نکات مشاوره ای

استرس کنکور و روش‌ های برطرف کردن آن

استرس کنکور و روش‌ های برطرف کردن آن

استرس کنکور یکی از معضلاتی است.که برخی از داوطلبان کنکور با آن مواجه می ‌شوند. زمانی‌که دانش ‌آموزان دچار اضطراب و نگرانی بیش ‌از حد می‌.شوند رفتار هایشان کمی تغییر می ‌کند. به‌ عنوان مثال ممکن است پرخاشگر شوند.و یا آن که نسبت ‌به قبل کم ‌حرف تر شوند.

در برخی از دانش‌ آموزان این ‌موضوع به ‌قدری زیاد است.که همراه با علائم فیزیکی هم می.باشد یعنی ممکن است فرد دچار دل‌ درد و دل‌پیچه و یا حتی حالت تهوع شود. برخی از افراد می‌.توانند میزان بالا بودن اضطراب و نگرانی را در خودشان تشخیص دهند، اما گاهی اوقات افرادی هستند.که علت تغییرات رفتاری و فیزیکی در خود را نمی ‌دانند.

از آن جا که معمولاً در هفته‌ های آخر و نزدیک به کنکور وجود این مشکل در داوطلبان بیشتر از قبل می‌.شود تصمیم گرفتیم تا درباره این معضل و راهکار های برطرف کردن آن برایتان صحبت کنیم. چرا که اگر به ‌موقع این مشکل پیشگیری نشود روز به ‌روز اضطراب و نگرانی شما بیشتر خواهد شد و این ‌موضوع می .تواند بر روی تمرکزتان و همچنین یادگیری آسان دروس تاثیر بگذارد.

لازم است بگوییم افرادی که دچار استرس می ‌شوند الزاماً کسانی نیستند که کمتر درس خوانده‌ اند و یا نسبت ‌به مطالب درسی اشراف کامل ندارند، بلکه حتی دانش‌ آموزانی که در یک ‌سال گذشته با داشتن برنامه ‌ریزی دقیق تمامی درس ‌ها را خوانده و مرور کرده‌ اند باز هم امکان دارد دچار استرس شوند.

انواع استرس کنکور

ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید استرس هم انواع مختلفی دارد در برخی از افراد ممکن است میزان این نگرانی کم باشد و تنها باعث شود تا دانش ‌آموز وقت بیشتری برای مطالعه و تست ‌زنی بگذارد. وجود نگرانی و اضطراب در این حد که باعث تمرکز بیشتر شما برای درس ‌خواندن شود در برخی از مواقع می ‌تواند مفید باشد.

نکات طلایی برای موفقیت در کنکور سراسری
ادامه مطلب

اما اگر میزان اضطراب و نگرانی شما بسیار زیاد بوده و مشکل ‌ساز شود یعنی در رفتار شما با دیگران و همچنین تمرکزتان بر روی درس تاثیر بگذارد نشانه خوبی نیست در این زمان پیشنهاد می ‌کنیم درباره راهکار های مقابله با آن مطالعه کنید و روش ‌های گفته ‌شده را به کار گیرید.

در موارد بسیار حاد و شدید تر فرد دچار علائم فیزیکی مانند سردرد، چشم‌ درد، دل‌ درد های مداوم، تپش قلب، فشار پایین و بسیاری از موارد دیگر می شود. همین ‌طور که می ‌بینید استرس درجه ‌های متفاوتی دارد که مقدار کم آن می ‌تواند مثبت و سازنده و مقدار زیاد آن می ‌تواند مخرب و منفی باشد، تا حدی که فرد را دچار بیماری کند.

قبل ‌از آن ‌که به سراغ راهکار های این مشکل برویم خوب است بدانید که تمامی داوطلبان کنکور حداقل ۱ الی ۲ بار این حس را تجربه می کنند، بنابراین به نوعی می ‌توان گفت تجربه چنین حسی در دوره آمادگی برای کنکور کاملاً طبیعی است.

همچنین می توانید در نظر داشته باشید که : شما می توانید از بسته های اوج یادگیری در سایت آسان یادگیری نیز برای یادگیری بهتر استفاده نمایید و محصول خود را به راحتی از طریق این سایت به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

انواع استرس کنکور

راهکار هایی برای مقابله با استرس

  • به خودتان اعتماد داشته باشید: اولین راهکار برای مقابله با این مشکل اعتماد داشتن به دانسته ‌ها و عملکردتان است. بسیاری از دانش ‌آموزان حتی با وجود داشتن مطالعه کافی و برنامه‌ ریزی دقیق باز هم دچار استرس می ‌شوند.
  • هرگز به گذشته برنگردید: بسیاری از دانش ‌آموزان تصور می ‌کنند در ماه ‌های قبل، مطالعات بسیار مفیدی نداشته‌ اند و به ‌خاطر این ‌موضوع در هفته‌ های پایانی و نزدیک به کنکور خودشان را سرزنش می‌ کند. پیشنهاد می ‌کنیم به ‌جای مرور کردن گذشته و اتفاقات آن از زمان باقی‌ مانده استفاده کنید.
  • با اطرافیانتان صحبت کنید: برخی از افراد تصور می‌ کنند صحبت کردن با دیگران به دلیل درک نکردن آن ها فایده ‌ای ندارد. این تصور کاملاً اشتباه است و باید به شما بگوییم که صحبت کردن با افرادی که در شرایط شما نیستند در برخی مواقع می‌ تواند میزان استرس شما را کاهش دهد.
  • برای کم کردن استرس کنکور ورزش کنید: قطعا می ‌دانید که ورزش کردن یکی از راه‌ های کاهش استرس است، بنابراین پیشنهاد می ‌کنیم در برنامه روزانه خودتان ورزش ‌های سبک را بگنجانید.
  • مواد غذایی ضد استرس مصرف کنید: پیشنهاد می‌ کنیم در زمان مقابله با این مشکل از لبنیات و همچنین دمنوش ‌های گیاهی مانند گل ‌گاو زبان، بابونه و به ‌لیمو استفاده کنید.
  • در روزهای پایانی هرگز به رتبه و رشته‌ ای فکر نکنید: بیش‌ از حد فکر کردن به رتبه و رشته ‌ای که می.خواهید در آن قبول شوید نه ‌تنها باعث ایجاد انگیزه در شما نمی.شود بلکه مقدار زیاد آن می ‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود، بنابراین پیشنهاد می.کنیم در روز های پایانی هرگز به چنین موضوعاتی فکر نکنید.
یادگیری درس ریاضی با مشاوران برتر کنکور آسان است
ادامه مطلب

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *