نکات مشاوره ای

آزمون های آزمایشی خود را حتما بررسی کنید

آزمون های آزمایشی خود را حتما بررسی کنید

در چند سال اخیر آزمون های آزمایشی در بین دانش آموزان و به خصوص داوطلبان کنکور بسیار رواج پیدا کرده است. این آزمون ها مشابه کنکور هستند و در بیشتر مواقع سوالات سال های گذشته از کنکور سراسری و آزاد می باشند. معمولا این آزمون ها از طرف خود مدارس و یا موسسات مختلف در دوره های زمانی معینی برگزار می شوند.

هدف از برگزای این نوع آزمون های مشابه کنکور، آشنایی دانش آموزان با فضای کنکور اصلی می باشد تا در آن زمان داوطلبان کنکور بر اثر استرس و اضطراب نتایج بدی نداشته باشند. همچنین یکی دیگر از دلایل انجام این کار آشنایی با سوالات کنکور و قوی تر شدن داوطلبان برای آزمون اصلی می باشد.

آزمون های آزمایشی خود را حتما بررسی کنید

دانستنی هایی درباره ازمون های ازمایشی

جالب است بدانید که بسیاری از دانش آموزان بعد از گذشت مدتی و یا از همان ابتدا از نتایج این گونه آزمون ها برای قوی تر شدنشان استفاده نمی کنند و یا آن که به شیوه های اشتباه این کار را انجام می دهند. در اکثر مواقع نتایج این گونه آزمون ها در حال روحی دانش آموزان بیشتر تاثیر گذار است تا قوی تر شدنشان.

همان ‌طور که قبلاً اشاره کردیم این آزمون ‌ها در طول یک ‌سال در دوره‌ های زمانی تعیین ‌شده ‌ای برگزار می ‌شوند برای مثال هر ۲ هفته یک‌ بار. این‌ موضوع باعث می‌ شود تا دانش آموزان پس ‌از مدتی نسبت ‌به نتایج خود بی‌ توجه باشند. غافل از این‌ که با بررسی سوالات و پاسخ‌ های غلط و صحیح خود می‌ تواند نتیجه آزمون بعدی خود را بهتر کنند و به این صورت در هر آزمون سطح خود را بالا تر ببرد.

در این مقاله ما قصد داریم به شما نحوه بهره ‌وری از این آزمون ‌ها را آموزش دهیم تا با برنامه یادگیری اسان، در کنکور اصلی نتایج بهتری کسب کنید و همچنین رتبه قابل ‌قبولی داشته باشید.

بررسی تمامی سوالات آزمون های آزمایشی

حتما از معلمان خود شنیده ‌اید که می ‌گویند پس ‌از مشاهده نتایجتان تمامی سؤالات را بررسی کنید چه سوالاتی که غلط جواب داده‌ اید و چه سوالاتی که صحیح جواب داده ‌اید. هدف از بررسی پاسخ سوالات غلط یادگیری راه ‌حل و یا دلیل اشتباه جواب دادن شما است.

بسیاری از افراد این کار را انجام می‌ دهند اما سوالاتی که صحیح جواب داده ‌اند را بررسی نمی ‌کنند و نمی‌ دانند این‌ موضوع تا چه حد می ‌تواند به آن‌ ها لطمه بزند. در برخی از مواقع ممکن است پاسخ شما به‌ صورت اتفاقی صحیح بوده باشد به ‌این ‌ترتیب با بررسی این سوال می ‌توانید اشتباه خود را دریابید. یا آنکه راه ‌حلی که ارائه شده ‌است از راه‌ حل شما کوتاه ‌تر باشد و شما را سریع ‌تر به جواب برساند که این ‌موضوع می ‌تواند در زمان شما تاثیر بگذارد.

همچنین مواردی هم وجود دارند که پاسخ شما صحیح است اما در سوال نکته ‌ای وجود دارد که شما به آن توجه نکرده ‌اید و با بررسی این سوال می ‌توانید دقت تان را بیشتر کرده و نکات بیشتری یاد بگیرید همان‌ طور که مشاهده کردید با بررسی سوالاتی که صحیح پاسخ داده ‌اید هم می ‌توانید نکات بسیار زیادی یاد بگیرید و خودتان را قوی ‌تر کنید.

پیشنهاد می ‌کنیم برای انجام این کار یک دفترچه تهیه کنید و پس ‌از آزمون با بررسی پاسخ‌ های غلط و صحیح خودتان نکات مهمی که یاد می‌ گیرید و یا از یاد برده اید را در آن یادداشت کنید.

نوشتن علت تمامی پاسخ های اشتباه

یکی دیگر از کار هایی که باید در زمان بررسی آزمون ‌های آزمایشی خود انجام دهید نوشتن علت پاسخ‌ های اشتباهتان می ‌باشد. همچنین می ‌توانید برای سوالاتی که به آن ‌ها پاسخ نداده اید هم علت را بنویسید. به این صورت با بررسی این سوالات می‌ توانید به اشتباهاتتان پی ببرید.

اگر علت اشتباهات تان را یادداشت کنید متوجه می ‌شوید که در برخی موارد علت اشتباه پاسخ دادنتان بی ‌دقتی در محاسبات و یا درست متوجه نشدن سوال بوده‌ است. پیشنهاد می ‌کنیم سوالاتی را که جواب نداده ‌اید را هم علتش را یادداشت کنید به این صورت خواهید فهمید در کدام مبحث ضعف دارید و یا تسلط کافی ندارید.

حتی اگر علت پاسخ ندادن به سؤالی کمبود وقت باشد باز هم توصیه می ‌کنیم علت را یادداشت کنید تا بتوانید در آزمون‌ های بعدی زمانتان را بهتر مدیریت کنید. پس ‌از یادداشت کردن علت سوالاتی که اشتباه جواب داده‌ اید و یا اصلاً جواب نداده‌ اید به این طریق می‌ توانید برنامه ریزی بهتری برای یادگیری و یا مرور درس ‌ها داشته باشید. این ‌موضوع می‌ تواند به شما برای قوی ‌تر شدن تان و تسلط داشتن به تمامی مباحث درسی کمک بسیاری کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای تست زنی درس فیزیک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *