نکات مشاوره ای

همه چیز در مورد خلاصه نویسی برای کنکور

خلاصه نویسی برای کنکور

خلاصه نویسی برای کنکور یکی از مهمترین کارهایی است که در کنکور کارشناسی ارشد و کنکور کارشناسی باید به آن توجه کنید.

برای خلاصه نویسی باید یک دور کتاب مورد نظر خود را بخوانید و در دور دوم اقدام به خلاصه نویسی برای کنکور کنید.

وقتی کتاب را دور اول می خوانید ممکن است بسیاری از مطالب برای شما جدید باشند، بنابراین زمان خود را هدر می دهید و اقدام به خلاصه نویسی مطالب بیهوده می کنید.

پیشنهاد می شود یک دور کامل و با دقت کتاب مورد نظر را بخوانید و تست های مربوط به هر فصل کتاب را حل کنید.

سپس بعد از فهمیدن مطالب نکات مهم و حساسی که امکان دارد در کنکور سوال بیاید را درون یک دفتر خلاصه کنید. نکات بسیار مهمی که امکان دارد فراموش نکنید یا آنها را با نکات دیگر اشتباه بگیرید را خلاصه نویسی کنید.

نحوه انجام خلاصه نویسی

برای انجام خلاصه نویسی برای کنکور مطالب حساس و مهم را علامت گذاری کنید. در حین خواندن مطالب کتاب اگر مطلبی برای شما گنگ و غیر قابل درک بود از علامت سوال استفاده کنید و اگر مطلبی حساس بود و احساس کردید که در آن نکته مهمی وجود دارد از علامت تعجب استفاده کنید.

اگر در هنگام خواندن مطالب به عبارت کلیدی برخورد کردید حتماً با علامت ستاره آن را علامت گذاری کنید تا در ذهن شما باقی بماند.

با استفاده از مداد یا خودکار و حتی ماژیک های هایلایت و رنگی در زیر مطالبی که حساس هستند و نکات کلیدی در آ نها وجود دارد، خط بکشید تا مطالبی را جا نیندازید.

اساتید اوج یادگیری
ادامه مطلب

با خط کشیدن زیر مطالب حساس شما در خواندن مطالب خسته نمی شوید و مطالب در ذهن شما باقی می مانند. دقت کنید که در این کار زیاده روی نکنید.

همینطور میتوانید برای خرید دوره های اوج یادگیری با شماره های داخل سایت تماس بگیرین.

نکات مهم خلاصه نویسی

در هنگام خلاصه نویسی برای کنکور به هیچ عنوان زیاده نویسی نکنید و فقط کلمات و جملات مهم و کلیدی را درون یک دفتر بنویسید. سعی کنید در هنگام خلاصه نویسی عبارات مهم را به شکل کوتاه و با زبان خود بنویسید تا یادگیری شما افزایش یابد. سعی کنید جملاتی مفید و کوتاه بنویسید.

توجه کنید که اطلاعات مهم و کاربردی را خلاصه نویسی کنید و اطلاعاتی که بی محتوا هستند و با نوشتن آن ها فقط زمان شماره هدر می رود را ننویسید.

در هنگام خلاصه نویسی موضوعات مهم و حساس را به صورت درختی با جزئیات بنویسید. توجه کنید که مطالب کلیدی و سوالی در ابتدای پاراگراف آورده می شوند و شما باید به ابتدای پاراگراف توجه ویژه ای کنید.

البته ادامه پاراگراف و ممکن است مطالب مهمی داشته باشد. پیشنهاد می شود به مطالب کلیدی مهم مانند مهمترین، نخستین و غیره توجه کنید.

روش های خلاصه نویسی

در بسیاری از مواقع این کتاب سنگین است و بنابراین برای یادگیری مطالب باید با لحن و زبان خودتان مطالب را خلاصه نویسی کنید تا بتوانید مطلب را درک کنید و به ذهن خود بسپارید. خواندن مطالب راحت تر با لحنی آسان برای شما راحت تر است و مطالب به راحتی در ذهن شما باقی می ماند.

انتخاب رشته ی صحیح با مشاوران برتر
ادامه مطلب

ممکن است در هنگام خواندن مطالب کتاب با کلماتی برخورد کنید که حفظ کردن آن برای شما مشکل باشد، بنابراین شما می توانید از کلمات مترادف و هم معنی آن استفاده کنید تا کلمه در ذهن شما باقی بماند.

کلمات کلیدی را حتماً از درون متن استخراج کنید و درون یک دفتر به صورت کوتاه و مفید خلاصه نویسی کنید.

اگر شما قصد دارید یک مطلب را به صورت کلی درون دفتر خلاصه نویسی خود خلاصه نویسی کنید می توانید از روش سرفصل نویسی استفاده کنید.

در این روش باید نکات کلیدی درس را پیدا کنید و زیر هر نکته کلیدی مطلب خلاصه شده مربوط به آن را بنویسید.

سخن پایانی

برای خلاصه نویسی برای کنکور باید از تکنیک ها و روش های خلاصه نویسی استفاده کنید. همان طور که می دانید خلاصه نویسی یکی از مهمترین کارهایی است که در هنگام خواندن مطالب کتاب باید انجام دهید.

برای خلاصه نویسی برای کنکور به شما کمک می کند مطالب کلیدی و نکات مهم و حساس متن از درون متون کتاب استخراج کنید و با زبانی ساده و جملاتی کوتاه آن را درون دفتر خود یادداشت کنید تا در طول زمان دوره مطالعه کنکور مطالب در ذهن شما ثبت شوند.

در بسیاری از مواقع حفظ کردن نام اشخاص یا سال و اعداد یا حتی حفظ کردن مطالب موردی بسیار سخت است و ممکن است با مطالب دیگر اشتباه گرفته شود. بنابراین خلاصه کردن این مطالب یک راه حل برای ثبت شدن آن ها در ذهن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *