تمرین و ممارست بتوانید به خوبی به تست ها پاسخ دهید دروس عمومی درس هایی هستند که اگر کمی تسلط برروی آنان داشته باشید میتوانید نتیجه ی خوبی را به ارمغان بیاورید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *