نکات مشاوره ای

سهمیه های کنکور

سهمیه کنکور

سهمیه های کنکور

سهمیه های کنکور چه تاثیری بر رتبه و قبولی نهایی داوطلبان دارد؟ چه سهمیه‌هایی وجود دارد؟ تفاوت سهمیه‌ها با هم چیست؟ کدام سهمیه راحت‌تر در رشته پزشکی قبول می‌شود؟ آیا این سهمیه‌ها شامل حال من هم می‌شود؟

اگر دانش‌آموز متوسطه هستید و یا قرار است برای اولین بار در کنکور سراسری شرکت کنید شاید اینها سوالات شما هم باشد. چقدر در مورد سهمیه های کنکور اطلاع دارید؟

با اوج یادگیری همراه باشید تا به جواب سوالاتتان برسید.

سهمیه های کنکور 1402

علت ایجاد این سهمیه‌ها، برقراری عدالت در مورد داوطلبانی است که به دلیل زندگی در مناطق محروم و یا شرایط خاصی که برایشان پیش آمده است توانایی یا فرصت رقابت برابر با بقیه داوطلبان را ندارند. سهمیه‌های متنوعی در سالهای اخیر در کنکور اعمال می‌شدند که در مورد لزوم حذف یا تغییر برخی از آنها نظرات مختلفی در سطوح مختلف شنیده می‌‌شود. بعضی از این سهمیه‌ها به صورت مازاد بر ظرفیت اعمال می‌شوند.

سهمیه های کنکور شامل:

  1. سهمیه مناطق سه‌گانه
  2. سهمیه مناطق محروم
  3. سهمیه شهدا و ایثارگران و رزمندگان
  4. سهمیه بلایای طبیعی
  5. و سهمیه بهیاران است.
جهت اطلاع از بودجه بندی سوالات کنکور 1402 به این مقاله مراجعه نمایید.

سهمیه های کنکور سراسری شامل چه کسانی می‌شود؟

سهمیه مناطق براساس منطقه زندگی داوطلب در سه سال متوسطه دوم تعیین می‌شود و شامل منطقه یک، دو و سه است.

سهمیه مناطق محروم در چند رشته محدود مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و.. به منظور حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم طراحی شده است که امکانات آموزشی کمی دارند. این افراد طبق رشته انتخابی باید 85 درصد نمره آخرین فرد قبول شده بدون سهمیه را کسب کنند. کسانی که با این سهمیه قبول می‌شوند باید به اندازه سه برابر زمان تحصیلشان در همان مناطق خدمت کنند و اصل مدرک تحصیلی آنها پس از تمام شدن تعهد خدمت داده می‌شود. درضمن امکان جابجایی و یا تغییر رشته را هم ندارند.

روش تست زنی صحیح دروس تخصصی با کنکورآسان است
ادامه مطلب

سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران مربوط به بستگان درجه یک شهدا و ایثارگران است و برای قبولی در این سهمیه باید حداقل درصد مشخص شده‌ای از نمرات آخرین فرد پذیرفته شده بدون سهمیه را کسب کنند. سهمیه رزمندگان شامل کسانی است که حداقل شش ماه در جبهه حضور داشتند.

سهمیه خاص بلایای طبیعی برای کمک به دانش‌آموزانی است که در سال کنکور یا سال قبل از آن در شهر یا روستایشان اتفاقی مثل سیل یا زلزله و… رخ داده است و شرایط مساعدی برای درس خواندن ندارند. این سهمیه موقتی است و در هر سالی که مسئولین صلاح بدانند اعمال می‌شود.

سهمیه بهیاران مخصوص کسانی است که دارای دیپلم بهیاری هستند و قصد ادامه تحصیل در رشته پرستاری را دارند و نمی‌توانند از آن برای قبولی در سایر رشته‌ها استفاده کنند. این داوطلبان باید سابقه خدمت در این رشته را هم داشته باشند.

برگزیدگان کشوری المپیادهای دانش‌آموزی حداکثر در پنج درصد ظرفیت مازاد در برخی رشته‌های خاص سهمیه دارند.

تغییرات سهمیه کنکور

سهمیه‌های کنکور هر چند سال یکبار تغییر می‌کنند و شرایط آنها در دفترچه ثبت نام درج می‌شود. اگر قرار باشد تغییرات دیگری در سهمیه‌های کنکور وجود داشته باشد در دفترچه بعدی ثبت نام ذکر می‌شود.

هر داوطلب فقط یک بار می‌تواند با کمک این سهمیه‌ها قبول شود. همچنین این سهمیه‌ها در تمامی دوره‌های روزانه، نوبت دوم، پردیس، مجازی، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و علمی-کاربردی قابل اجرا هستند.

برای اطلاع بیشتر درمورد آخرین تغییرات سهمیه ‌های کنکور می‌توانید با مشاوران کنکور آسان است تماس بگیرید.

سهمیه کنکور

تفاوت سهمیه های کنکور با هم چیست؟

اکثر داوطلبان کنکور سراسری مشمول سهمیه مناطق هستند به این معنی که مناطق مختلف کشور براساس امکانات زیرساختی آموزشی به سه منطقه تقسیم می‌شوند و هر داوطلب فقط با داوطلبان حاضر در منطقه خودش رقابت می‌کند. این موضوع قبولی را برای داوطلبان مناطق دو و سه راحت‌تر می‌کند. ظرفیت هر رشته و دانشگاه با توجه به تعداد افراد شرکت‌کننده از هر منطقه تعیین می‌شود. به دلیل جمعیت کمتر داوطلبان منطقه سه، ظرفیت رشته‌ها برای این سهمیه هم کمتر از مناطق دیگر است.

شیوه برنامه ریزی کنکور 1401
ادامه مطلب

شهرهای دارای امکانات آموزشی بهتر در منطقه یک قرار دارند مانند: تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و…

شهرهای دارای امکانات آموزشی متوسط در منطقه دو قرار دارند مانند: نیشابور، شاهرود، رشت، لاهیجان، بابل، ساری، گرگان، بندرعباس و..

شهرهایی که امکانات کمتری دارند و مناطق روستایی و محروم در منطقه سه قرار دارند مانند: رباط‌کریم، ساوجبلاغ، پیشوا، ماکو، اندیمشک، کلیبر، کلاله، رامیان، زیراب، مریوان و…

برخی از سهمیه های کنکور سراسری مانند سهمیه ایثارگران و رزمندگان زمانی محقق می‌شوند که داوطلب حد نصاب تعیین شده که شامل درصدی از نمره آخرین فرد قبول شده در پذیرش آزاد است را کسب کند.

سهمیه بهیاری در پنج درصد ظرفیت رشته پرستاری دانشگاههای سراسری روزانه اعمال می‌شود و داوطلبان باید حدنصاب موردنظر را هم کسب کنند.

داوطلبان هر سهمیه در یک گروه جداگانه پذیرش می‌شوند و به هر سهمیه تعدادی از ظرفیت رشته محل ها اختصاص داده می‌شود.

سهمیه های کنکور چه تاثیری در رتبه داوطلب دارند؟

سهمیه‌ها روی تراز کل داوطلبان تاثیری نمی‌گذارند؛ بلکه آنها را در همان گروه سهمیه‌ای و با هم‌گروهیهای خودشان می‌سنجند. برخی از سهمیه‌ها مازاد بر ظرفیت رشته‌ها هستند و تاثیری بر تعداد قبولی سایر داوطلبان ندارند. این سهمیه‌ها برای حمایت از داوطلبانی است که با کمبود امکانات تحصیلی مواجه بوده‌اند و برای این است که آنها هم بتوانند در رشته‌های دلخواه خود قبول شوند. برخی دیگر از سهمیه‌ها هم فقط مختص دانشگاهها یا رشته‌های خاصی هستند مثلا سهمیه بلایای طبیعی فقط برای پذیرش در دانشگاههای همان منطقه قابل استفاده است.

اگر مشمول سهمیه خاصی می‌شوید قبل از انتخاب رشته با مشاور خود مشورت کنید؛ زیرا فقط یک بار امکان قبولی با آن سهمیه را دارید و اگر دقت نکنید ممکن است فرصت خود را بسوزانید.

سوالات پرتکرار کنکور تجربی
ادامه مطلب

احتمال تغییر سهمیه های کنکور سراسری

به دلیل حساسیت داوطلبان و خانواده‌ها نسبت به کنکور سراسری، همواره اعتراضهایی به نحوه سهمیه‌بندی و تنوع آنها وجود داشته است. در سالهای قبل برخی از این سهمیه‌ها بخشی از ظرفیت رشته‌ها را پر می‌کردند که موجب اعتراض داوطلبان دیگر می‌شد. امسال تعدادی از آنها به صورت ظرفیت مازاد پذیرش خواهند کرد؛ یعنی ظرفیت رشته به طور کامل دراختیار داوطلبان آزاد و مناطق قرار خواهد گرفت و تعدادی ظرفیت اضافه برای پذیرش دارندگان سهمیه‌های خاص اختصاص داده می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس به دنبال ایجاد تغییرات جدید در سهمیه‌ها هستند و ممکن است در سالهای بعد شاهد ایجاد سهمیه جدید یا حتی حذف سهمیه‌های موجود باشیم.

سهمیه مناطق محروم در چند رشته محدود مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و.. به منظور حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم طراحی شده است که امکانات آموزشی کمی دارند. این افراد طبق رشته انتخابی باید 85 درصد نمره آخرین فرد قبول شده بدون سهمیه را کسب کنند.

اگر مشمول سهمیه خاصی می‌شوید قبل از انتخاب رشته با مشاور خود مشورت کنید؛ زیرا فقط یک بار امکان قبولی با آن سهمیه را دارید و اگر دقت نکنید ممکن است فرصت خود را بسوزانید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *