نکات مشاوره ای

آخرین تغییرات کنکور

آخرین تغیرات کنکور

آخرین تغییرات کنکور

آخرین تغییرات کنکور سراسری توسط سازمان سنجش اعلام شده است. برای اینکه بتوانید برنامه مناسبی برای آمادگی خود تدوین کنید، باید به این تغییرات توجه کنید. اگر قصد شرکت در آزمون سراسری را دارید، با یادگیری آسان همراه باشید تا از این تغییرات مطلع شوید.

علت آخرین تغییرات کنکور سراسری چیست؟

رقابت در کنکور در برخی از رشته های پرطرفدار، بسیار زیاد است و همین موضوع باعث افزایش نگرانی و استرس داوطلبان و خانواده های آنها شده است. حتی دانش آموزان سالهای پایین تر در مقطع متوسطه هم نگران کنکور هستند.

پیشنهادهای زیادی برای حذف کنکور سراسری مطرح شده که تا الان عملی نشده است؛ اما برای اینکه نگرانی دانش آموزان و خانواده ها کمتر شود، آخرین تغییرات کنکور اعلام شده است.

از این به بعد هم قرار است هر سال شاهد تغییراتی در نحوه برگزاری آزمون سراسری باشیم که از ماهها قبل از شروع ثبت نام کنکور، این تغییرات توسط سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان، معلمان و مدرسان کنکور می رسد.

آخرین تغییرات کنکور سراسری در نحوه برگزاری آزمون

شاید مهمترین تغییر ایجاد شده در کنکور امسال، برگزاری دو نوبت کنکور در دی ماه ۱۴۰۱ و تیر ماه ۱۴۰۲ باشد. علت این تغییر این است که اگر داوطلبی به هر دلیل نتوانست در جلسه آزمون سراسری حاضر شود یا نتیجه دلخواه خود را بگیرد، فرصت دیگری به فاصله چند ماه داشته باشد. در سالهای گذشته اگر داوطلبی مثلا دیر به جلسه آزمون می رسید یا سر جلسه وضعیت جسمی مناسبی برای پاسخگویی به سوالات کنکور نداشت، می بایست تا سال آینده منتظر برگزاری کنکور می ماند.

نتایج این آزمونها تا دو سال اعتبار دارند و داوطلب می تواند هنگام انتخاب رشته، بهترین نتیجه کسب شده در یکی از آزمونها را ملاک انتخاب رشته خود قرار دهد.

شرایط بازگشت به تحصیل
ادامه مطلب

ازطرفی نتیجه نهایی کنکور فقط براساس نتایج یک آزمون چند ساعته مشخص نمی شود؛ بلکه سوابق تحصیلی هر فرد، تاثیر قطعی بر نتیجه نهایی دارد.

جهت ارتباط با مشاورین استاد حسین احمدی با شماره 02166552600 تماس حاصل فرمایید.

کنکور سال 1402

در سال ۱۴۰۲ این تاثیر قرار است ۴۰ درصد باشد؛ اما به تدریج در سالهای بعد به ۵۰ و ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

امسال فقط نتایج امتحان نهایی پایه دوازدهم در سوابق تحصیلی موثر داوطلبان لحاظ می شود؛ اما از سالهای بعد قرار است نتایج پایه یازدهم و دهم هم به مرور نقش تعیین کننده ای در رتبه فرد داشته باشند.

به دلیل اهمیت نقش سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون سراسری، اگر داوطلبی از نمرات امتحان نهایی خود راضی نباشد، می تواند در امتحانات ترمیم معدل که تاریخ آن اعلام می شود، شرکت کند.

همچنین کسانی که قصد تغییر رشته و شرکت در گروه آزمایشی غیر از رشته دیپلم خود را داشته باشند، می توانند در امتحانات ایجاد سوابق تحصیلی شرکت کنند.

آخرین تغیرات کنکور2

آخرین تغییرات کنکور در ساختار و طراحی سوالات آزمون

آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ براساس کتابهای درسی نظام آموزشی ۶-۳-۳ برگزار می شود. حذفیات آزمون هم توسط سازمان سنجش از قبل اعلام شده است.

در آزمون سراسری فقط از دروس اختصاصی سوال طرح می شود و دروس عمومی از دفترچه سوالات آزمون حذف شده اند. البته این به معنی بی اهمیت بودن دروس عمومی نیست؛ چون تاثیر این درسها ازطریق سوابق تحصیلی دانش آموز است.

در گذشته هر گروه آزمایشی شامل چند زیرگروه بود که ضرایب دروس اختصاصی در هر کدام از آنها متفاوت بود. از امسال دیگر زیرگروهها وجود ندارند و ضرایب درسها در هر گروه آزمایشی، ثابت هستند.

تست زنی درس زبان انگلیسی دهم با اوج یادگیری
ادامه مطلب

قرار است از سالهای آینده، کنکور به صورت الکترونیکی برگزار شود تا امنیت بیشتری داشته باشد و امکان تقلب کاملا از بین برود؛ البته این موضوع به توسعه زیرساختهای اینترنتی، سخت افزاری و نرم افزاری کشور در مناطق گوناگون بستگی دارد.

بعضی از سهمیه ها هم یا تغییر کرده اند و یا حذف شده اند.

حذفیات کنکور تجربی 1402 را با مراجعه به این صفحه میتوانید دریافت نمایید.

آخرین تغییرات کنکور در دفترچه سوالات و پاسخنامه

سوالات کنکور هر سال مفهومی تر و محتوایی می شوند؛ اما مثل سالهای قبل، منبع طراحی سوالات، کتابهای درسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هستند.

تعداد تستها در بعضی از درسها کمتر از سالهای قبل است و ممکن است زمان پاسخگویی هم کمتر باشد. تعداد دفترچه ها به نسبت سالهای قبل بیشتر شده است و تمام دروس اختصاصی در یک دفترچه قرار ندارند.

پاسخنامه ها هم به نسبت گذشته تغییر می کنند. بخش پاسخ دهی هر درس از درس دیگر جدا می شود تا داوطلب هنگام جواب دادن دچار اشتباه نشود.

قرار است ظرفیت برخی از رشته ها مانند پزشکی هم افزایش پیدا کند و ظرفیت بیشتری هم برای داوطلبان مناطق محروم درنظر گرفته شود.

نحوه اطلاع رسانی سازمان سنجش درباره آخرین تغییرات کنکور

سازمان سنجش موظف است آخرین تغییرات کنکور را از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام به اطلاع تمام داوطلبان برساند.

ازطرفی این تغییرات از ماهها قبل و در زمان تصویب، به وسیله رسانه های عمومی، اعلام شده اند تا داوطلبان بتوانند به موقع برای حضور در کنکور برنامه ریزی کنند.

جمع بندی درباره تغییرات کنکور سراسری

برای اینکه داوطلبان با آرامش بیشتری برای قبولی در دانشگاه و رشته مدنظرشان درس بخوانند، تغییراتی در کنکور اعمال می شود. این تغییرات به داوطلبان اعلام شده است و آنها می توانند با توجه به آن، برنامه مطالعه و آمادگی خود را تنظیم کنند.

چگونه برای تابستان برنامه کنیم؟
ادامه مطلب

اینکه آخرین تغییرات کنکور سراسری چقدر می تواند عدالت آموزشی را در کشور گسترش دهد و آرامش را به خانواده های دانش آموزان و خود آنها برگرداند، در آینده مشخص می شود.

مهمترین این تغییرات عبارتند از:

  • برگزاری دو نوبت کنکور در دی ماه ۱۴۰۱ و تیر ماه ۱۴۰۲
  • نتایج آزمون سراسری تا دو سال اعتبار دارد.
  • تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی هر داوطلب در نتیجه کنکور سراسری
  • حذف دروس عمومی از دفترچه کنکور و تاثیر آن فقط از طریق سوابق تحصیلی داوطلبان
  • حذف زیرگروههای هر گروه آزمایشی

 

بعد از اینکه از آخرین تغییرات کنکور سراسری مطلع شدید، باید متناسب با این تغییرات، برای درس خواندن برنامه ریزی کنید.

با توجه به تاثیر نمرات امتحان نهایی، شیوه درس خواندن شما در ماههای آخر منتهی به کنکور متفاوت خواهد بود.

اگر برای برنامه ریزی شخصی سازی شده نیاز به راهنمایی دارید، می توانید با مشاوران موسسه کنکور آسان است تماس بگیرید. آنها با توجه به سطح علمی و نیاز شما، برایتان برنامه درسی مناسب را تهیه می کنند و تا زمان آزمون در کنارتان خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *