نکات مشاوره ای

تاثیر معدل در رشته تجربی

تاثیر معدل در رشته تجربی

تاثیر معدل در رشته تجربی

در این قسمت، ما قصد داریم میزان تاثیر معدل در رشته تجربی را مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع از اهمیت ویژه ای برای داوطلبان آزمون سراسری برخوردار است، زیرا میزان و نحوه تاثیر معدل و سوابق تحصیلی بر رتبه نهایی داوطلبان از آن پیش می رود.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

در آزمون سراسری ۱۴۰۳، دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می شوند و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی محسوب می شوند. به عبارت دیگر، در این آزمون سراسری، امتحانات نهایی دانش آموزان و داوطلبان تنها عامل تعیین کننده رتبه داوطلبان است.

از این رو، نقش مهم نمرات نهایی و سوابق تحصیلی دانش آموزان در نتیجه نهایی آزمون سراسری به وضوح مشخص می شود.

توجه داشته باشید که سابقه تحصیلی به معنای نمرات امتحانات نهایی و تشریحی است. در واقع، سابقه تحصیلی هر داوطلب نشان دهنده میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی در دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶۳۳) و یا دیپلم و پیش دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است.

درباره داوطلبان فارغ التحصیل نظام قدیم آموزشی نیز از سال ۱۴۰۳، سابقه تحصیلی شامل نمرات تراز شده دیپلم و پیش دانشگاهی است.

قبل از بررسی میزان و نحوه تاثیر معدل در رشته تجربی باید اطلاعاتی درباره این موضوع کسب کنیم که سوابق تحصیلی از کدام دسته از داوطلبان تاثیر می پذیرد و کدام داوطلبان نمی توانند از این تاثیر بهره برداری کنند.

افراد مشمول تاثیر معدل

 

تست زنی دروس تخصصی با مشاوران برتر کنکور آسان است
ادامه مطلب

در زیر، لیست افرادی که مشمول تاثیر سوابق تحصیلی هستند را مشاهده می کنید:

 

۱. داوطلبان نظام قدیم که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.

 

۲. داوطلبان نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.

 

۳. داوطلبان نظام جدید (۶۳۳) که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.

 

در زیر، لیست افرادی که مشمول تاثیر سوابق تحصیلی نمی شوند را مشاهده می کنید:

 

۱. داوطلبانی که در رشته های فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شده اند.

 

۲. متقاضیانی که در رشته های غیرنظری فارغ التحصیل شده اند.

 

۳. داوطلبانی که مدرک تحصیلی خود را قبل از سال ۱۳۸۴ اخذ کرده اند.

تاثیر معدل در رشته تجربی

میزان تاثیر معدل رشته تجربی

تا سال ۱۴۰۳، معدل کنکور می تواند تأثیری به میزان ۱۴۰۳ در نمره کل سابقه تحصیلی داشته باشد. طبق تصمیم گرفته شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، درصد سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه ها باید به ۶۰ درصد افزایش یابد. بنابراین، از سال تحصیلی جدید، امتحانات نهایی در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار خواهد شد.جهت داشتن هرگونه سوال با انتشارات گیلنا همرا باشید.

برنامه ریزی مطالعه برای کنکور سال آینده
ادامه مطلب

در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، سهم نمره کل سابقه تحصیلی سال ۱۴۰۳ با ساختار ۳۳۶ به میزان ۵۰ درصد و با تأثیر قطعی است.

در جدول زیر می توانید تاثیر سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۳ را مشاهده کنید:

 رتبه داوطلب در کنکور سراسری  سهم کنکور سراسری  سهم سوابق تحصیلی

 ۵۰ درصد       ۵۰ درصد               

حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی (به جز سهم دروس تخصصی سوابق تحصیلی برای گروه های هنر و زبان) به شرح جدول زیر است:

 سال تحصیلی  پایه تحصیلی موثر در سوابق تحصیلی  سهم دروس عمومی  سهم دروس تخصصی  جمع کل تاثیر سوابق تحصیلی

 ۱۴۰۲        پایه دوازدهم             ۲۶            ۱۴              ۴۰ درصد             

 ۱۴۰۳        پایه دوازدهم             ۲۲            ۲۸              ۵۰ درصد             

 ۱۴۰۴        پایه یازدهم ، دوازدهم     ۳۰            ۳۰              ۶۰ درصد             

 ۱۴۰۵        پایه دهم ، یازدهم ، دوازدهم  ۳۰            ۳۰              ۶۰ درصد             

مقدار تأثیر معدل در رشته تجربی به شرح زیر است:

دروس گروه آزمایشی علوم تجربی و ضریب تأثیر آن ها در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ عبارتند از:

 زمین شناسی با ضریب ۱

 ریاضی با ضریب ۷

 زیست شناسی با ضریب ۱۲

 فیزیک با ضریب ۷

 شیمی با ضریب ۹

دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو جزئیات پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴۱۴۰۳ براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اعلام کرد. طبق اعلام خبرنگار مهر، دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در خصوص پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴۱۴۰۳ اطلاعیه ای منتشر کرد.

پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال تحصیلی ۱۴۰۴۱۴۰۳ براساس مصوبه “سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)” جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است. همچنین، در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ تاریخ های ۵ بهمن ۱۴۰۰ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ماده واحده “تکمیل و اصلاح موادی از سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵ تیر ۱۴۰۰” به شماره ۶۳۱۰/۱۴۰۱/ دش مورخ ۲۵ تیر ۱۴۰۱ تصویب گردید. این پذیرش بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود.

روش دانلود اپلیکیشن کنکور آسان است چگونه است؟
ادامه مطلب

امکان ترمیم معدل در کنکور سال ۱۴۰۳

 

یکی از امکاناتی که سازمان سنجش و آموزش کشور برای داوطلبان آزمون سراسری فراهم کرده است، امکان ترمیم معدل می باشد.

 

در این فرصتی که برای داوطلبان فراهم شده است، همه دانش آموزان و داوطلبان آزمون سراسری قادر خواهند بود نمرات آن دروسی که نمره قابل قبولی دریافت نکرده اند یا نمره پایینی کسب کرده اند را ترمیم کنند.

 

این امکان برای فارغ التحصیلان دوره متوسطه (از سال ۸۴ به بعد) و دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (از سال ۹۱ به بعد) فراهم شده است تا بتوانند معدل خود را ارتقا داده و ترمیم کنند.

 

دانش آموزان و داوطلبان این دسته می توانند در صورت نارضایتی از نمرات خود، فقط یک بار از ترمیم معدل استفاده کنند و نمره های خود را اصلاح کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *