نکات مشاوره ای

چگونه صبح ها درس بخوانیم؟

چگونه صبح ها درس بخوانیم؟

چگونه صبح ها درس بخوانیم؟ دانش آموزان عزیز شاید سوالی برای شما پیش بیاید که در صبح ها چگونه درس بخوانیم درادامه با ماهمراه باشید تا بیشتر دراین باره صحبت کنیم.

چگونه صبح ها درس بخوانیم؟

وقتی درباره صبح حرف میزنیم شاید به مزاج خیلی از دانش آموزان خوش نیاید چون هیچ چیز لذت بخش تر از خواب صبحگاهی نیست و بد از آن هم درس خواب است که وقتی قرار است از خواب خوب صبحگاهی ات بزنی و بنشینی درس بخوانی، این شاید اصلا جالب به نظر نیاید و سخت باشد.

اما از آن مهم تر شاید طی چند ماه مجبور باشید ساعت 8 صبح از خواب بیدار شوید اما وقتی در روز کنکور به موفقیت میرسید بسیار خوب و لذتبخش خواهد بود زیرا که تمامی تلاشی که کرده بودیم جواب داده است و رشته ی مورد علاقه و دانشگاه مورد علاقه مان را قبول شده ایم.پس ارزش دارد.

ارزش دارد زیرا روزی در آن رشته موفق خواهیم شد و بهترین ها را رقم خواهیم زد. صبح که از خواب بیدار میشوید باید کمی به خود تلقین کنید به این که من کی هستم؟

قرار چه کار کنم؟ برای چی درس میخوانم؟ هدفم چیست؟ با این افکار که بیدار شوید، یعنی برای خواسته تان به جنگ خواب صبحگاهی رفته اید.

و بعد از آن وقتی که به دست شویی میروید و صورتتان را میشویید باز در آیینه به خود نگاه کنید و سوالات را بپرسید و اینبار با عزم و جزم بالا برای ورزش به بیرون بروید در حد نیم ساعت ورزش کنید و بعد به خوردن صبحانه بپردازید و بعد از آن درستان را  با برنامه درست بخوانید.

نظر محققین درباره درس خواندن در صبح

درباره ی درس خواندن در صبح اخیرا عده ای از محققین نظره ای داده اند مبنی بر این که ساعات بین 30/8 تا 30/6 صبح بهترین زمان برای مطالعه است.

این پژوهشگران می گویند: علم جدید می گوید در هر ساعت از شبانه روز انسان استعداد و توانایی خاصی دارد. طبق عقاید قبلی پزشکان انسان طی ساعات مختلف شبانه روز در یک حالت تعادل پایدار به سر می برد زمان مطالعه بستگی به خود شما دارد که چه موقعی از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید.

اگر نسبت به زمانهای خاص برای مطالعه شرطی شده اید آن اوقات بهترین زمان مطالعه است اما یافته های اخیر علم ( کرونوییو لوژی) نشان می دهد، بدن انسان در طی شبانه روز متحمل تغییرات زیادی در این زمینه می شود و در هر ساعت از روز توانایی خاصی دارد.

این محققین معتقدند حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال فکری در بیشتر افراد در ساخت آخر صبح تا اوایل بعد از ظهر به بیشترین حد فعالیت می رسد.

تست زنی دروس عمومی با روش اساتید برتر
ادامه مطلب

بهترین زمان برای فعال شدن حافظه دراز مدت از ساعت30/6تا30/8 بعد از ظهر است بنابراین این اوقات زمانی بسیار مناسب برای مطالعه به شمار می رود.

در ساعت آخر شب و اوایل صبح میزان حافظه دراز مدت، درک مطلب و فراگیری دروس در کمترینم حد ممکن است .از همین نکته باید استفاده کرد و به دانش آموزان توصیه کرد و زمانی که حافظه دراز مدت فعالیت چندانی ندارد کم تر مطالعه کند.

همچنین می گویند: میزان احساسات فرد نسبت به درد به طور کلی در طی روز افزایش می یابد و در هنگام شب به حد اکثر می رسد. طبق بررسی های انجام شده در زنان باردار نیز بیشترین شروع ساعات درد زایمان 12 نیمه شب تا 4 صبح است.

خواب

خواب شبانگاهی بسیار مهم است زیرا پای حافظه، حفظ‌کردن و درک مطلب به میان می‌آید. بایستی که حداقل در این دوره‌ی فشرده‌ی یادگیری، تا جایی که می‌توانید کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

یعنی ابتدا برنامه ی خوب و منظی برای خواب بچینید و شب در تایم مشخصی به رخت خواب بروید یادتان باشد باید 8 ساعت بخوابید نیم ساعت قبل از خواب موبایل یا لپ تاپتان را خاموش کنید. و به رخت خواب که رفتید کم کم چشم هایتان را ببندید و به خواب فکر کنید در رخت‌خواب ذهن‌تان را رها کنید.

بدن شما طی چند روز به الگوی جدیدی که به او تحمیل می‌کنید عادت کرده و به مرور راحت‌تر می‌خوابید. این روش کمک میکند وقتی شما 8 ساعت به خواب میپردازید صبح هم راحت تر میتوانید بیدار شوید. چگونه صبح ها درس بخوانیم؟

برنامه ریزی

در صبح به توصیه ی ما بهتر است برای خواندن از درس هایی شروع کنید که کمی پیچیده تر هستند زیرا در این تایم ذهن باز تر است و انرژی بهتری برای یادگیری دارد.

به عنوان مثال دروس تحلیلی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و حتی عربی و به طور کلی دروسی که برایتان کمی سخت تر است را در ساعات اول صبح که ذهنتان آماده تر است و تمرکز بیشتری دارید بخوانید. همچنین تست زنی برای این دروس را هم بهتر است درساعات اولیه روز انجام دهید.

اما تست های زمان دار مربوط به هر مطلب را در حالی که به تسلط اولیه خوبی رسیدید می توانید در ساعات دیگر روز مانند بعد از ظهر ها هم بزنید.

مهم ترین هدف برای هر دانش آموز رسیدن به تسلط بالا در هر درس است. دروسی را که برایتان ساده ترند و به آن ها علاقه مند هستید را می توانید در بعد از ظهر ها و یا زمان هایی که میل کمی برای درس خواندن دارید بگذارید.

علاقه ی شما به این دروس و سادگی آن ها انگیزه ای است برای آن که ساعات کم حوصلگی و یا خستگیتان را هم هدر ندید. ولی اگر انرژی دارید باید درس هایی راب خوانید که سختر می باشند.

فایده مطالعه در طول روز

در روز کیفیت مطالعه بهتر است زیرا که ذهن آمادگی بالایی دارد وقتی صبح بعد از 8 ساعت خواب به میز صبحانه میروید مغز آمادگی بالایی دارد پس بهتر میتوان درس خواند و بهتر میتوان وقت را برنامه ریزی کرد. همچنین نور خورشید به ما انرژی میدهد و این باعث میشود که بهتر عمل کنیم.

پکیج‌های رایگان اوج یادگیری
ادامه مطلب

ورزش

فعالیت بدنی رساندن اکسیژن به مغز را بیشتر می‌کند درنتیجه مغز کارکرد بهتری خواهد داشت. علاوه بر این ورزش موجب آزاد شدن مواد شیمیایی در مغز می‌شود که شما را سرحال‌تر می‌کند و از سلول‌های مغزی‌تان محافظت می‌کند.

دانشمندان دریافته‌اند که تمرینات بدنی موجب تولید نورون‌های بیشتر در مغز می‌شود. رقص و هنرهای رزمی برای بهبود عملکرد مغزی مفیدند زیرا موجب تحریک طیف وسیعی از سیستم‌های مغزی مانند سازمان‌دهی، هماهنگی، برنامه‌ریزی و قضاوت می‌شوند.

نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق به افزایش جریان خون و سطح اکسیژن کمک می‌کند که این خود باعث می‌شود مغز عملکرد بهتری داشته باشد. هرروز به مدت 10 تا 15 دقیقه تنفس عمیق داشتن در بلندمدت به افزایش توانایی مغز منجر می‌شود اما انجام تنفس عمیق درست قبل یا حین مطالعه یا امتحان هم به‌ویژه می‌تواند جریان خون و اکسیژن در مغز را افزایش دهد و ضمن کاهش سطح اضطراب به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند.

هنگام تنفس عمیق باید تنفستان شکمی باشد. مثل یک بادکنک اول شکم خود را باد کنید بعد قفسه سینه‌تان و بعد گردنتان. هنگام بازدم هوا برعکس خارج می‌شود یعنی اول از گردن بعد قفسه سینه و بعد شکم.

خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی بر روی کاغذ یکی از روش‌های خوب برای درک مطلبی‌ست که می‌خوانید. گاهی ما خودمان هم حواسمان نیست که به کلی حواسمان از مطلب پرت شده است.

با خلاصه‌نویسی دائم به خودتان یادآوری می‌کنید که بر روی مطلب متمرکز بمانید. ولی خلاصه‌نویسی هم برای خودش روش‌هایی دارد البته برای خلاصه برداری هرکس میتواند به نکاتی را که از نظرش مهم است را یادداشت کند پس یادتان نرود که کنار دست خود یک کاغذ و خودکار داشته باشید.

زمان‌بندی

زمانی که در حال مطالعه‌اید، به مرور تمرکزتان را از دست می‌دهید. با از دست رفتن تمرکز، مغز شما در پیوند اطلاعات و ساختن قطعه‌های مفید دچار مشکل می‌شود. یعنی هرچه به جلو می‌رود بازده‌ی شما کمتر میشودو هرچه بازده کمتر می‌شود هدر-رفتِ وقت بیشتر میشود.

شما میتوانید از یک تایمر بیست دقیقه تا یک ساعته در کنار خود بگذارید و در طول آن مدت زمان، بر روی آن آیتم درسی متمرکز بمانید. با خودتان تکرار کنید که من طی آن مدت زمان باید از درس فلان تا درس فلان کتاب را بخوانم و هرکاری یا فکری که دارم بعد از درس خواندم انجام خواهم داد.

یک کاغذ کنار دستتان بگذارید تا چیزهایی که به ذهن‌تان می‌رسد را در آن یادداشت کنید و از ذهن‌تان بیرون بیندازید و به ادامه ی خواندن درستان بپردازید.

پس از مدتی درس خواندن، به کارهای موردعلاقه‌ات بپرداز.

از نظر مشاوران اوج یادگیری باید بعد از هر 1 ساعت درس خواندن 15 دقیقه به استراحت پرداخت پس سخت است که بخواهی مانند یک ماشین بدون وقفه درس بخوانی.

بهتر است هر 45 -50 دقیقه یک‌بار به خود استراحت بدهی و به کاری که دوست داری بپردازی. نقاشی بکشی، به یک موسیقی گوش بدهی . چگونه صبح ها درس بخوانیم؟

همه‌ی ما برای درس خواندن به انگیزه نیاز داریم. مربیان و معلمان ما می‌توانند در جهت‌گیری به سمت اهداف به ما کنند؛ اما هیچ انگیزه‌ای بالاتر از کسب نتایج خوب نیست.پس برای کسب نتیجه ی خوب تنها راه موفقیت شما این است که برای خودتان حین درس خواندن تنوع درست کنید و درس خواندن را برای خودتان جذاب کنید.

استفاده از کارت‌های فلش:

بعضی وقت‌ها بهترین شیوه، همان شیوه‌ای است که همیشه از آن استفاده می‌شود. درست است که کارت‌های فلش قدیمی هستند اما هنوز وسایل خوب و قابل اتکایی هستند. نوشتن نکته‌ها، تعاریف و توضیحات بیش از یک بار، به نقش بستن اطلاعات در حافظه کمک می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *