نکات مشاوره ای

یادگیری بهتر و زود فراموش نکردن دروس چه راه کارهایی دارد؟

برای یادگیری بهتر و زود فراموش نکردن دروس چه کار کنیم؟

یادگیری بهتر دروس و زود فراموش نکردن آن‌ ها یکی از موضوعاتی است که اکثر دانش ‌آموزان و به ‌خصوص داوطلبان کنکور با آن دست به گریبان ‌اند. در این مقاله قصد داریم برای شما درباره علت ‌های فراموشی و راهکار های آن توضیح دهیم.
به شما اطمینان می‌ دهیم با به ‌کارگیری راهکار هایی که گفته خواهد شد به ‌راحتی می ‌توانید این مشکل را حل کنید. فراموشی در اثر برخی از موارد پیش می ‌آید و این موارد عبارتند از:
• عدم علاقه
• با عجله یاد گرفتن
• نداشتن برنامه درست و عدم نظم در آن
• مشخص نکردن هدف و تعهد نداشتن
هر یک از این موارد می ‌توانند علت به‌ خاطر نسپردن مباحث درسی باشند. در ادامه به بررسی تمامی موارد گفته‌ شده خواهیم پرداخت و راهکار هایی برای برطرف کردن آن‌ ها نیز خواهیم گفت.

بی علاقگی یکی از علل عدم یادگیری بهتر دروس

همان‌ طور که می ‌دانید داشتن علاقه یکی از موضوعاتی است که می ‌تواند به یادگیری بهتر شما و همچنین فراموش نکردن آن کمک کند. داشتن تمرکز برای به خاطر سپردن و فراموش نکردن مباحث درسی یکی از اصلی ‌ترین موضوعات است و شما با نداشتن علاقه به آن طبیعی است که نتوانید تمرکز لازم را داشته باشید. تمرکز نداشتن باعث کم ‌دقتی و در نتیجه به‌ راحتی فراموش کردن دروس می ‌شود.
حتما برای شما هم پیش ‌آمده است که به برخی از دروس علاقه نداشته باشید و یا علاقه کمتری داشته باشید. اگر بخواهید علت این‌ موضوع را بررسی کنید خواهید دید که عدم علاقه‌ شما ناشی از تسلط کافی نداشتن و یا درک مباحث می ‌باشد.
پیشنهاد می ‌کنیم برای این دروس زمان بیشتری بگذارید تا به تسلط و درک کافی از آن برسید سپس خواهید دید که علاقه شما نسبت ‌به آن کمی بیشتر شده ‌است. دلیل این اتفاق تنها قوی ‌تر شدن شما و تمرکز بیشتر در آن درس می ‌باشد.

پکیج آموزشی درس ریاضی شامل چه مواردی است؟
ادامه مطلب

نداشتن عجله در یادگیری

یکی دیگر از عوامل فراموشی و عدم یادگیری بهتر دروس داشتن عجله در یاد گرفتن است. زمانی ‌که شما برای یاد گرفتن درسی عجله کنید و زمان کافی برای مسلط شدن به آن نگذارید طبیعی است که آن مبحث را به‌ راحتی از خاطر ببرید.
ممکن است با زمان کمتری اختصاص دادن برای یک مبحث درسی فکر کنید که در وقتتان صرفه‌ جویی خواهید کرد. اما همیشه به‌ خاطر داشته باشید با اختصاص ندادن زمان کافی برای مسلط شدن در آینده باید زمان بیشتری برای آن بگذارید چرا که شما مبحث را در حافظه کوتاه ‌مدت خود ثبت کرده ‌اید و در بلند مدت به ‌طور کلی مباحث خوانده ‌شده را از یاد می ‌برید.

این‌ موضوع می ‌تواند وقت و زمان شما را بیشتر هدر دهد. پیشنهاد می ‌کنیم برای اتفاق نیافتادن این ‌موضوع برای هر درس و هر مبحثی زمان کافی برای یادگیری آن را در نظر بگیرید. به این صورت هم موضوع فراموشی اتفاق نمی افتد و هم این که در آینده تنها با یک مرور سریع تمامی مطالب از قبل خوانده شده را می توانید جمع بندی کنید.

بیشتر بدانید:برای بهرمندی از محصولات یادگیری اسان میتوانید به سایت اسان یادگیری مراجعه نمایید.

بی ‌نظمی و نداشتن برنامه یکی از علل فراموشی

بی ‌نظمی و نداشتن برنامه برای یادگیری بهتر دروس و همچنین مرور درس ‌ها در بسیاری از موارد می ‌تواند باعث فراموشی شود. بسیاری از دانش ‌آموزان فواید داشتن برنامه و نظم در مطالعات را نمی ‌دانند و همین موضوع باعث می ‌شود تعداد درس ‌ها و یا مباحثی که نتوانسته ‌اند نسبت به آن‌ ها مسلط شوند روی ‌هم انباشته شود.

مدیریت زمان در کنکور سراسری چه اهمیتی دارد
ادامه مطلب

پیشنهاد می ‌کنیم برای نداشتن استرس در این‌ موضوع برای خودتان یک برنامه‌ مطالعاتی داشته باشید و در این برنامه برای درس ‌های حفظی و هم چنین درس ‌هایی که نیاز به تمرین دارند مانند ریاضی و فیزیک زمان مناسبی اختصاص دهید. فایده داشتن برنامه و نظم در آن طبقه ‌بندی دروس برای مطالعه‌ آن‌ ها است به این صورت ذهن شما هم نظم پیدا خواهد کرد و از آشفتگی دور می‌ مانید.

عدم احساس مسؤولیت و نداشتن هدف

در بسیاری از مواقع عدم احساس مسئولیت و نداشتن تعهد باعث می ‌شود تا شما نسبت به یادگیری بهتر دروس بی ‌علاقه شوید. همچنین مشخص نکردن هدف در برنامه مطالعاتی باعث کم شدن و یا نداشتن انگیزه در شما می ‌شود.
بنابراین پیشنهاد می ‌کنیم برای یادگیری تمام مباحث درسی برای خودتان هدف‌ گذاری کنید تا انگیزه لازم برای یادگیری آن داشته باشید. همچنین نسبت ‌به این برنامه متعهد باشید. تعیین کردن هدف نیمی از تعهد و احساس مسئولیت را در شما ایجاد می ‌کند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *