نکات مشاوره ای

خلاصه ‌نویسی دروس چگونه به ما کمک می کند؟

چگونه می ‌توانیم به خوبی خلاصه ‌نویسی دروس را انجام دهیم؟

خلاصه ‌نویسی دروس یکی از موضوعاتی است که می‌ تواند به دانش‌ آموزان برای بهتر درس‌ خواندن کمک کند. زمانی ‌که شما یک درس را تنها می ‌خوانید بدون آن که خلاصه ‌ای از مطالب خوانده‌ شده را یادداشت کنید و یا زیر مطالب مهم خط بکشید ذهن شما بازدهی کمتری خواهد داشت.

در صورتی‌ که اگر نکات مهم مطالبی که می ‌خوانید را در گوشه کتابتان و یا در دفترچه ‌ای جداگانه یادداشت کنید بازدهی شما بسیار بالاتر خواهد رفت. تنها با همین راهکار ساده!

علاوه ‌بر این موضوع، یادداشت کردن مطالب مهم درسی می ‌تواند به شما برای مرور سریع‌ تر دروس در زمان امتحان ‌ها کمک کند.

بسیاری از دانش ‌آموزان نمی‌ دانند چگونه خلاصه‌ی مطالب مهم درسی را یادداشت کنند به ‌همین دلیل ما در این مقاله راهکار های بسیار ساده‌ ای را برای شما نوشته ‌ایم که با رعایت آن‌ ها می ‌توانید کیفیت درس خواندنتان را بالا تر ببرید و همچنین مطالب درسی را بهتر به‌ خاطر بسپارید.

چگونه می ‌توانیم به خوبی خلاصه ‌نویسی دروس را انجام دهیم؟

بسیاری از دانش ‌آموزان فکر می ‌کنند تنها با خط کشیدن زیر مطالب مهم کتاب‌ های درسی می ‌توانند نسبت به نکات مهم آن درس اشراف کامل داشته باشند در صورتی‌ که این کار بسیار اشتباه است.

اگر شما دانش ‌آموز رشته تجربی باشید قطعا می ‌دانید که درس زیست‌ شناسی هر صفحه ‌اش پر از نکات مهم و با اهمیت است. بنابراین اگر بخواهید زیر نکات مهم کتاب خط بکشید خواهید دید که در یک صفحه زیر اکثر جملات خط کشیده ‌اید.

تست زنی حرفه ایی با روش استاد احمدی
ادامه مطلب

این مثال نشان ‌دهنده درست نبودن این کار می ‌باشند چرا که در زمانی ‌که دانش ‌آموز می ‌خواهد خلاصه دروس و یا مطالب مهم کتاب را مرور کند متوجه می ‌شود باید کتاب را کامل بخواند، به دلیل آن که زیر اکثر جملات خط کشیده ‌است.

بنابراین می ‌توانیم بگوییم خط کشیدن زیر نکات مهم کتاب درسی راهی درست برای خلاصه ‌نویسی نیست. به‌ طور کلی خلاصه برداری از یک کتاب باید شامل موارد مهم و کلیدی، جمله ‌های اصلی و نتیجه ‌گیری ‌های کلی باشد. در یک جمله، خلاصه برداری باید به شما برای مرور بهتر و سریع ‌تر مطالب درسی کمک کنند.

بهتر است بدانید:شما برای استفاده از پکیج یادگیری اسان و اوج یادگیری می توانید با سایت آسان یادگیری مراجعه نمایید.

نکات مهم برای خلاصه برداری

نکات مهم برای خلاصه برداری

 

داشتن مطالعه عمیق که باعث یادگیری صحیح مطالب شود می‌ تواند به شما در امر خلاصه‌ نویسی دروس کمک بسیاری کند. حال این مطالعه باید دقیقاً بلافاصله بعد از مدرسه و در همان روز انجام شود. به این صورت حتی اگر نکته ‌ای را به ‌اشتباه یاد گرفته باشید راحت ‌تر می ‌توانید اشتباهتان را اصلاح کنید.

همچنین مطالعه و به‌ خاطر سپردن درس ‌ها در همان روز که به شما آموزش داده شده ‌است، بسیار آسان و سریع‌ تر انجام می ‌شود تا اینکه این مطالعه به چند روز آینده موکول شود.

در مرحله بعدی بهتر است برای یادگیری بهتر و همچنین راحت ‌تر به خاطر سپردن مطالب درسی نکات مهم را در یک دفترچه یادداشت کنید. تنها یک ‌بار این کار را انجام دهید و پس ‌از مدتی که به سراغ آن درس می ‌روید خواهید دید که میزان مطالبی که به یاد سپرده ‌اید بسیار شما را شگفت‌ زده می ‌کند.

امیر مسعودی یا سامان مطلبی
ادامه مطلب

لازم است برای خلاصه برداری به این نکته توجه داشته باشید که تنها نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید. برای انجام این کار کافی است از نوشتن کلمات اضافی خودداری کنید و به ‌جای جزئی ‌نگری به کلیات موضوع توجه کنید.

 

چند راهکار ساده برای خلاصه ‌نویسی دروس

استفاده از علامت‌ های اختصاری به ‌جای نوشتن برخی از عبارت‌ ها:

این راهکار می‌ تواند بسیاری از نوشته‌ های اضافی شما را حذف کند و همچنین به ‌مرور درس ‌هایتان سرعت ببخشد. برای انجام این کار می ‌توانید از روش ‌های زیر استفاده کنید:
• استفاده از علامت ↑ به‌ جای کلمه‌ی افزایش و علامت ↓ به‌ جای کلمه کاهش
• نشان ‌دادن ارتباط مفاهیم درسی با فلش
• رسم نمودار درختی برای نشان‌ دادن ارتباط بین موضوعات اصلی و فرعی

خط کشیدن زیر مطالب مهم کتاب درسی و سپس خلاصه کردن آن‌ها

اگر شما هنگام مطالعه دروس هم ‌زمان کار خلاصه ‌نویسی را هم انجام دهید میزان دقت و یادگیری شما بسیار پایین می ‌آید. به دلیل آن که نیمی از حواس شما درگیر خلاصه برداری از مطالب یادگیری شده ‌است.

حال اگر ابتدا زیر مطالب مهم کتاب درسی خط بکشید و سپس شروع به خلاصه برداری از آن مطالب کنید هم تمرکز شما برای مطالعه دروس افزایش می‌ یابد و هم آن که در آن واحد یک مطلب را دو بار مطالعه کرده ‌اید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *