نکات مشاوره ای

روش صحیح مطالعه شیمی

روش صحیح مطالعه شیمی

روش صحیح مطالعه شیمی

برای مطالعه هر درس، لازم است به محتوای آن توجه کنید و از روش‌های جدید و متنوعی استفاده کنید. با انتخاب یک روش صحیح مطالعه شیمی، می‌توانید در سطح یادگیری خود تغییر قابل توجهی ایجاد کنید.تاانتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

شیمی یکی از دروسی است که علاوه بر مطالب مفهومی و حفظی، شامل محاسبات و معادلات نیز می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از دانش‌آموزان در مطالعه مباحث مختلف شیمی با مشکل مواجه می‌شوند و به دنبال یادگیری بهتر این درس، در کلاس‌های خصوصی شیمی شرکت می‌کنند.

به یاد داشته باشید که علاوه بر داشتن یک مدرس خصوصی خوب و بهره‌گیری از مزایای تدریس خصوصی، با استفاده از روش‌های صحیح مطالعه درس شیمی، می‌توانید سطح یادگیری خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

روش مطالعه برای امتحانات پایان ترم درس شیمی

درس شیمی همواره در رده بندی دروس سخت قرار می‌گیرد و جزء دروس تخصصی برخی از رشته‌ها مانند ریاضیات، فیزیک و علوم تجربی است. با توجه به ضریب بالای آن، به خصوص در رشته علوم تجربی، فراگیری شیمی اهمیت بالایی دارد و در تعیین آینده شغلی فرد تأثیر قابل توجهی دارد. بنابراین، بهتر است دانش‌آموز برای یادگیری بهتر درس شیمی، تغییراتی در روش مطالعه خود ایجاد کند و با برنامه‌ریزی مناسب زمانی، به همراه کلاس‌های مدرسه، مطالعه خود را در راستای یادگیری سریع و موثر درس شیمی برنامه‌ریزی کند.

همچنین جهت داشتن هرگونه سوال با مشاوران انتشارات گیلنا در ارتباط باشید.

یکی از نکات قابل توجه درباره درس شیمی، پیوستگی و ارتباط مباحث مختلف با یکدیگر است. به این صورت که آموزش هر درس جدید، بر پایه آموخته‌های روز قبل بنا شده است و فرد برای تسلط بیشتر در یادگیری، بایستی مطالب جلسات قبلی را به طور کامل مرور کند. بنابراین، لازم است قبل از یادگیری مباحث جدید، مشکلات خود را در موضوعات پایه درس شیمی برطرف کنید. بهترین راه حل برای مقابله با این مسئله، مطالعه درس شیمی بلافاصله بعد از تدریس است تا مباحث مورد نظر در ذهن دانش‌آموز نهادینه شود.

ریاضی اوج یادگیری
ادامه مطلب

پیشنهاد می‌شود حین مطالعه و مرور درس شیمی، یک برگه کاغذ در کنار خود داشته باشید تا سوالاتی که برایتان پیش می‌آید را در آن یادداشت کنید و حتماً از دبیر مربوطه بپرسید. همیشه هنگام تدریس درس شیمی توسط دبیر، نکات مهمی که تدریس می‌شود را به صورت خلاصه در دفتری یادداشت نمایید و همراه خود نگه دارید. این خلاصه‌نویسی‌ها علاوه بر تسریع روند یادگیری، می‌تواند به دقت مرور مطالب در زمان مناسب کمک کند.

روش صحیح مطالعه شیمی

نکات مهم در رابطه با امتحانات نهایی شیمی

 

با توجه به اینکه امتحنکاتی در رابطه با امتحانات نهایی شیمی وجود دارد که بهتر است به آن‌ها توجه کنید. در اکثر موارد، امتحانات نهایی به صورت سراسری برگزار می‌شوند و دبیر درس شیمی، طراح سوالات امتحان نهایی نیست. بنابراین، برای موفقیت در امتحان، شما باید به صورت کامل تمامی مباحث کتاب درسی را مطالعه کنید. کتاب درسی بهترین منبع برای آمادگی در امتحانات نهایی است. همچنین، می‌توانید از کتب و جزوه‌های کمک درسی استفاده کنید یا خلاصه نویسی‌هایی که در کلاس یادداشت کرده‌اید را مرور کنید.

 

وقتی کتاب را مطالعه می‌کنید، حتماً به تمامی مفاهیم و تعاریف، فرمول‌ها، اعداد، جدول‌ها، نمودارها، تصاویر و حاشیه‌های مهم توجه کنید. همچنین، بخش‌های “فکر کنید”، “آزمایش کنید” و “حل مسئله” را نیز مطالعه کنید، زیرا اغلب سوالات امتحانی از این بخش‌ها می‌آید.

 

پس از مطالعه کتاب و توجه به نکات مورد نیاز، زمانی که کافی است را برای مرور درنظر بگیرید، می‌توانید به حل مسئله بپردازید. با حل کردن سوالات متنوع، می‌توانید میزان یادگیری خود را در درس شیمی سنجیده و با سطح سوالات امتحانی آشنا شوید. بهتر است نمونه‌هایی از سوالات امتحانات سال‌های اخیر را نیز پاسخ دهید. نمره‌گیری موفق در امتحانات نهایی بسیار مهم است، زیرا نمرات بالا می‌تواند معدل شما را بهبود دهد و معدل سال نهایی در کنکور سراسری نیز تأثیرگذار است.

نکات انگیزشی مشاوران برتر اوج یادگیری
ادامه مطلب

روش  صحیح مطالعه درس شیمی

روش مطالعه درس شیمی برای کنکور بسیار اهمیت دارد و می‌تواند تأثیر زیادی در رتبه داوطلبان داشته باشد. بنابراین، داوطلبان باید روشی کارآمد برای روش صحیح مطالعه شیمی در کنکور پیدا کنند تا بتوانند رتبه خود را بهبود بخشند.

 

یکی از دلایلی که موجب عدم کسب درصد قابل قبول در درس شیمی می‌شود، استفاده از روش‌های نادرست در مطالعه است. در این مقاله به مراحل روش صحیح مطالعه شیمی به روش کنکوری پرداخته می‌شود.

 

قدم اول: فهم درست و کامل مفاهیم

برای این منظور، باید به تدریس در کلاس به دقت توجه کنید. همواره هنگام تدریس استاد، دفترچه یادداشت و خودکار در اختیار داشته باشید و نکات مهمی که در حین تدریس بیان می‌شود، را یادداشت کنید. این یادداشت‌ها به شما در مرور مفاهیم بسیار کمک خواهد کرد.

 

همچنین، حضور فعال در کلاس درس باعث می‌شود که در زمان مطالعه خانگی بهتر بتوانید تمرین‌ها را حل کنید. سعی کنید هیچ نکته‌ای در کلاس به طور نا‌مفهوم برای شما باقی نماند و در صورت عدم درک، از استاد خود درخواست توضیحات بیشتر و مثال‌های دیگری بخواهید.

قدم دوم: مرور و تثبیت

 

برای دائمی شدن مفاهیم پیچیده و به دست آوردن توانایی پاسخگویی به سوالات مربوط به آنها، بایستی زمان کافی برای مرور مطالب اختصاص داده شود. بنابراین، در برنامه درسی خود، هر روز یک ساعت را برای مرور نکات مختلف درس شیمی درنظر بگیرید. باید ذکر شود که تست زنی نیز یکی از بهترین روش‌های مرور است.

 

قدم سوم: تست زنی

برنامه ریزی استاد مسعودی برای کنکور 1401
ادامه مطلب

 

تست زنی به شما اجازه می‌دهد که قبل از شرکت در آزمون، دانش خود را درباره مباحثی که در آزمون مورد سؤال قرار می‌گیرند، سنجیده کنید. برای تست زنی در درس شیمی، کافی است تست‌های کنکور سال‌های اخیر را با رعایت زمان محدودیت پاسخ‌دهی حل کنید و درصورت نتوانستن به درستی پاسخ دهید، جواب اشتباه خود را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود نه‌تنها دقت شما افزایش یابد، بلکه سرعت عملتان در پاسخ‌گویی به سؤالات درس شیمی نیز افزایش پیدا کند و درنهایت باعث بهبود نتیجه آزمون خواهد شد.

 

همانطور که در مطالب فوق اشاره شد، برای روش صحیح مطالعه شیمی، یادگیری مفاهیم به درستی، مرور و تست زنی بسیار مؤثر هستند. همچنین، استفاده از کتاب‌های کمک درسی و تست زنی نیز توصیه شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که منبع اصلی سؤال‌ها همواره کتاب‌های درسی مربوطه هستند؛ بنابراین از آنها غافل نشوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *