نکات مشاوره ای

شرایط استاندارد محیط مطالعه در دوران کنکور

بهترین مکان مطالعه کنکوری

محیط مطالعه در دوران کنکور کاملاً بدون سر و صدا است. همانطور که می دانیم سر و صدا می تواند باعث به هم زدن تمرکز شود و به هم خوردن تمرکز نیز راندمان یادگیری را کاهش می دهد. نور محیط مناسب برای مطالعه باید رنگ مهتابی داشته باشد تا موجب اذیت شدن و خسته شدن چشم فرد نشود. نور نامناسب ممکن است باعث تنبلی چشم شود یا احتمال دارد شما را عصبی کرده و تمرکز شما را به هم بریزد. همچنین نباید کم یا بیش از حد زیاد باشد. یکی دیگر از شرایط استاندارد برای داشتن مطالعه خوب پوشش مناسب است. بهتر است از لباس های گشاد و راحت استفاده کنید که در آن راحت باشید. میز کار شما باید کاملا مرتب باشد و بر روی آن هیچ گونه وسایل اضافه وجود نداشته باشد چون ممکن است تمرکز شما را از بین ببرد.

بررسی محیط های متفاوت برای مطالعه

محیط مطالعه در دوران کنکور می تواند متفاوت باشد.با استفاده از این مقاله که توسط همکاران ما در موسسه یادگیری آسان نوشته شده است میتوانید یک تجربه خوب را بری خود رقم بزنید. به عنوان مثال بعضی افراد ترجیح می دهند در خانه مطالعه کنند و بعضی دیگر ترجیح می دهند به کتابخانه رفته یا در مدرسه مطالعه کنند. اما هر کدام از این محیط ها دارای مزایا و معایبی هستند که افراد با توجه به ترجیحات خود می توانند یک مکان را برای مطالعه انتخاب کنند. مکان اول برای مطالعه خانه است اما خانه ممکن است دارای معایبی باشد. مثلاً وجود خواهر و برادر کوچکتر را در خانه می تواند تمرکز شما را به هم ریزد یا در خانه شما به دوستان و معلمان هیچ گونه دسترسی ندارید. اما خانه یک مکان کاملا شخصی است و شما می توانید در آن راحت باشید. علاوه بر آن به محیط های مانند دستشویی دسترسی داشته و شام و ناهار شما حاضر است. اما در محیط مدرسه و کتابخانه چنین امکاناتی وجود ندارد.

راه های مقابله با افکار منفی در دوران کنکور
ادامه مطلب

اهمیت شرایط و مکان مطالعه در چیست؟

محیط مطالعه در دوران کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از شرایط مهم برای مطالعه در دوران کنکور این است که مکان مطالعه کاملا ساده باشد چرا که فرد دیگر تحت تأثیر وسایل سرگرم کننده قرار نمی گیرد و تمرکز اصلی بر روی مطالب است. همچنین جلوی میز مطالعه باید کاملاً بسته باشد تا فرد با دیدن اشیا حواسش پرت نشود یا حداقل حواس پرتی به کمترین حالت برسد.برای ثبت سفارش محصولات اوج یادگیری کلیک کنید!

همچنین صندلی و میز مطالعه باید استاندارد باشد. اگر میز و صندلی استاندارد نباشد مدام توجه مطالعه کننده پرت خواهد شد. در اتاق مطالعه نباید هیچ گونه وسایل تزیینی نصب شود، همچنین اتاق مطالعه باید دارای اکسیژن کافی و هوای مطبوع باشد. همانطور که اشاره کردین دکوراسیون اتاق مطالعه باید متناسب با اتاق مطالعه باشد یعنی کاملا ساده بدون هیچ گونه آرایشی باشد که منجر به پرت شدن حواس شود.

بهترین مکان مطالعه کنکوری

محیط مطالعه در دوران کنکور باید آرامش داشته باشند یعنی به دور از هرگونه سر و صدا باشد تا فرد بتواند بر روی درس تمرکز کامل داشته باشد. مکان مطالعه همچنین باید کاملاً مرتب و تمیز باشد. هرچه فضای مطالعه مرتب تر باشد آشفتگی ذهنی فرد نیز کاهش پیدا کرده و موجب افزایش تمرکز در حین مطالعه می شود. بهتر است مکان کاملا ثابت و آشنا باشد در این صورت در حین مطالعه تمرکز خود را از دست نمی دهید. بهترین مکان مطالعه باید سکوت و آرامش نسبی داشته باشد چرا که وجود سکوت مطلق موجب بالا رفتن راندمان یادگیری و تمرکز می شود. بهترین مکان مطالعه کنکوری همچنین دارای نور کافی و مناسب است. همه این موارد بر روی تمرکز و یادگیری تاثیر می گذارند. مکان مطالعه باید رنگ آمیزی مناسبی داشته باشد.

دکتر هادی وصالی
ادامه مطلب

سخن پایانی

در نهایت متوجه شدیم که محیط مطالعه در دوران کنکور باید استاندارد های مخصوصی داشته باشد. علاوه بر این اشاره کردیم که مدرسه و خانه و کتابخانه می تواند سه مکان ایده آل برای درس خواندن باشد. ذکر کنیم که زمان مطالعه بسیار مهم است همان طور که می دانیم زمان مطالعه و مکان مطالعه عوامل تاثیرگذار بر روی یادگیری مطالب هستند و راندمان یادگیری را افزایش و کاهش می دهند. آرامش علاوه بر اینکه موجب افزایش تمرکز می شود راندمان یادگیری را بالا می برد. محیط مطالعه از لحاظ ظاهری باید کاملا ساده و بدون هیچگونه دکور باشد. چرا که وسایل تزیینی و دکوری می تواند تمرکز فرد را کاهش دهد. همچنین باید دارای نور کافی و میز و صندلی مناسب باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *