نکات مشاوره ای

وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه

وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه

وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه

چقدر درباره وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه آشنا هستید؟برای آشنایی بیشتر با انتشارات گیلنا همراه باشید.

وسواس فکری یکی از موانع جدی داوطلبان کنکور برای استفاده درست از زمان مطالعه است. اگر شما هم دچار این مشکل شده باشید، می دانید که چقدر وقتتان را تلف می کند و جلوی پیشرفت شما را می گیرد.

چون این موضوع در بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری بسیار رایج است قصد داریم در این مقاله به وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه بپردازیم.

وسواس فکری چیست؟

وقتی صحبت از وسواس می شود، معمولا به یاد کسانی می افتیم که مدام در حال شستشوی دستها و لوازمشان هستند؛ اما وسواس انواع مختلفی دارد.

وسواس فکری مجموعه ای از افکار مزاحم است که مدام در ذهن تکرار می شود و اضطراب زیادی را ایجاد می کند. فردی که مبتلا به وسواس فکری است برای اینکه اضطرابش را کم کند، مدام یک یا چند کار ثابت را تکرار می کند؛ اما باز هم خیالش راحت نمی شود و همچنان اضطراب دارد.

پس داشتن اطلاعات درمورد وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه بسیار مهم است.برای موفق شدن در کنکور میتوانید از مشاوران یادگیری آسان کمک بگیرید.

وسواس فکری در زمان مطالعه

کسانی که در مطالعه دچار وسواس فکری هستند، رفتارهای مختلفی را از خود نشان می دهند. بعضی از آنها قبل از شروع مطالعه برای آماده کردن وسایلشان وسواس دارند؛ یعنی باید اول تمام وسایلشان را مرتب در کنارشان بچینند؛ خودکارها و مدادها باید ترتیب خاصی داشته باشند؛ اما باز هم احساس می کنند میزشان به اندازه کافی مرتب نیست و نمی توانند تمرکز داشته باشند. گاهی این مرتب کردن ساعتها وقتشان را می گیرد و از برنامه درسیشان عقب می مانند.

قیمت پکیج های تخصصی دروس چقدر است؟
ادامه مطلب

بعضی ها هم موقع درس خواندن دچار وسواس هستند؛ یعنی بارها یک مطلب را می خوانند و یاد می گیرند؛ اما فکر می کنند نکند خوب یاد نگرفته باشند و دوباره شروع به خواندن همان بخش می کنند. به این ترتیب ساعتها می گذرد و فقط چند پاراگراف کوتاه را خوانده اند.

گاهی تمام قسمتهای یک صفحه را بررسی می کنند تا مبادا نکته ای از نظرشان دور مانده باشد. موقع خلاصه نویسی، تمام جملات را دوباره یادداشت می کنند تا چیزی جا نماند.

بعضی از داوطلبان هم هر کتاب کمک درسی که می بینند را می خرند و با وجود اینکه کتابها و منابع زیادی دارند باز هم دوست دارند کتابهای بیشتری تهیه کنند؛ فکر می کنند نکند در منابع دیگر، نکات جدیدی وجود داشته باشد. آنقدر کتاب کمک درسی می خرند که موقع خواندن آنها سردرگم می شوند.

وسواس هم تمرکز را کم می کند، هم موجب اضطراب و خستگی می شود و هم سرعت مطالعه را کاهش می دهد.

چون این موضوع باعث اتلاف وقت می شود خیلی مهم است که درباره وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه بیشتر بدانید.

راههای مقابله با وسواس فکری در زمان مطالعه

تغییر سبک زندگی برای مقابله با وسواس فکری

  • استرس باعث تشدید وسواس می شود. سعی کنید با روشهایی مثل تنفس عمیق، ریلکسیشن، تفکر مثبت و ورزش سبک استرس خود را کم کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید؛ آب کافی بنوشید و تغذیه سالمی شامل انواع میوه و سبزی تازه و انواع مغزها داشته باشید.
  • برنامه درسی مشخصی داشته باشید که ساعت خواندن هر درس با جزئیات در آن نوشته شده باشد. خودتان را ملزم کنید در هر ساعت، همان بخشی را که مشخص شده، بخوانید و تمام کنید.
  • تمام لوازم موردنیاز خود را از قبل آماده کنید تا موقع درس خواندن مدام بلند نشوید و تمرکزتان را از دست ندهید.
  • برای جلوگیری از وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه، اتاق خود را خلوت نگه دارید و وسایل غیرضروری را از اتاق خارج کنید تا در طول مطالعه حواستان پرت نشود. روی دیوارهای اتاق، تابلو یا اشیاء اضافه ای نباشد. می توانید چند جمله تاکیدی برای تمرکز بیشتر روی دیوار بچسبانید تا هر وقت آنها را دیدید، بتوانید روی زمان حال متمرکز بمانید.
  • موقع درس خواندن حتما خلاصه نویسی کنید تا برای مرور از همان خلاصه ها استفاده کنید و مجبور نباشید تمام مطالب کتاب را دوباره بخوانید.
  • هنگام مطالعه با انگشت یا مداد، به کلماتی که می خوانید اشاره کنید و زیر مطالب مهم را خط بکشید. این کار به تمرکز بیشتر شما کمک می کند.
  • تکنیکهای تندخوانی را تمرین کنید. موقع تندخوانی مجبورید زود از مباحث عبور کنید و ذهن شما فرصت کمتری برای افکار وسواسی خواهد داشت.
  • بعد از خواندن هر مبحث، تست مربوط به همان بخش را بزنید. وقتی ببینید که می توانید به تستها جواب دهید، خیالتان بابت یادگیری راحت می شود.
  • ایده آل گرا نباشید. برای قبولی در رشته و دانشگاه دلخواهتان نیازی نیست همه درسها را صد بزنید. اگر در کنکور چند تست را هم بلد نباشید، اشکالی ندارد و باز هم می توانید به کسب رتبه خوب امیدوار باشید.
  • منابع کمک درسی متعدد نخرید. درمورد بهترین منابع از مشاوران و استادان خود سوال کنید و فقط چند منبع محدود را که آنها معرفی می کنند، تهیه کنید.
کنکور 1401 برنامه ریزی اساتید برتر
ادامه مطلب

 

وسواس فکری و مقابله با آن

جمع بندی درباره وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه

وسواس فکری وقت ارزشمند شما را تلف می کند؛ بازدهی مطالعه شما را کاهش می دهد و اجازه نمی دهد از زمانتان درست استفاده کنید. اگر دچار وسواس مطالعه هستید بدانید تنها نیستید و این یک مشکل رایج در میان داوطلبان کنکور است.

کمالگرا نباشید؛ اگر همان بار اول نتوانستید تمام بخشهای خوانده شده را حفظ باشید اشکالی ندارد؛ شما باز هم فرصت برای خواندن و تسلط بر مباحث دارید.

منابع درسی زیاد و متنوع، بیشتر حواستان را پرت می کند؛ اگر بخواهید هر مبحث را از روی چند منبع بخوانید هم خسته می شوید و هم زمان زیادی را باید صرف یک درس کنید؛ در این صورت به خواندن درسها و مباحث دیگر نمی رسید.

وسواس فکری را در همان مراحل اول کنترل کنید؛ چون به مرور گسترش پیدا می کند و کنترل آن هم سخت می شود.

اعتماد به نفستان را بالا ببرید؛ شما در حال تلاش برای رسیدن به آرزوهایتان هستید و خدا هم کمک می کند که به آنها برسید.

برای برنامه ریزی مناسب و استفاده از روشهای درست درس خواندن هم می توانید از مشاوران مجرب و دلسوز موسسه کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 دیدگاه در “وسواس فکری و مقابله با آن در زمان مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *