نکات مشاوره ای

تکنیک های تقویت حافظه برای دانش آموزان

تکنیک های تقویت حافظه برای دانش آموزان

یادگیری تکنیک های تقویت حافظه می ‌تواند به شما کمک کند تا تمامی اطلاعاتی که یاد می ‌گیرید را به حافظه‌ بلند مدت خودتان بسپارید. فراموش کردن برخی از موضوعات کاملاً طبیعی است اما گاهی اوقات موضوع فراموش ‌شده می ‌تواند برای ما بسیار مهم باشد.

این اتفاق تنها برای دانش ‌آموزان نمی ‌افتد، بلکه می ‌تواند برای کارمندان، دانشجویان و یا حتی مردم عادی هم اتفاق بیافتد. به همین دلیل این مقاله می‌ تواند برای تمامی گروه‌ های سنی از دانش ‌آموزان گرفته تا بزرگسالان مفید باشد.

قطعا تا به ‌حال برای تان پیش آمده ‌است که برای به ‌خاطر سپردن برخی از مسائل نیاز به تلاش بیشتری دارید اما در مقابل برخی دیگر از اطلاعات را به ‌راحتی به‌ خاطر می‌ سپارید.

در این‌ جا این سؤال پیش می ‌آید که مشکل از کجاست؟ و یا چرا این دوگانگی اتفاق می ‌افتد؟

باید به شما بگوییم که مشکل از حافظه و یا ذهن شما نیست بلکه عواملی وجود دارد که باعث راحت به‌ خاطر سپردن بعضی از مسائل می ‌شود. در ادامه ما به شما تکنیک‌ ها و عواملی که می ‌توانند کمکتان کنند را خواهیم گفت.

تقسیم بندی اطلاعات جدید یکی از تکنیک های تقویت حافظه

هنگامی ‌که می ‌خواهید یک موضوع جدید را به ‌خاطر بسپارید می ‌توانید با قطعه‌ بندی کردن و تقسیم‌ بندی کردن آن کار را راحت ‌تر کنید. جالب است بدانید که شما بدون آن که از این موضوع و تکنیک اطلاع داشته باشید قبلاً بار ها آن را انجام داده ‌اید، برای مثال به ‌خاطر سپردن یک شماره ‌تلفن و یا رمز ورود اکانت شبکه ‌های اجتماعی ‌تان.

برنامه ریزی تابستانه برای کنکور 1401
ادامه مطلب

اگر دقت کنید برای به ‌خاطر سپردن یک شماره ‌تلفن، شما آن شماره را تبدیل به گروه ‌های سه یا دو تایی از اعداد می ‌کنید، به این کار تقسیم ‌بندی و یا قطعه ‌بندی اطلاعات می‌ گویند. معمولاً بیشتر افراد برای به‌ خاطر سپردن اطلاعاتی که به اعداد مربوط می ‌شود از همین روش استفاده می ‌کنند، اما ما در این‌ جا می ‌خواهیم به شما سطح وسیع ‌تری از تقسیم‌ بندی اطلاعات را آموزش دهیم.

شما می ‌توانید برای به‌خاطر سپردن لغات آن ‌ها را تبدیل به یک یا دو بخش کنید و یا آن که با ویژگی ‌هایشان به خاطر بسپارید همچنین برای به ‌خاطر سپردن برخی از اطلاعات تاریخی می ‌توانید آن‌ ها را بر اساس دوره زمانی تقسیم‌ بندی کرده و به خاطر بسپارید.

همین طور برای یادگیری لغات خارجی می‌ توانید بر اساس نوع کاربردشان آن‌ ها را دسته ‌بندی کنید، به ‌عنوان مثال شغل‌ ها، لوازم خانه و غیره. در آخر اگر برای به‌ خاطر سپردن برخی از اطلاعات نمی‌ توانید از هیچ الگوی خاصی استفاده کنید پیشنهاد می‌ کنیم آن‌ ها را به گروه‌ های سه یا چهار تایی تقسیم کنید این کار می‌ تواند بسیار مفید باشد.

تقسیم بندی اطلاعات جدید یکی از تکنیک های تقویت حافظه
قبل ‌از حفظ کردن اطلاعات آن‌ ها را درک کنید

برخی از افراد زمانی ‌که می‌ خواهند مطلب جدیدی را یاد بگیرند بدون درک کامل و فهمیدن آن موضوع تنها سعی در حفظ کردن آن دارند. این کار کاملاً اشتباه است، چرا که حفظ کردن اطلاعاتی بدون درک درست آن تنها می‌ تواند در کوتاه ‌مدت به کار شما بیاید.

شیوه پاسخ دادن به تست کنکور با پکیج آموزشی مشاوران برتر
ادامه مطلب

قطعا برایتان پیش‌ آمده است که وقتی می‌ خواهید درسی را بدون فهمیدن درست تنها حفظ کنید یک پاراگراف را بارها و بارها می ‌خوانید اما نمی ‌توانید آن را به‌ خاطر بسپارید و این‌ موضوع شما را خسته می‌ کند. در صورتی ‌که اگر ابتدا سعی در فهم و درک درست اطلاعات داشته باشید تنها با یک الی دو بار خواندن دوباره آن پاراگراف، خواهید دید که به ‌راحتی 80 درصد مطالب را به ‌خاطر سپرده ‌اید.

یکی از راهکار هایی که می ‌تواند به درک بهتر مطالب کمک کند ایجاد ارتباط بین موضوع جدیدی که یاد می‌ گیرید و تجربه شخصیتان است. برای مثال در درس جغرافیا می ‌توانید قبل‌ از یادگیری مطالب و حفظ کردن آن ‌ها ابتدا بر روی نقشه، کشور ها و یا شهر ها را به ‌خاطر بسپارید و یاد بگیرید سپس خواهید دید که یادگیری این درس چقدر برایتان راحت ‌تر می ‌شود.

تصویر سازی اطلاعات یکی از تکنیک های تقویت حافظه

تکنیک تصویر سازی می ‌تواند به‌ خاطر سپردن اطلاعات را برایتان بسیار جذاب و آسان کند. برای مثال زمانی ‌که می ‌خواهید چرخه‌ی آب را به خاطر بسپارید می ‌توانید با تصور کردن تعدادی ابر زیاد و سپس باریدن باران بر روی زمین و پس ‌از آن پیوستن این آب ‌ها به رود ها و جاری شدن رود ها به سمت دریا و تابیدن خورشید و در نهایت بخار شدن آب و تبدیل دوباره آن به ابر به‌ راحتی این اطلاعات را به‌ خاطر بسپارید.

و در اخر بهتر است بدانید: که شما می توانید برای تهیه بسته های یادگیری اسان به سایت اسان یادگیری مراجعه نموده و سفارش خود را ثبت نمایید.

کاهش استرس درسی
ادامه مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *