نکات مشاوره ای

تاثیر انگیزه بر موفقیت کنکور

تاثیر انگیزه بر موفقیت کنکور

اولین عاملی که بر موفقیت داوطلبان در کنکور تاثیر گذار است انگیزه می باشد. در واقع انگیزه می تواند بهترین محرک در جهت رسیدن به اهداف باشد. علاوه بر این باید ذکر کنیم که داوطلبی که انگیزه داشته باشد و هدفی برای خود تعیین کند، بیشتر زمان خود را در طول شبانه روز به خواندن درس می گذراند. انگیزه مهم ترین عامل برای درس خواندن است. اگر انگیزه در راه رسیدن به هدفی مشخص نباشد، هیچ شور و اشتیاقی برای داوطلب وجود نخواهد داشت.

در این صورت داوطلب هر چقدر هم تلاش کند آمادگی لازم را برای درس خواندن و تست زدن و شرکت در آزمون سراسری کنکور ندارد. انگیزه داوطلبان کنکور کمک کننده آنها در راه طویل قبولی در دانشگاه است .

البته عوامل متفاوتی وجود دارد که مانع از انگیزه داوطلبان کنکور برای درس خواندن می شود، در واقع والدینی که فرزند کنکوری دارند تا حد امکان باید توجه کنند که هیچ عاملی نباید باعث ایجاد اختلال در انگیزه فرزندشان شود.

برای تهیه پکیج های آموزشی اوج یادگیری میتوانید با شماره های سایت تماس بگیرید.

انگیزه چیست؟

انگیزه راه رسیدن همه افراد به خصوص داوطلبان کنکور به موفقیت است. وجود انگیزه در داوطلبان کنکور باعث می شود تا تلاش و کوشش زیادی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند و در این راه ثابت قدم بمانند.

در حقیقت وجود اراده محکم به داوطلبان کنکور کمک می کند تا هیچ عواملی مانع انگیزه داوطلبان کنکور نشود. علاوه بر این باید بیان کنیم که زمانی که داوطلب کنکور انگیزه لازم را برای درس خواندن داشته باشد، به هیچ عنوان در اهدافش سست نمی شود و به هیچ عنوان احساس شکست و یا احساس پوچی ندارد. انگیزه باعث می شود تا دل سردی و بی میلی نسبت به کتاب های کنکور از داوطلبان دور شود و داوطلب آینده خود را درخشان تصور کند. در واقع این تصورات باعث افزایش انگیزه داوطلبان کنکور می شود. علاوه بر این باید بیان کنیم که برای گام برداشتن به سمت رتبه قبولی در کنکور سراسری نیاز به چیزی به نام هدف و انگیزه و اراده است این سه معیار می تواند باعث ایجاد اهداف سرنوشت ساز شود.

افزایش تراز و درصد در آزمون های آزمایشی
ادامه مطلب

انواع انگیزه

انگیزه به انواع متفاوت تقسیم بندی می شود. دو نوع از آن به دو دسته انگیزه درونی و انگیزه بیرونی تقسیم شده است. در واقع در مورد انگیزه درونی باید بیان کنیم همان خواسته ها و آرزوها و امیال درونی انسان و علایق به چیزهایی که باعث ایجاد خرسندی در انسان می شود و انسان به آن علاقه مند است و در راه رسیدن به آنها تلاش می کند انگیزه درونی نام دارد.

در واقع انگیزه درونی مهمترین عامل برای رسیدن به موفقیت و اهدافی است که انسان قبل از رسیدن به آن در ذهن خود ایجاد کرده است. اما در مورد نوع دوم انگیزه یعنی انگیزه بیرونی باید بیان کنیم که انگیزه ای است که به اجبار به وجود می آید. در واقع آن رضایت و خوشحالی که از طرف تشویق والدین برای فرزند به صورت اجبار به وجود می آید، انگیزه بیرونی نام دارد.

راه های افزایش انگیزه

همانطور که در قسمت فوق بیان کردیم انگیزه می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی اراده مستحکم داوطلب بگذارد. اما مهمترین سوال این است که آیا راهی برای افزایش انگیزه داوطلبان کنکور وجود دارد؟ عواملی می تواند باعث افزایش انگیزه در داوطلبان کنکور شود.

مثلاً داوطلبی که علاقه دارد در رشته پزشکی قبول شود با موضوع زندگی پزشکان معروف با استفاده از تجربیات آنها می تواند انگیزه بسیار زیادی در این راه کسب کند. علاوه بر این می تواند با مشاهده مصاحبه مربوط به داوطلبانی که در کنکور سراسری سال های قبل رتبه تک رقمی کسب کرده اند، انگیزه خود را افزایش دهند. مهمترین عاملی که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش انگیزه داوطلبان کنکور بگذارد مرور اهداف و رویاهای شیرین است.

خرید حضوری و غیر حضوری پکیج دروس عمومی اوج یادگیری
ادامه مطلب

سخن پایانی

انگیزه اولین عاملی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت داوطلبان در کنکور سراسری باشد. در واقع انگیزه راه رسیدن به موفقیت است. وجود انگیزه در داوطلبان کنکور باعث می شود تا بتوانند با تلاش و کوشش فراوان و اراده مستحکم به اهداف شیرین و رویاهای خود برسند.

علاوه بر این باید بیان کنیم که انگیزه به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم بندی می شود. انگیزه درونی امیال و آرزوهای درونی انسان است که باعث خرسندی انسان می شود. به همین علت انسان در رسیدن به آن تلاش می کند، اما انگیزه بیرونی انگیزه بیرونی با اجبار والدین به وجود می آید. در واقع به هر میزان که والدین فرزندان خود را در راه رسیدن به رتبه قبولی در کنکور سراسری کارشناسی تشویق کنند، انگیزه داوطلبان کنکور افزایش پیدا می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *