نکات مشاوره ای

لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی

لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی

لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی

لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی خبر نگران کننده فضای مجازی در این روزهاست که باعث سردرگمی داوطلبان کنکور امسال و حتی دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم متوسطه شده است. حتی این مساله شایعاتی را هم ایجاد کرده است که استرس داوطلبان را بیشتر می کند.

دانش آموزان نمی دانند که بالاخره دروس عمومی را تستی بخوانند یا تشریحی. در شرایطی که داوطلبان کنکور به آرامش نیاز دارند، مطرح شدن چنین شایعاتی فقط تمرکز و آرامش آنها را از بین می برد.پس با یادگیری آسان همراه باشید.

سعی می کنیم مطالب مرتبط با خبر لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی را برایتان توضیح دهیم.

لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی

چرا خبر لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی در اینترنت مطرح شده است؟

از زمان مطرح شدن این مصوبه تا الان، تعدادی از نمایندگان مجلس به دلایل مختلف با آن مخالف بودند. بعد از اجرا شدن آن هم نظرات مخالفی از طرف بعضی از دانش آموزان، معلمان و صاحب نظران بیان شده است.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

لغو این مصوبه کار راحتی نیست؛ چون تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا هستند. موضوع طرح شده صرفا پیشنهادی است که بعضی از نمایندگان مجلس در کمیسیون آموزش مطرح کرده اند و این مساله هنوز به رای گذاشته نشده است.

اگر لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی در مجلس تصویب شود، باید به شورای نگهبان برود تا تایید شود که بعید است این اتفاق بیفتد.

پس این مصوبه لغو نشده است و تا زمان کنکور تیر ماه ۱۴۰۲ هم فرصتی برای لغو آن وجود ندارد. اگر پیشنهاد نمایندگان مجلس رای بیاورد و به شکل قانون ابلاغ شود، کنکور امسال را تحت تاثیر قرار نمی دهد و در سالهای بعد هم تغییرات از قبل به اطلاع دانش آموزان و معلمان آنها می رسد.

برنامه ریزی صحیح کنکور 1401
ادامه مطلب

شما با خیال راحت طبق برنامه درسی که تا الان داشتید به مطالعه خود ادامه دهید و فکرتان را درگیر شایعات نکنید.

اگر دانش آموز پایه دهم و یازدهم هستید، برای برنامه ریزی درسی به مشاوران و معلمان خود اعتماد کنید. هر تغییری که اتفاق بیفتد، مثل لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی، آنها بلافاصله مطلع می شوند و برنامه ریزی مناسب را برای شما انجام می دهند. پس شما هم فعلا به روش قبلی به درس خواندن خود ادامه دهید و نگران نباشید.

چرا روش اجرای کنکور سراسری مدام تغییر می کند؟

رقابت فشرده در کنکور و حجم بالای استرس دانش آموزان و اطرافیان آنها باعث شده است موضوع حذف کنکور سراسری مطرح شود؛ اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به همین دلیل مسئولان تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی، از میزان استرس دانش آموزان کم کنند و باعث برقراری عدالت آموزشی در مناطق مختلف کشور شوند.

همچنین سرنوشت و آینده دانش آموزان با یک جلسه چند ساعته آزمون مشخص نشود.

اما ظاهرا این تغییرات مداوم، استرس دانش آموزان را بیشتر کرده است. هم خود داوطلبان و هم مشاوران آنها باید بتوانند با اطلاعات کامل، برای حداقل یک سال برنامه ریزی کنند؛ اما خبرهای متناقضی که هر روز در اینترنت منتشر می شود، ازجمله خبر لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی، تمرکز داوطلبان را از بین می برد.

پیشنهاد می کنیم که پیگیری خبرهای کنکور را به مشاوران خود بسپارید و خودتان دور از اخبار و شایعات، با تمرکز کامل درستان را بخوانید.

در سالهای اخیر کنکور چه تغییری داشته است؟

  • دستورالعمل به این صورت است که کنکور دو بار در سال برگزار شود و نتایج آن تا دو سال معتبر باشد. داوطلبان می توانند براساس بهترین نتیجه ای که کسب کردند انتخاب رشته کنند. حضور در یک یا هر دو نوبت کنکور سالیانه، اختیاری است؛ پس اگر در یک نوبت نتوانستید شرکت کنید، باز هم فرصت خواهید داشت.
  • پذیرش برای دانشگاهها یک بار در سال انجام می شود.
  • در گذشته سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور تاثیر مثبت داشتند؛ یعنی اگر به نتیجه کنکور کمک می کردند، موثر بودند و درغیراین صورت نادیده گرفته می شدند. اما در تغییرات جدید، سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارند.
  • سوابق تحصیلی امسال از طریق نمرات دانش آموزان پایه دوازدهم در امتحان نهایی تعیین می شود.
  • امتحان نهایی باید به صورت آزمونهای استاندارد و هماهنگ در سراسر کشور برگزار شود.
  • سوابق تحصیلی در ابتدا ۴۰ درصد در نمره نهایی داوطلبان کنکور تاثیر دارند که به مرور در سالهای بعد به ۶۰ درصد خواهد رسید.
  • قرار است در سالهای بعد دانش آموزان هر سه سال متوسطه در امتحانات نهایی هماهنگ شرکت کنند.
  • دروس عمومی از دفترچه سوالات آزمون سراسری حذف شده اند؛ اما تاثیر آنها بر قبولی در دانشگاهها از طریق تاثیر سوابق تحصیلی اعمال می شود.
  • دیگر در دفترچه انتخاب رشته چیزی به عنوان زیرگروه با ضریبهای متفاوت دروس نداریم.
  • همچنان ۸۵ درصد پذیرش دانشگاهها به کمک سوابق تحصیلی انجام می شود.
برنامه ریزی تحصیلی برای کنکور 1401
ادامه مطلب

چرا نمایندگان مجلس پیشنهاد لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی را مطرح کرده اند؟

باوجود اینکه قرار بود مشکلات داوطلبان کنکور کمتر شود، اما ظاهرا مشکلات جدیدی ایجاد شده است. علت مخالفت کمیسیون آموزش مجلس و حتی بعضی از داوطلبان و مشاوران کنکور همین است. به چند مورد از مشکلات این مصوبه اشاره می کنیم:

  • قبلا تمرکز دانش آموزان در سال آخر فقط روی کنکور و تست زدن بود؛ اما با اهمیتی که امتحان تشریحی نهایی پیدا کرده است، حالا باید نگران دو آزمون باشند و درسها را هم به صورت تستی و هم تشریحی بخوانند.
  • اگر در آینده امتحان هر سه پایه تحصیلی متوسطه دوم به شکل آزمون هماهنگ نهایی برگزار شود، دانش آموزان باید سه سال استرس را تحمل کنند.
  • به دلیل اهمیت امتحان نهایی، دانش آموزان و خانواده هایشان نگران تقلب گسترده در این امتحانات هستند که می تواند باعث تغییر سرنوشت کنکور بشود.
  • شرایط ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی برای داوطلبان فارغ التحصیل سالهای قبل بسیار مشکل شده است.

 نکات پایانی درباره لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی درباره کنکور سراسری

همان طور که گفتیم، این موضوع صرفا درحد یک پیشنهاد است که تصویب هم نشده؛ پس تاثیری در کنکور تیر ۱۴۰۲ ندارد.

اگر در آینده لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی اتفاق بیفتد، حتما سازمان سنجش به موقع به داوطلبان سالهای آینده اطلاع می دهد تا براساس آن برنامه ریزی کنند.

ذهنتان را با خبرهای مختلف که بیشتر آنها نادرست یا ناقص هستند، آشفته نکنید و تمام انرژی و تمرکز خود را صرف مطالعه و تلاش برای قبولی در رشته دلخواهتان کنید.

قبولی در کنکور 1401 با راهکار های اصولی مشاوران برتر
ادامه مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

1 دیدگاه در “لغو مصوبه شورای عالی فرهنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *