نکات مشاوره ای

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

یکی از مسائلی که در سال های اخیر بیشترین استرس را به داوطلبان کنکور وارد کرده است، بحث معدل و تاثیر آن بر نتیجه آزمون سراسری است. سوابق تحصیلی می تواند بر رتبه و نمره کنکور داوطلبان تاثیرگذار باشد. طبق اعلام سایت سنجش، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ به صورت قطعی و فقط ۵۰ درصد است.

 

همانند سال های گذشته، در کنکور امسال نیز بخشی از نمره نهایی هر داوطلب به سوابق تحصیلی، به عبارتی نمرات کتبی دیپلم او، اختصاص داده می شود. با توجه به حذف دروس عمومی از ساختار کنکور امسال، تاثیر سوابق تحصیلی در دروس تخصصی بیشتر مشهود است. بدون اطلاع از تاثیر قطعی و روش اعمال آن در کنکور سراسری، داوطلبان نمی توانند برنامه ریزی موفقی برای آزمون داشته باشند.همچنین برای اطلاات بیشتر میتوانید با مشاوران کنکور آسان است در ارتباط باشید.

با توجه به اینکه تاثیر معدل در کنکور در هر پنج گروه آزمایشی شامل رشته های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از سال گذشته اجرایی شده است، طبیعی است که داوطلبان در این زمینه سؤالات زیادی داشته باشند. به همین دلیل، در ادامه مقاله میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان نظام قدیم و جدید بررسی شده است.

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳

 

کنکور سراسری به عنوان یکی از بزرگترین آزمون های ورودی به دانشگاه در کشور ما شناخته می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. تمامی تغییرات و اصلاحات کنکور سراسری به عهدهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در سال های گذشته، براساس مصوبات این شورا، تغییرات زیادی در ساختار کنکور اعمال شد که حذف دروس عمومی و زیرگروه ها از جمله مهمترین آنها بودند. اما تاثیر قطعی معدل در کنکور موضوع مهمی بود که به تصویب رسید.

اوج یادگیری عربی با کنکور آسان است
ادامه مطلب

 

تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان سنجیده می شود. تاثیر این سوابق به میزان ۵۰ درصد قطعی است. میزان تاثیر هر یک از دروس عمومی و اختصاصی در کنکور بر اساس سال های مختلف متفاوت است.

 

در سال ۱۴۰۳، تاثیر دروس عمومی درصدی برابر با ۲۸ و تاثیر دروس تخصصی درصدی برابر با ۲۲ داشته و در مجموع به میزان ۵۰ درصد نمره کل سابقه تحصیلی اختصاص داده می شود. در سال های بعدی، تاثیر این دروس افزایش یافته و در سال های ۱۴۰۴ به بعد به ترتیب ۳۰ درصد و ۳۰ درصد از نمره کل سابقه تحصیلی تشکیل می دهند.

 

همچنین، سوابق دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ با تاثیر قطعی ۳۷.۵ درصد و سوابق پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی با تاثیر قطعی ۱۲.۵ درصد (کلیهٔ این سوابق با تاثیر قطعی ۵۰ درصد) در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ می شوند.

 

در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی است. همچنین، سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) نیز ۵۰ درصد است.

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳

نحوه ی تاثیر معدل در کنکور اردیبهشت 1403

 

داوطلبانی که در نوبت اول کنکور 1403 (اردیبهشت ماه) ثبت نام کرده اند، مشمول سوابق تحصیلی کنکور هستند. بنابراین، دانش آموزان باید به معدل خود در آزمون کتبی، به خصوص دروس عمومی، توجه داشته باشند. این کار به منظور افزایش تراز خود و افزایش شانس قبولی در دانشگاه هایی که بر اساس سوابق تحصیلی نیز دانش آموزان را انتخاب می کنند، ضروری است.

بهترین پکیج کنکوری
ادامه مطلب

 

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان آزمون سراسری اردیبهشت ۱۴۰۳، بر اساس آخرین جلسهٔ شورای عالی انقلاب با توجه به سال تحصیلی، به نسبت ۵۰ درصد و با تاثیر قطعی تعیین شده است. این تاثیر بر اساس معدل پایه دوازدهم دانش آموزان سنجیده خواهد شد. لازم به ذکر است که بر اساس این تصمیم جدید، امتحانات نهایی دانش آموزان در تمامی پایه های متوسطهٔ دوم به صورت نهایی و هماهنگ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

 

بدین ترتیب، میزان تاثیر معدل برای کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۵۰ درصد تاثیر قطعی است.

 

بعد از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳، داوطلبان شوق زده ای منتظر اعلام نتایج و انتشار کارنامه کنکور هستند تا بتوانند سهم سوابق تحصیلی، تراز و رشتهٔ دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنند. توصیه می شود که متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات کارنامه اولیه کنکور، مقالهٔ زیر را نیز مطالعه کنند.

تاثیر معدل کنکور بر دیپلم غیرمرتبط در سال ۱۴۰۳

 

در کنکور سراسری ۱۴۰۳، تقریباً ۴۰ درصد از سوابق تحصیلی به صورت قطعی لحاظ می شود. داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند، می توانند با کسب حداقل نمره موردنیاز در امتحان هر درسی که به صورت هماهنگ برگزار می شود، از تاثیر معدل در کنکور بهره مند شوند. در اینجا لازم به ذکر است که تنها دروسی که امتحانات آن ها به صورت هماهنگ و سراسری برگزار می شود، تاثیر گذار خواهد بود.

 

با توجه به اینکه دیپلم های نظام قدیم که در طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ مدرک دیپلم خود را اخذ کرده اند، سابقه تحصیلی سال دیپلم آن ها در کنکور لحاظ می شود و سال پیش دانشگاهی این داوطلبان به دلیل عدم برگزاری امتحانات نهایی، به عنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته نمی شود. اما دیپلم های نظام قدیم بین سال های ۹۱ تا ۹۷ به دلیل برگزاری امتحانات نهایی دروس سال پیش دانشگاهی، سوابق این دوره نیز اعمال می شود.

ارتباط با استاد احمدی
ادامه مطلب

 

با این حال، ممکن است این سوال در ذهن متقاضیان به وجود آید که آیا تاثیر معدل کنکور بر دیپلم غیرمرتبط امکان پذیر است یا خیر؟ در پاسخ باید توضیح داد که داوطلبانی که رشته دیپلم آن ها با گروه آزمایشی که برای کنکور انتخاب خواهند کرد متفاوت است. در برخی از دروس تخصصی مختص به آن گروه آزمایشی، داوطلبان برای کنکور سراسری فاقد سوابق تحصیلی هستند و نمره صفر برای آن ها در نظر گرفته می شود.

 

بنابراین، داوطلبان دارای دیپلم غیرمرتبط باید برای بهره مندی از سوابق تحصیلی دروسی که نمره صفر برای آن ها لحاظ شده در امتحانات نهایی سال دوازدهم شرکت کرده و با استفاده از ترمیم معدل، نمره در نظرخواهند گرفت. این بدان معناست که برای داوطلبان با دیپلم غیرمرتبط، تاثیر معدل کنکور بر دیپلم در صورت شرکت در امتحانات نهایی دروس مرتبط و ترمیم معدل، ممکن است وجود داشته باشد. با این حال، برای دروسی که نمره صفر برای آن ها لحاظ می شود، ترمیم معدل تاثیری نخواهد داشت.

 

مهم است به این نکته توجه کنید که اطلاعات فوق مربوط به سال ۱۴۰۳ است و ممکن است قوانین و مقررات مربوط به سال های بعد از آن تغییر کرده باشد. بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق تر و به روزتر، با مراجع مربوطه مانند وزارت آموزش و پرورش یا سایت های معتبر مربوطه تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *