نکات مشاوره ای

سوالات پرتکرار کنکور تجربی

سوالات پرتکرار کنکور تجربی

سوالات پرتکرار کنکور تجربی

برای داوطلبان شرکت در آزمون کنکور تجربی، دانستن سوالات متداول کنکور یک فرصت بسیار ارزشمند است. این امکان را به شما می دهد تا قبل از شرکت در آزمون، با سوالات و مباحثی که بیشترین تکرار را دارند، آشنا شوید. با توجه به اینکه سوالات پرتکرار کنکور تجربی در سال های اخیر بهبود یافته اند، بهتر است برای مطالعه و آماده شدن برای این آزمون، به صورت منظم و مدنظر قرار بگیرید. یک راهکار خوب برای آماده شدن در کنکور، آشنایی با توزیع سوالات کنکورهای گذشته است. این اطلاعات به شما کمک می کنند تا بدانید کدام کتاب ها را باید مطالعه کنید و به کدام مباحث بیشتر تمرکز کنید.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باید.

مشاهده و حل سوالات پرتکرار کنکور تجربی به شما کمک می کند تا نقاط ضعف خود را در مباحثی که در کنکور بیشترین تکرار را دارند، بهبود ببخشید. بررسی مباحث پرتکرار کنکور تجربی به شما کمک می کند تا درک بهتری از سلیقه طراحان سوالات کنکور و روش طراحی سوالات آن ها پیدا کنید. به همین دلیل، در این مقاله مشاوره تحصیلی، به بحث درباره سوالات متداول کنکور تجربی می پردازیم و مباحث کلیدی در هر درس را به شما معرفی می کنیم.

اولاً، باید مفهوم سوالات متداول کنکور تجربی را درک کنیم. در آزمون کنکور سراسری، هر سوال از نظر امتیاز، ارزش یکسانی دارد. به این معنی نیست که امتیاز پاسخ دهی به سوالات براساس سطح سختی آن ها متفاوت است. اما طرح سوالات کنکور متفاوت است و برخی از مباحث بیشتر توجه طراحان کنکور را به خود جلب کرده اند. با بررسی سوالات متداول کنکور تجربی در دروس اختصاصی، می توانید متوجه شوید که کدام مباحث بیشترین تکرار را دارند. این مباحث در طول سال های گذشته همواره مورد توجه طراحان قرار گرفته اند و احتمالاً در آزمون کنکور نیز مهم خواهند بود.

درس های کنکور رشته تجربی

در زیر به برخی از مباحث کلیدی در دروس اختصاصی کنکور تجربی اشاره می کنیم:

جهت داشتن هرگونه سوال کنکور با مشاوران انتشارات گیلنا در ارتباط باشید.

  1. ریاضیات: مباحث مهمی همچون معادلات، اعداد مختلط، توابع، مشتق و انتگرال، هندسه تحلیلی، آمار و احتمالات و مباحث مشترک با فیزیک مانند مکانیک و الکتریسیته می باشند.
  1. فیزیک: مباحث مهمی همچون مکانیک، الکتریسیته و مغناطیس، نور و اپتیک، گرما و ارتعاشات و مباحث مشترک با ریاضیات مانند معادلات دیفرانسیل و انتگرال را باید مطالعه کنید.
  1. شیمی: مباحث مهمی همچون اصول شیمی، ترمودینامیک، شیمی عمومی، شیمی آلی و مباحث مشترک با فیزیک مانند الکتروشیمی و رابطه میان شیمی و فیزیک را باید مرور کنید.
  1. زیست شناسی: مباحث مهمی همچون سلول و بافت، ژنتیک، اکولوژی، زیست شناسی جانوری و گیاهی، علوم زیستی مرتبط با انسان و مباحث مشترک با شیمی و فیزیک را باید مطالعه کنید.
پکیج آموزشی درس ریاضی شامل چه مواردی است؟
ادامه مطلب

در هر درس علاوه بر مباحث فوق، مفاهیم پایه و اساسی نیز باید به طور کامل مسلط شوید. از طریق حل سوالات کنکور گذشته و سوالات متداول، می توانید نحوه طرح سوالات و نحوه بیان مطالب را درک کنید و در نتیجه بهتر در آزمون عمل کنید.

به علاوه، برای آمادگی بهتر در کنکور تجربی، مطالعه منابع درسی معتبر و تمرین مداوم بر روی سوالات متنوع بسیار مفید است. همچنین، استفاده از منابع آموزشی محبوب و مناسب می تواند به شما در فهم بهتر و حل مسائل کمک کند.

سوالات پرتکرار کنکور تجربی

مباحث مهم و پرتکرار زیست در کنکور تجربی

در کنکور تجربی، زیست شناسی به عنوان مهم ترین درس، بیشترین وزنه را در این آزمون دارد و موفقیت یا عدم موفقیت داوطلبان به این درس بستگی دارد. بنابراین، آشنایی با مباحث پرتکرار زیست، به دانش آموزان کمک بزرگی است تا بهترین استفاده را از زمان خود برای آمادگی به کنکور ببرند. در ادامه، مهم ترین مباحث این درس معرفی می شوند.

مبحث ژنتیک (دودمانه)، که هر سال یک تست از این مبحث در آزمون طراحی می شود.

مبحث شارش انرژی، که هر سال 2 تا 3 تست به آن اختصاص داده می شود.

مبحث میکروب، که شامل باکتری، قارچ و آغازیان است و حدود 6 تا 7 تست به آن اختصاص داده می شود.

مبحث گیاه که شامل فصل های 2، 4، 6 و 8 کتاب زیست دوم دبیرستان و فصل های 9 و 10 زیست سال سوم دبیرستان است و حدود 7 تا 8 تست را شامل می شود.

مبحث قلب

مبحث پروتئین

مبحث رشد و تولید مثل در انسان

مبحث گوارش

مبحث عصب شناسی، که یکی از مباحث سخت در کنکور سراسری به حساب می آید و هر سال سوالات دشواری از این مبحث طراحی می شوند.

همچنین، در ادامه فصل های مهم زیست شناسی که بیشترین تعداد سوال در بودجه بندی کنکور تجربی به آنها اختصاص داده شده است، آورده شده است:

مباحث مهم و پرتکرار زیست دهم:

فصل دوم (گوارش) با میانگین ۵ سوال

فصل چهارم (گردش مواد) با میانگین ۷ سوال

مباحث مهم و پرتکرار زیست یازدهم:

فصل اول (تنظیم عصبی) با میانگین ۳ سوال

فصل دوم (حواس) با میانگین ۳ سوال

مباحث مهم و پرتکرار زیست دوازدهم:

فصل اول (مولکول های اطلاعاتی) با میانگین ۳ سوال

 فصل سوم (انتقال اطلاعات در نسل ها) با میانگین ۴مباحث مهم و پرتکرار زیست در کنکور تجربی به شرح زیر است:

  1. ژنتیک: این مبحث شامل مفاهیم مربوط به وراثت، ژنوم، دی ان اِی و رونویسی ژنی است. تست های مربوط به این مبحث به صورت معمول در آزمون های کنکور قرار می گیرند.
  1. اکولوژی: مفاهیم مربوط به اکوسیستم ها، جمعیت شناسی، زنجیره غذایی، تعاملات بین گونه ها و اثرات انسان بر محیط زیست از جمله مباحث مهم این بخش هستند.
  1. فیزیولوژی گیاهی: این مبحث شامل مفاهیم مربوط به فتوسنتز، تنفس گیاهی، حرکت گیاهان و تنظیمات داخلی گیاهی است.
  1. زیست شناسی سلولی و مولکولی: مفاهیم مربوط به ساختار و عملکرد سلول، انواع اندام ها و سازه های سلولی، متابولیسم سلولی و ژنتیک مولکولی در این بخش مهم هستند.
  1. زیست شناسی انسانی: مباحثی مانند ساختار و عملکرد اعضای بدن انسان، سیستم های اعصاب و عضلات، دستگاه های تنفسی، گوارشی و ادراری، پروتئین ها و آنزیم ها در این بخش مد نظر قرار می گیرند.
  1. زیست شناسی جانوری: مفاهیم مربوط به تقسیم بندی جانوری، ساختار و عملکرد ارگان های جانوری، رفتار جانوران و تطور جانوری از جمله مباحث این بخش هستند.
  1. زیست شناسی گیاهی: مفاهیم مربوط به رشد و تکامل گیاهان، ساختار گیاهان، جذب و حمل مواد غذایی و تنظیمات گیاهی در این بخش بررسی می شوند.
نحوه تاثیر معدل بر اولین مرحله کنکور
ادامه مطلب

تأثیر شیمی در سوالات پرتکرار کنکور تجربی

شیمی، پس از زیست شناسی، به عنوان مهم ترین درس رشته علوم تجربی محسوب می شود و تأثیر قابل توجهی بر روی نتیجه نهایی داوطلبان این رشته دارد. شناخت مفاهیم کلیدی شیمی کنکور، به دانش آموزان این امکان را می دهد تا برنامه ریزی دقیق تری برای یادگیری داشته باشند و احتمال بالاتری برای کسب نمره بالا در این درس داشته باشند. بر اساس تجربیات سال های گذشته، سوالات پرتکرار شیمی کنکور بر مباحث زیر تمرکز داشته اند:

مبحث واکنش ها

مبحث پیوندهای بین سلولی

مبحث اسید و باز

مبحث آب و الکترولیت

علاوه بر این، مباحث فصول ۲ و ۳ شیمی سال سوم دبیرستان نیز بارها در سوالات کنکور مطرح شده اند.

در ادامه، به تفکیک هر پایه تحصیلی، مهم ترین مباحث شیمی کنکور تجربی را بررسی خواهیم کرد. شیمی در سال های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی تدریس می شود و با توجه به سوالات کنکور سراسری در چندین سال اخیر، اهمیت پایه های یازدهم و دوازدهم بسیار بیشتر از شیمی دهم است. به طور کلی، بودجه بندی شیمی کنکور تجربی بر اساس مهم ترین مباحث به شرح زیر است:

مباحث مهم و پرتکرار شیمی دهم:

  • فصل دوم: ردپای گازها در زندگی (میانگین ۴ تست)
  • مباحث مهم و پرتکرار شیمی یازدهم:
  • فصل اول: قدر هدایای زمینی را بدانیم (میانگین ۴ تست)
  • فصل سوم: پوشاک، نیازی پایان ناپذیر (میانگین ۶ تست)

مباحث مهم و پرتکرار شیمی دوازدهم:

  • فصل دوم: آسایش و رفاه در سایه شیمی (میانگین ۴ سوال)
  • فصل سوم: شیمی، جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری (میانگین ۴ سوال)

موضوعات مهم و پرتکرار ریاضی در کنکور تجربی

ریاضیات در هر رشته ی تحصیلی، یکی از دروس مهم و اساسی است. بنابراین، بایستی در هنگام مرور سوالات پرتکرار کنکور تجربی، به ریاضی توجه ویژه ای داشته باشیم. همان طور که انتظار می رود، موضوعات مهم ریاضی در رشته تجربی، تعداد زیادی است و تقریباً بخش عمده ای از مطالب کتاب های ریاضی تجربی را شامل می شوند. تنوع بسیاری در این مباحث وجود دارد. در ادامه، لیست کاملی از موضوعات پرتکرار ریاضی در کنکور تجربی را خواهید دید:

  • مبحث مشتق و کاربرد آن: میانگین ۵ تا ۶ تست
  • مبحث توابع و توابع نمایی و لگاریتمی: میانگین ۴ تا ۸ تست
  • مبحث مثلثات: میانگین ۴ تست
  • مبحث حد و پیوستگی: میانگین ۳ تا ۴ تست
  • معادلات و نامعادلات: میانگین ۳ تست
  • مبحث آمار و احتمال: میانگین ۳ تا ۴ تست
معرفی بهترین منبع های تست کنکوری
ادامه مطلب

یکی از بهترین راهکارها برای مطالعه ریاضیات، استفاده از خدمات یک مدرس خصوصی ریاضی است. با کمک یک مدرس خصوصی، می توانید در مدت زمان کوتاهی به تسلط کافی بر روی تمامی موضوعات مهم این درس دست یابید.

موضوعات پرتکرار فیزیک در کنکور تجربی

فیزیک در کنار زیست شناسی، از مهم ترین دروس کنکور تجربی است. از نظر درجه سختی، فیزیک در رشته تجربی سخت تر از ریاضیات است. بنابراین، می توان فهمید که سوالات این درس چه قدر اهمیت دارند و باید به خوبی به جزئیات آنها آشنا باشیم. در ادامه، با موضوعات پرتکرار فیزیک در کنکور تجربی آشنا خواهید شد:

  • مبحث حرکت شناسی و بردارها: میانگین ۴ تا ۵ تست
  • مبحث ترمودینامیک: میانگین ۲ تا ۳ تست
  • مبحث آینه و عدسی ها: میانگین ۲ تا ۳ تست
  • مبحث خازن و مدارهای الکتریکی: میانگین ۲ تا ۳ تست
  • مبحث الکترومغناطیس و مدارهای مغناطیسی: میانگین ۲ تا ۳ تست
  • مبحث نیرو و گشتاور: میانگین ۲ تا ۳ تست
  • مبحث امواج: میانگین ۲ تا ۳ تست

برای مطالعه بهتر درس فیزیک، علاوه بر مرور منظم درسنامه و حل تست های مربوط به هر مبحث، می توانید از منابع کمکی مانند کتاب های درسی جانشین و منابع آموزشی آنلاین استفاده کنید. همچنین، حل سوالات پیشین کنکور و مشارکت در کلاس های تدریس خصوصی فیزیک نیز می تواند به شما در یادگیری بهتر مفاهیم و تمرین اصولی کمک کند.

مباحث مهم در زمین شناسی

 

زمین شناسی یکی از دروس حائز اهمیت در کنکور سراسری تجربی است و برای رسیدن به نتایج برتر و رقابت در سطوح بالا، نیازمند یک عملکرد برجسته در این درس است. در ادامه، مباحث پرتکرار در زمین شناسی در کنکور تجربی آورده شده است:

 

فصل های آفرینش کیهان و تکوین زمین: میانگین ۵ تست

منابع آب و خاک: میانگین ۴ تست

زمین شناسی و سلامت: میانگین ۴ تست

 

اگرچه زمین شناسی معمولاً از دروس مشکل رشته تجربی نیست، اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر سرنوشت داوطلبان داشته باشد. سوالات پرتکرار در بخش تجربی، محدود به دروس مانند زیست شناسی و فیزیک نیستند. بنابراین، با مرور دقیق منابع کنکور و شناخت مفاهیم کلیدی، با تمرکز بر دروسی مانند زمین شناسی می توان بهترین نتیجه را کسب کرد و نمره کامل را به دست آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *