نکات مشاوره ای

تست های شک دار

تست های شک دار

تست های شک دار

تست های شک دار یکی از مشکلات رایج داوطلبان کنکور موقع جواب دادن به سوالات آزمون است. بعضی از آنها تصمیم می گیرند این تستها را بدون جواب، رها کنند و بعضی ها هم به صورت شانسی به تستها جواب می دهند. می خواهیم ببینیم وقتی با تستهای شک دار مواجه می شوید باید چکار کنید و اصلا چرا این اتفاق می افتد. با اوج یادگیری همراه باشید.

چرا در آزمون با تست های شک دار روبرو می شوید؟

چرا بین گزینه های یک تست، تردید دارید؟ این موضوع دلایل مختلفی دارد که اگر به آنها توجه کنید با تستهای شک دار کمتری روبرو می شوید.

  • قبل از اینکه یک مبحث را خوب بخوانید و به آن مسلط شوید، نباید به سراغ تستهای آن بروید. تست زدن بدون مطالعه فایده ای ندارد. در جلسه کنکور هم معمولا تست های شک دار در درسهایی دیده می شوند که کاملا به آنها تسلط ندارید.
  • بعد از خواندن هر مبحث، اول تمرینهای تشریحی آن را حل کنید. بعد مطالب را مرور و رفع اشکال کنید. تست زدن مرحله آخر است.
  • اگر در جلسه آزمون دچار استرس شوید، ممکن است در درسهایی که خوب خوانده اید هم به تستهای شک دار برسید. در این مواقع اول سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید. اگر نمی توانید متمرکز شوید، ان تست را علامت بزنید و به سراغ تستهای دیگر یا حتی درس دیگر بروید. کمی که از زمان آزمون بگذرد و به تستها جواب دهید، استرستان کمتر می شوید. حالا می توانید برگردید و تست شک دار را دوباره بخوانید و پاسخ دهید.
  • گاهی تست های شک دار همان تستهایی هستند که قبلا هنگام تمرین در خانه یا آزمونهای آزمایشی با آنها مواجه شده بودید و برایتان مشکل بودند؛ اما رفع اشکال نکردید و آن بخش را خوب یاد نگرفتید. بنابراین خیلی مهم است که بعد از هر آزمون آزمایشی، نقاط قوت و ضعفتان را بررسی و آنها را برطرف کنید.
  • اگر کتابهای کمک آموزشی که از روی آنها مطالعه می کنند دارای مطالب غلط باشند، ممکن است در جلسه آزمون به بعضی از تستها جواب نادرست بدهید یا بین مطلبی که در کتاب درسی و کمک درسی خوانده اید، مردد بمانید. همیشه در خرید کتابهای کمک درسی دقت کنید و حتما ان را با راهنمایی مشاورین انتشارات گیلنا یا معلمتان انتخاب کنید.
فایده کتاب خواندن چیست؟
ادامه مطلب

تکنیکهای مختلف تست زنی

روشهای مختلفی برای تست زنی در کنکور و آزمونهای آزمایشی وجود دارد که بعضی از آنها را مرور می کنیم:

ضربدر منها:

این روش تست زنی، شناخته شده است و به مدیریت زمان هم کمک می کند. روش انجام آن به این صورت است که بار اول که تستها را می خوانید، به هرکدام که برایتان راحت هستند، جواب می دهید. اگر سوالی را اصلا بلد نیستید یک علامت منها کنار تست بگذارید که در مرور بعدی بدانید نباید وقتتان را برای آن سوال تلف کنید.

اگر هم به سوالی شک دارید یا راه حل طولانی دارد، در کنارش یک علامت ضربدر بگذارید. بعد از اینکه همه تستها را خواندید و به سوالات آسان جواب دادید، اگر وقت اضافه ای داشتید به سراغ علامتهای ضربدر بیایید و روی تست های شک دار تمرکز کنید.

حذف گزینه ها:

در این تکنیک تست زنی اگر جواب درست را در نگاه اول بلد نیستید، گزینه های اشتباه را کنار بگذارید؛ آن وقت بین دو گزینه که شک دارید، انتخاب جواب راحت تر می شود.

زمانهای نقصانی:

کنکور برای تستهای هر درس، زمان خاصی پیشنهاد می شود که در اول دفترچه سوالات نوشته می شود. اگر بتوانید به هر تست در زمان کمتری از مقدار پیشنهاد شده پاسخ دهید، می توانید از زمان ذخیره شده برای تمرکز بیشتر روی تست های شک دار استفاده کنید. این هم یکی دیگر از روشهای مدیریت زمان در جلسه آزمون است.

برنامه ریزی مطالعه برای کنکور سال آینده
ادامه مطلب

برای استفاده از این روش از ساعت مچی کمک بگیرید؛ همچنین روی سوالاتی که جوابشان را با قاطعیت نمی دانید وقت تلف نکنید. اگر در پایان، زمان اضافه داشتید به این تستها هم بپردازید.

مشاوران باتجربه کنکور آسان است هم امادگی دارند برای برنامه ریزی درسی و تحلیل کارنامه ها به شما کمک کنند و تا پایان مسیر موفقیت در کنارتان باشند.

تست های شک دار

روش جواب دادن به تست های شک دار

تستهای شک دار معمولا ۵۰-۵۰ هستند؛ یعنی اگر شانسی جواب دهید، هم ممکن است درست باشند و نمره آن تست را بگیرید و هم ممکن است غلط باشند و نمره منفی بگیرید.

پس بالاخره باید تستهای شک دار را بزنید یا نه؟ با استفاده از تکنیکهای تست زنی که گفتیم، اول زمانتان را مدیریت کنید. اگر در آخر امتحان، وقت داشتید به تست های شک دار فکر کنید.

اگر بعد از فکر کردن، باز هم از جوابتان مطمئن نیستید، بهتر است آن تست را کنار بگذارید؛ چون نمره منفی تستهای غلط، تراز شما را پایین می آورد.

اگر تستهای یک درس برایتان سخت است دچار استرس نشوید؛ چون به احتمال زیاد آن سوالات برای همه داوطلبان سخت است.

جمع بندی و نکات پایانی درباره تست های شک دار

آزمون سراسری نمره منفی دارد و سوالات غلط می توانند پاسخهای درست شما را هم از بین ببرند. پس منطقی است که وقتی از جواب تستی مطمئن نیستید، آن را سفید بگذارید.

بعضی از تستها در نگاه اول سخت به نظر می رسند، اما اگر کمی تمرکز داشته باشید می توانید به آنها جواب دهید. درعین حال زمان کنکور محدود است و نمی توانید وقتتان را صرف یک سوال شک دار کنید.

مطالعه ی حرفه ایی برای کنکور با یادگیری آسان
ادامه مطلب

سرعت عمل خود را در تست زدن بالا ببرید. با کمک تکنیکهای تست زنی که گفتیم، حتما زمان آزمون را مدیریت کنید تا در پایان فرصت داشته باشید با خیال راحت به سراغ تست های شک دار بروید و به آنها فکر کنید.

اگر موقع درس خواندن کاملا به مباحث مختلف مسلط باشید، در جلسه امتحان با اعتماد به نفس به سوالات جواب می دهید و مردد نیستید.

شاید تستی برایتان سخت است نگران نباشید؛ نیازی نیست به همه تستها درست پاسخ دهید تا بتوانید در رشته و دانشگاه خوبی قبول شوید.

نقاط قوت و ضعفتان را بشناسید و سعی کنید نقطه ضعفها را برطرف کنید. بعد از آزمونهای آزمایشی حتما کارنامه را تحلیل کنید. تجربه مشاورتان در این زمینه بسیار موثر است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 دیدگاه در “تست های شک دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *