نکات مشاوره ای

سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی

سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی

سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی

در این مقاله، ما به بررسی کامل لیست سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی می پردازیم و اطلاعات تکمیلی مربوط به این موضوع را ارائه خواهیم داد.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باید.

در آزمون سراسری ۱۴۰۳، پنج گروه آزمایشی به یکدیگر رقابت می کنند و کنکور رشته تجربی یکی از این گروه های آزمایشی است.

شرکت در کنکور تجربی جزو محبوب ترین گروه های آزمایشی در آزمون سراسری است و همواره افراد علاقه مند به رشته های علوم پزشکی را به سوی خود جذب می کند.

کنکور رشته تجربی، هر سال بیشترین تعداد متقاضی را در کنکور سراسری جذب می کند و داوطلبان این رشته برای قبولی در رشته های برتر این آزمون، از جمله پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و… باید ابتدا مفاهیم دروس اختصاصی را فراگیرند و برای تسلط بر تست زنی، تکنیک های تست زنی هر درس را یاد بگیرند.

طبق آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش، تعداد داوطلبان این گروه آزمایشی در سال های اخیر به بیش از ۴۵۰ هزار نفر رسیده است که رقابت در این گروه آزمایشی نسبت به رشته های تحصیلی دیگر دشوارتر می شود.

لیست سهمیه های تجربی

در ادامه، به طور کامل لیست سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی را بررسی خواهیم کرد. نحوه تاثیر این سهمیه ها نیز در جدول زیر آمده است:

همچنین جهت داشتن هرگونه سوال میتوانید با مشاوران انتشارات گیلنا در ارتباط باشید.

  • سهمیه مناطق: بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان داوطلب.
  • سهمیه ایثارگران ۲۵٪: کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد.
  •  سهمیه ایثارگران ۵٪: کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد.
  • سهمیه رزمندگان: کسب حداقل ۷۵ درصد نمره آخرین فرد قبول شده در گزینش آزاد.
  •  سهمیه خانواده شهدا: ظرفیت این سهمیه به تعداد خانواده های شهدا و والدینی است که حداقل یکی از فرزندانشان در دفاع از کشور شهید شده باشد.
  •  سهمیه معلولان: ظرفیت این سهمیه بر اساس آمار سازمان بهزیستی کشور و بر اساس درصد معلولیت داوطلبین تعیین می شود.
  • سهمیه همگانی: برای داوطلبانی که محل تولد و سکونت آن ها در استان های مرزی و شهرستان های محروم است.
  • سهمیه ورزشکاران: جهت ورزشکارانی که در رشته های ورزشی ملی درجه یک دارند.
  • سهمیه دانش آموزان ارتشی و نیروی انتظامی: برای دانش آموزانی که پدر یا مادرشان نیروی انتظامی یا خدمت وظیفه در ارتش را انجام داده اند.
  • سهمیه دانش آموزان مدارس علمی کاربردی: برای دانش آموزانی که در مدارس علمی کاربردی درس می خوانند.
  • سهمیه قرارگاه های آموزش عالی پایگاه های عملیاتی استان ها: برای داوطلبان استانی که در استان هایی با قرارگاه های آموزش عالی پایگاه های عملیاتی مستقر هستند.
  • سهمیه دانش آموزان خارج از کشور: برای دانش آموزانی که در خارج از کشور زندگی می کنند.
قبولی کنکور با خرید انواع پکیج درسی
ادامه مطلب
سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی

نحوه تاثیر گزاری سهمیه ها

مهم است بدانید که نحوه تاثیرگذاری این سهمیه ها بر رتبه نهایی داوطلبان در آزمون سراسری، به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است و شما می توانید از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور و دفتر مربوطه اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب نمایید.

در سهمیه های آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهمیه مناطق به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سهمیه در لیست سهمیه های موثر در آزمون سراسری در نظر گرفته می شود. تمامی داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری، در هر یک از پنج گروه آزمایشی (علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) مشمول این سهمیه هستند.

 

استان ها، شهرستان ها و مناطق مختلف کشور بر اساس امکانات و شرایط خاص خود به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

 

  • منطقه ۱
  • منطقه ۲
  •  منطقه ۳

این سهمیه بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان هر داوطلب در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر، شرکت کنندگان در آزمون سراسری بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه خود، به یکی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و یا ۳ تقسیم می شوند.

سهمیه های ایثارگری

در سهمیه های آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهمیه ایثارگران به نسبت ۲۵ درصد نیز وجود دارد. این نوع سهمیه صرفاً برای سه گروه از افراد قابل اعمال است. به عبارت دیگر، تنها این دسته افراد می توانند از سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران در آزمون سراسری بهره برداری نمایند.

زمان بندی استاندارد تست زنی باید چگونه باشد؟
ادامه مطلب

ظرفیت اختصاصی برای این دسته از داوطلبان ۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان برابر با ۷۰ درصد نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته های محل ها می باشد.

در جدول زیر می توانید افرادی را که مشمول دریافت سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران هستند، مشاهده کنید:

افراد مشمول سهمیه ایثارگران (۲۵ درصد)

همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر

آزادگان و همسر و فرزندان آنان

جانبازان ۲۵ درصد و بالاتدر این جا لازم به ذکر است که اطلاعات بالا مربوط به سهمیه های آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ می باشد و ممکن است در دوره های بعدی تغییر کند..

سهمیه های آزمون سراسری ۱۴۰۳ شامل سهمیه های اختصاص یافته به خانواده های محترم شهدا است. این نوع سهمیه به چهار گروه تعلق دارد و تنها اعضای این گروه ها می توانند از سهمیه شهدا در آزمون سراسری بهره برداری نمایند.

تعیین ظرفیت این سهمیه براساس نسبت جمعیت شرکت کنندگان در سهمیه خانواده شهدا به جمعیت کل شرکت کنندگان انجام می شود.

سهمیه های آزمون سراسری ۱۴۰۳: بهیاران

 

سهمیه بهیاران مختص به افراد دارای مدرک بهیاری است و تنها آنان می توانند از این سهمیه در آزمون سراسری بهره برداری نمایند.

 

این سهمیه به یک گروه تعلق دارد و تنها اعضای این گروه می توانند از سهمیه بهیاران در آزمون سراسری بهره برداری کنند.

 

بر اساس این سهمیه، ۵٪ از ظرفیت رشته های پرستاری در دوره روزانه و در تمام استان های کشور به بهیاران واجد شرایط اختصاص می یابد. تخصیص این ظرفیت ها بر اساس تعداد متقاضیان هر رشته محل پرستاری به بهیاران انجام می شود.

مکان و شرایط مناسب مطالعه برای کنکور
ادامه مطلب

 

رشته های غیر پزشکی در مناطق محروم و سیل زده :

 

در این نوع سهمیه، سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده برای دانشگاه های دیگر استان ها در نظر گرفته نمی شود و تنها در دانشگاه های استان های آسیب دیده مدنظر قرار می گیرد.

 

در آزمون سراسری، ۵ درصد از سهمیه اضافی دانشگاه های اعلام شده توسط سازمان سنجش به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص داده می شود.

 

در صورتی که در رشته های مورد نظر در همان استان سیل زده و مناطق محروم، ظرفیتی وجود نداشته باشد، این ظرفیت از دانشگاه های استان های همجوار در رشته هایی که توسط استانداری ها درخواست شده است، تامین خواهد شد.

 

داوطلبانی که در این رشته ها پذیرفته می شوند، موظف هستند به مدت حداکثر ۳ سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل، در استان های مربوطه مشغول به فعالیت باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *