نکات مشاوره ای

نحوه کنترل استرس داوطلبان کنکور با چند تکنیک منحصر به فرد

استرس داوطلبان کنکور

برای رفع استرس داوطلبان کنکور ، باید با عوامل استرس زا آشنا شوید. استرس دارای منشا روانشناختی بوده و هر کدام از مولفه های روانشناختی که داوطلبان کنکور با آن مواجه می شوند به علت باور و تفکری است که شخص داوطلب در مورد آن دارد.

به عنوان مثال هر کدام از مولفه های روانشناختی با توجه به اعتقاد فرد از فرایندی به نام امتحان دادن در یک فضایی مانند کنکور به وجود می آید. هر کدام از داوطلبان کنکور در فرآیند مشترکی مانند کنکور واکنش های متفاوت نشان می دهند.

همینطور میتوانید در مورد پکیج های اوج یادگیری نیز بیشتر بدانید.

به عنوان مثال در هنگام شنیدن صدای بلند واکنش افرادی که آن صدا را می شنوند متفاوت است. ممکن است عکس العمل فردی در مواجه با چنین صدایی گرفتن استرس و اضطراب باشد، یا فرد دیگری نشستن در سر جای خود باشد.

کنترل استرس با خواب با کیفیت

یکی از راه هایی که یادگیری آسان برای رفع استرس داوطلبان کنکور پیشنهاد میکند خواب کافی است. بدون داشتن خواب کافی تمرکز در افراد وجود ندارد و افرادی که از کم خوابی رنج می برند نمی توانند بر روی یک موضوع تمرکز کافی داشته باشند و حواس آنها مدام پرت می شود. به همین دلیل برای کاهش استرس یا کنترل استرس در هنگام کنکور بهتر است خواب کافی داشته باشید . چرا که خواب با کیفیت و مناسب باعث افزایش تمرکز شما می شود. علاوه بر عدم تمرکز یکی دیگر از مشکلات کم خوابی باعث ایجاد احساس ترس و خستگی است و همین موضوع باعث کاهش قدرت یادگیری و حافظه می شود.

مشاوره و تست زنی موضوعات کلیدی کنکور
ادامه مطلب

هنگام امتحان دادن مغز شما درگیر فعالیت می شود لذا عدم خواب کافی موجب کاهش عملکرد حافظه و مغز شما خواهد شد. برای کاهش استرس شام سبک خورده و زودتر بخوابید. البته می توانید قبل از خواب دمنوش آرامش بخش مصرف کرده یا تایم کوتاهی پیاده روی کنید چرا که به داشتن خواب راحت در شب کمک می کند.

دلیل ایجاد استرس در کنکوری ها

یکی از دلایل استرس داوطلبان کنکور باورهای ذهنی می باشد. داوطلبان کنکور نسبت به کنکور عقاید و باورهای ذهنی گوناگونی دارند. ممکن است شدت استرس در افراد افزایش یا کاهش داشته باشد. تعریف داوطلبان کنکور از کنکور یکی از دلایل ایجاد استرس است. به عنوان مثال ممکن است فردی فرایند کنکور را غول بسازد و آن را داستان مرگ و زندگی بداند. ایجاد یک فاجعه از رویدادی مانند کنکور در ذهن داوطلب موجب افزایش شدت استرس می شود و به همین دلیل از نخستین کارهایی که برای رهایی از استرس کنکور انجام می دهند باور به تعریف درستی از فرآیند کنکور است.

علت دوم ایجاد استرس در داوطلبان کنکور باورهای غلط در مورد روش مطالعه می باشد. در هنگام کنکور بیشتر داوطلبان این باور را پیدا می کنند که میزان مطالعه ای که داشتن کافی نبوده یا مطالعه آنها کارساز نیست و پیش بینی اتفاقاتی که در آینده ممکن است برایشان بیفتد و تخمین زدن های رتبه ی کنکور باعث افزایش استرس می شود.

تاثیر والدین در ایجاد استرس کنکوری ها

متاسفانه پدر و مادرهایی وجود دارند که از فرزندان خود توقعات بی جا و بی اندازه دارند یا با گوشه و کنایه و سرزنش با فرزندان خود صحبت می کنند. این افراد باعث ایجاد استرس در فرزندان خود شده و اضطراب و استرس را در آنها افزایش می دهند. یکی از راه های کاهش استرس داوطلبان کنکور همراه بودن والدین با فرزندان است. وجود اضطراب و استرس در فرزندان نه تنها در بهبود رتبه فرزند تاثیر ندارد بلکه تاثیر منفی در آن می گذارد.

نکاتی برای والدین کنکوری ها و وظیفه آن ها
ادامه مطلب

وجود استرس و نگرانی والدین باعث افزایش فشار روانی به فرزندان می شود و تاثیر مثبتی بر روی روند فکری فرزند ندارد. لذا بهتر است والدین از سرزنش یا با گوشه و کنایه صحبت کردن دست بکشند و در کنار فرزند خود باشند و به فرزند کنکوری خود در کنترل استرس کمک کنند.

سخن پایانی

یکی از دلایل استرس داوطلبان کنکور عقیده و باوری است که داوطلبان کنکور نسبت به رویداد کنکور دارند، وجود چنین باور و اعتقادی باعث افزایش و کاهش استرس در داوطلبان می شود چرا که بعضی از داوطلبان نسبت به کنکور باور ترسناک و وحشتناکی دارند. به همین دلیل همین موضوع موجب افزایش اضطراب در آن ها می شود. از دیگر دلایل استرس در داوطلبان می توان به باور آنها نسبت به روش مطالعه اشاره کرد.

برای کاهش استرس کنکور راه حل های زیادی وجود دارد از جمله این راه حل ها می توان به خواب با کیفیت اشاره کرد. خواب کافی و با کیفیت علاوه بر کاهش استرس موجب افزایش تمرکز فرد داوطلب در هنگام امتحان می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *